אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקלות לערוצים המסחריים? אלה אינן מלים גסות צילום: גלעד קוולרצ'יק

הקלות לערוצים המסחריים? אלה אינן מלים גסות

הרשות השנייה פרסמה כי בכוונתה ליצור סדרה של הקלות לזכייני הערוצים המסחריים בתחומי התוכן. אולי הפעם יהיה לה האומץ להעביר חלק מהסמכויות שנגזרות מהיותה רגולטור - למנהלי הערוצים עצמם

26.11.2008, 18:49 | אמיר טייג

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו פרסמה היום (ד'), כי היא מתכננת רפורמה כוללת במחויבויות של הערוצים המסחריים. הרשות פרסמה באתר האינטרנט שלה הזמנה לשימוע, בה מפורטות סדרה רחבה של הקלות לזכייני הערוצים בתחומי התוכן, הפרסום, ההפקה והשילוב בין הערוץ המסחרי ובין אתר האינטרנט שלו.

רשימת ההקלות המוצעות על ידי הרשות השנייה תעמוד לשימוע ציבורי, במסגרתו יוכלו הזכיינים להביע את עמדתם, ובדומה גם הגורמים שהפסידו במכרז ערוץ 2 והציבור.

השאלה שמיד עולה נוכח שלל ההצעות של הרשות השנייה היא: האם הרשות ממלאת את מקומה כשליחת הציבור? והאם ערכן הציבורי של ההקלות שמתוכננות לזכיינים, הוא שלילי או חיובי?

מקצצים: רשת וערוץ 10 יפחיתו שכר, קשת תפחית תקציב הוצאות ערוץ 10 ורשת יקצצו את שכר בכיריהן בין 5% ל-12%. קשת תקצץ את תקציב ההוצאות של 2009 ב-15%. בשלב זה לא יהיו פיטורי עובדים ברשת וערוץ 10, אך יתכנו פיטורים בקשת אמיר טייג, 2 תגובותלכתבה המלאה

תמיד ניתן לומר, כי היחסים בין הזכיין ובין הצופה הם משחק סכום-אפס. כל מה שאחד מרוויח יוצא מכיסו של האחר. עם זאת, במקרה הנוכחי, לא כך הדבר.

תעשיית הטלוויזיה הישראלית היא לא תעשייה הפועלת למטרות רווח, אלא תעשייה הפועלת למטרות הישרדות. ערוץ 10 לא ראה רווח תפעולי מימיו ובעלי הבית מזרימים לקופתו כל חודש בין 6 ל-8 מיליון שקלים. רשת נמצאת בימים אלו בקשיים תזרימיים ולא מן הנמנע, כי בקרוב תפנה לבעלי הבית שלה על-מנת לקבל גם היא הזרמות. קשת, שהיא הזכיין שמצליח לייצר את הרייטינג הגבוה ביותר, עברה במחצית השנייה של 2008 להפסדים.

המשימה של מנהלי הערוצים המסחריים מעולם לא הייתה לייצר ערך כספי לבעלי המניות שלהם. המשימה שלהם היא לייצר טלוויזיה עצמאית, ללא תלות בהזרמות מבעלי הבית. כל עוד מנכ"ל הערוץ לא צריך לחזר אחר בעל הבית שלו מידי חודש ולבקש כסף, הוא יכול לשמור על עצמאותו. קיים אינטרס ציבורי, שאינו פחות חשוב מהפקות מקור ותוכן מקומי, לשמור על הערוצים המסחריים עצמאיים ובלתי תלויים בבעלי הבית שלהם. תפקידה של הרשות השנייה הוא, לדאוג לאינטרס זה, גם אם בטווח הקצר זה לא פופולארי.

'הקלות' לא צריכה להיות מילה גסה בסביבה בה פועלים הערוצים המסחריים. הרגולציה המוטלת עליהם היא כל כך חונקת, כך שיש הרבה הקלות שניתן לספק להם - עוד לפני שצרכן הטלוויזיה יתחיל להיפגע. מדוע הרשות השנייה צריכה להחליט איזה תוכניות ישודרו באיזה שעה? מה יהיה אורכו של סרט התעודה? כמה תוכניות ריאליטי ישודרו בשבוע? כמה כסף יושקע בכל סוג ז'אנר? מה מותר לשדר יותר ומה פעם אחת? כמה חייבים להפיק בתוך הבית וכמה בחברות חיצוניות?

ברור לכל שצריך פיקוח, על מנת לשמור על היצירה המקומית ועל מסך טלוויזיה שאינו מופצץ בפרומואים ופרסומות. אך האם מטרה זו מצדיקה מערכת של 60 עובדים ותקציב של 70 מיליון שקל בשנה? השאיפה לעצמאות של ערוצי השידור, כוללת גם עצמאות מרגולציה עודפת. מעניין לראות, האם לרשות השנייה יהיה את האומץ הציבורי והיכולת, הלא-טרוויאלית, להעביר חלק מהסמכויות שלה למנהלי הערוצים.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות