אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועידת דאבוס: הישראלים שישנו את העולם צילום: בלומברג

ועידת דאבוס: הישראלים שישנו את העולם

ברייטסורס הישראלית-אמריקאית, העוסקת באנרגיה סולארית, נכללה ברשימת חברות הטכנולוגיה החלוציות של פורום דאבוס. גם ריסייקלבנק של רון גונן ברשימה

07.12.2008, 10:47 | אסף גלעד
34 חברות נבחרו ביום חמישי האחרון בפורום הכלכלי בדאבוס שבשוויץ כחברות הטכנולוגיה החלוציות של שנת 2009. אחת מהן היא חברה ישראלית-אמריקאית - חברת האנרגיה הסולארית ברייטסורס. חברה נוספת, ריסייקלבנק, מנוהלת על-ידי הישראלי לשעבר רון גונן. החברות הנבחרות במסגרת הפורום הכלכלי העולמי נחשבות לחברות שפיתחו טכנולוגיה פורצת דרך, שתהיה להן השפעה מרחיקת לכת על הכלכלה העולמית.

ברייטסורס (BrightSource), שמה החדש של לוז 2 (Luz II) הפועלת מירושלים, היא הגלגול החדש של לוז, שנקלעה לקשיים בשנות השמונים לאחר שהקימה 13 תחנות אנרגיה סולארית בקליפורניה. ברייטוסורס זוכה בינתיים להצלחה גדולה. המודעות ההולכת וגוברת לצורך בתחליף לדלק מאובנים ולחשמל המופק מפחם, יחד עם החקיקה המתקדמת במדינות כגון קליפורניה בתחום האנרגיה הירוקה וכוונות הממשל החדש בוושינגטון להשקיע הון עתק בתחום, מוסיפה לאופטימיות ששידר מייסד החברה ארנולד גולדמן כשהקים מחדש את לוז.

מתקן של ברייטסורס בנגב. הסכמים עם חברת החשמל של צפון קליפורניה, צילום: בלומברג מתקן של ברייטסורס בנגב. הסכמים עם חברת החשמל של צפון קליפורניה | צילום: בלומברג מתקן של ברייטסורס בנגב. הסכמים עם חברת החשמל של צפון קליפורניה, צילום: בלומברג

בחודש מרץ חתמה ברייטסורס על הסכמים להקמת מפעל תרמו-סולארי עם חברת החשמל של צפון קליפורניה בהיקף של עד 900 מגה-ואט, המאפשר הספקת זרם חשמלי לכ-700 אלף בתי אב. ברייטסורס הודיעה כבר בתחילת השנה כי תגייס יותר מ-115 מיליון דולר בכדי לממן הקמת השדות. הטכנולוגיה של ברייטסורס פועלת בצורה יעילה משיטות תרמו-סולאריות ותיקות יותר, עלות הקמתה פחותה יותר מטכנולוגיות קיימות או גרסאות קודמות של המוצר. בעוד לוז 1 התבססה על חימום מים בכל לוח סולארי בנפרד להפקת חשמל, לוז 2 מציעה שיטה החוסכת ב 30% מהאנרגיה המושקעת בטכנולוגיות הקיימות, ומרכזת את אור השמש המוחזר ממראות הפרוסות בשדה לעבר מגדל אחד, עליו צינורות מים המובילים מים מורתחים לדינמו המופעל בקיטור.

ריסייקלבנק (RecycleBank) ,שנוסדה על ידי-הישראלי לשעבר רון גונן, מציגה מודל עסקי פשוט לכאורה שנועד להגביר את כמות הזבל הממוחזר: לקוח החברה משליך את האשפה היומיומית שלו לפחים מיוחדים, בהם האשפה נשקלת. הלקוח, בתמורה מקבל נקודות לפי משקל האשפה שהשליך, ובנקודות אלה הוא עושה שימוש בכ-400 עסקים כגון מסעדות, בתי מרקחת ובתי כלבו. בין החברות המעניקות את שירות ההמרה: איקאה, קוקה קולה ודאנקן דונאטס. הכנסות החברה מגיעות הן מהרשויות המקומיות והן מפרסום. כיום פועלת החברה בעשר מדינות בארה"ב, לרבות ניו יורק, ניו ג'רסי ופנסילבניה. בחברה סוברים כי עד סוף 2009 ישרתו מיכליה כמיליון לקוחות גם מחוץ לארה"ב.

תגיות