אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשנות: נענע כבר לא 10 צילום: גלעד קוולרצ'יק

פרשנות: נענע כבר לא 10

עזיבתו של מנכ"ל nana10, זאב חספר, תלווה ככל הנראה בקיצוץ מהותי בפעילות. בעקבות כך, nana10 ייאלץ לוותר על היעד של התברגות בין שלושת אתרי התוכן הגדולים בישראל

06.12.2008, 17:31 | אמיר טייג

קפיצת המדרגה שעובר האינטרנט, השפיעה מהר מאוד על השוק הישראלי. כמדינה בה שיעור המחוברים בפס רחב הוא בין המובילים בעולם, היה זה די ברור שעולם הטלוויזיה יתאחד מהר מאוד עם האינטרנט.

כיום, מבין שבעת האתרים המובילים בישראל (לפי סקר TIM), ארבעה מבססים חלק ניכר מהפעילות שלהם על אינטרוויזיה, כלומר המפגש המתבקש בין תוכן טלוויזיוני בידורי וחדשותי ובין הרשת. אם נשים בצד את youtube הבינלאומי, נקבל את וואלה, nana10 ו-mako, אשר נאבקים ביניהם על צופי האינטרוויזיה.

מעניין לראות כיצד כל אחד משלושת אתרי האינטרוויזיה הישראליים בחר באסטרטגיה ייחודית. וואלה, שפרץ את הדרך, ביסס את האסטרטגיה שלו על מותג חזק ועל שיעורי החשיפה הגבוהים לאתר הבית. הוא לא התחבר לאף זכיין טלוויזיה מסחרית, אלא שילב תכנים של החברה האחות yes. מעבר לתכנים אלו, מפיק וואלה בעצמו הרבה תוכן טלוויזיה, בעיקר בתחום הבידור והרכילות. אמנם מרבית התוכן הכבד נלקח מ-yes, אך הבעלות על הגולש היא עדיין של פורטל וואלה. עם זאת, וואלה צריך להתחלק בהכנסות הפרסום שמניבים תכנים אלו, יחד עם yes.

אתר mako הגיע לעולם האינטרוויזיה מכיוון אחר לגמרי. זכיינית ערוץ 2 קשת הבינה כי היא יכולה לעשות הכל לבד. השילוב בין העוצמה שלה כאחת ממפיקות התוכן הגדולות בישראל לבין הגישה היום-יומית שלה למרבית צופי הטלוויזיה, איפשר לה להקים פעילות אינטרוויזיה עצמאית, ללא שיתוף פעולה עם אף אחד.

אתר mako הושק בעיתוי מדהים, בדיוק כאשר תוכנית "האח הגדול" של קשת שברה שיאי רייטינג. בחודש הראשון הניף mako את החשיפה של קשת ב-10%, ודורג כאתר השביעי הכי נצפה בישראל. mako הוא חטיבה בתוך קשת, כך שהגולש ב-mako הוא למעשה לקוח של קשת. כל הכנסות הפרסום של mako זורמות ישירות לקופת הזכיינית.

אסטרטגיה שלישית היא של nana10. נטוויז'ן, הבעלים של נענע, הבינה כי אין לה יתרון בתוכן טלוויזיה. ערוץ 10 הבין שאין לו כסף להרים פרויקט כמו mako. הם מצאו עצמם זה בזרועותיו של זו, בעיקר בגלל אילוצים, ולא כבחירה ראשונה. המיזם שהוקם, כלומר nana10, נמצא בבעלות משותפת של השניים, כאשר המותג הוא משותף.

אתר nana10, צילום מסך: nana10.co.il אתר nana10 | צילום מסך: nana10.co.il אתר nana10, צילום מסך: nana10.co.il

נענע הביאה את עולם התוכן הכתוב ואת הגולשים שלה, ערוץ 10 הביא את תוכן הטלוויזיה שלו, את כוכביו כמו רביב דרוקר, ואת הנוכחות שלו בסלון של צופי הטלוויזיה הישראלים. nana10 מפיקה בעצמה מעט תוכן וידאו, כך שהעיקר מגיע מערוץ 10. שני הגופים הקימו ישות עסקית נפרדת, שמטרתה הסופית היא לעמוד בזכות עצמה, ואולי יום אחד להגיע לבורסה. הכנסות הפרסום נשארות בתוך nana10 ולא מגיעות לערוץ 10 או לנטוויז'ן.

כפי הנראה, ברית החלשים לא התרוממה בהתאם לתוכנית העסקית שלה. השקת האתר המחודש של nana10, אשר הכניס לראשונה את האינטרוויזיה ל-DNA שלו, נעשתה בעיתוי לא מוצלח. הוא לא שולב עם שום תוכנית עתירת רייטינג של ערוץ 10. מיד לאחר תום מסע הפרסום, חזרה החשיפה של nana10 לרמה של לפני ההשקה. העיצוב החדשני של נוויל ברודי, אשר עלה ל-nana10 כ-300 אלף דולר, לא הוכיח עצמו. ההכנסות לא רק שלא עלו, אלא החלו לרדת, וזה עוד ברבעון שכמעט שלא הושפע מהמשבר הגדול. רותי רודנר, סמנכ"לית הפיתוח של האתר, עזבה באוקטובר. ביום שישי אחרון עזב המנכ"ל זאב חספר.

לכאורה, אין סיבה שהמודל של nana10 יצליח פחות מהמודלים של המתחרים שלו. הבעיה היא בעיקר בבעלי הבית שלו. ערוץ 10 אינו נמצא כיום במצב פיננסי אשר מאפשר לו לתמוך לאורך זמן ב-nana10, שכן הוא עצמו תלוי בהזרמות מוזמנים מבעלי הבית שלו. אמנם עולם האינטרוויזיה חי ובועט בישראל, אך נראה שהוא עדיין לא מצליח לייצר הכנסות פרסום מספיקות כדי להחזיק מאות עובדים.

לוואלה ולקשת יש פעילות ליבה אשר מייצרת מזומנים, ונותנת להן אורך נשימה להמשיך ולתמוך באתרי האינטרוויזיה. לערוץ 10, שהוא חצי ממיזם nana10, אין את הפריבילגיה הזאת. הוא לא יכול לתמוך לאורך זמן ב-nana10 עד שיבשיל שוק האינטרוויזיה.

קרוב לוודאי שעזיבתו של חספר תלווה בקיצוץ מהותי בפעילות האתר. הירידה בהכנסות הפרסום, לצד מצבו של אחד מבעלי הבית, מותירים ל-nana10 ברירה אחת בלבד. המנכ"ל החדש צריך להיות קוסם כדי שהקיצוץ לא יפגע בחשיפה של האתר. כמו שהדברים נראים כיום, nana10 ייאלץ לוותר על היעד העסקי העיקרי שלו, כלומר התברגות בין שלושת האתרי התוכן המקומי הגדולים בישראל.  

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
גם מקו כשלון
לא ברור מאיפה אמיר טייג מביא את סיפור ההצלחה של מקו. למקו יש עכשיו את אותו הרייטינג שהיה לאתר של קשת שניה לפני שהחליפו מותגים שם. כלומר, קשת עדיין עושה את רוב הכניסות שלה מאנשים שבאים בשביל האח הגדול. כל התוכן שם, על עשרות האנשים שנשכרו, על הגרפיקה, על הטכנולוגיה, לא מכניס כמעט אנשים (והיופי הוא שמקו נותן לנו לראות את הכישלון שלו. תכנסו לכל כתבה ותראו כמה אנשים ראו אותה. לא בדיוק מספרים של אתר גדול). מקו זה כשלון מהדהד, שכל ראשיו צריכים ללכת הביתה, ואבי ניר צריך להתנצל עליו בפני הבורד שלו. כניסה גרועה מאוד למשחק של הגדולים.
יענקל  |  08.12.08
1.
אני אגיד לכם בדיוק למה נענע 10 לא הצליח אלא נכשל
האתר במתכונתו החדשה פשוט עמוס מדי לא מעניין ולא ברור מה רוצים לשדר שם ולהביע,כל הצבעים האלה עושים בלבול בעיניים ,אני יכולה להעיד שאני עוברת בכל יום על ווינט,וואלה מסנ,ואילו על נ ענע אני מדלגת מכיוון שהוא לא מעניין מבולבל יש יותר מדי מידע ,הוא מנסה להיות מגניב וצעיר וקולי אבל הוא השיג בדיוק את ההפך הוא מעייף משעמם ולא ממוקד,וחבל לי לבזבז עליו זמן, התכנים שלו נראה שמיועדים לילדים בני 10 ולא לאנשים מבוגרים ,אפשר לומר שמרוב עצים לא רואים את היער ומה זה הצבעים האלו שחור אפור כתום לא הבנתי למה שינו את הפורמט ,הפורמט הקודם היה יותר ברור מסודר ומעניין לתשומת לבכם,
איילת , הוד השרון  |  07.12.08