אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

סוזוקי גרנד ויטארה: קטן, קשוח ונראה מצוין

הדור השני של ויטארה היה מאכזב. עכשיו, כשהדור השלישי מגיע לארץ, נראה שהיבואנים למדו מה ישראלים אוהבים, ומציעים ג'יפון חזק שעולה הרבה פחות מהרושם שהוא מצליח ליצור

08.12.2008, 08:49 | תומר הדר

בראשית היה סוזוקי וייקרא בישראל סמוראי. ויהי מנועו זערורי ומתליו קשים. וישמחו בני ישראל כי צלח הסמוראי כל משעול. וייטב עם בני ישראל בשנות השמונים. ויקרב תום העשור ויחשקו בני ישראל במזגן ובתיבות הילוכים אוטומטיות. ותעלה זעקתם בפני היבואן: "הביאונו ג'יפון ממוזג ומפנק, שיצלח את המדבר בלי לענות את ישבנינו וייסע בכביש עמוס בטפנו וינעם לעיני נשותינו החונות בבית הקפה". וייענו יבואני סוזוקי לתחינת העברים ויציגו את ויטארה. ונמלאו כבישי הארץ ויטארות ובאה שלווה על ישראל. וימאסו בה בני ישראל וישובו ויקראו: "הבו לנו ויטארה חדשה". ויעתרו היבואנים ויביאום ויטארה דור שני. ותעל זעקת בני ישראל השמימה: "היכן ויטארה שאהבנו? זו ששילמנו עבורה מעל המחירון? נופלת היורשת העגלגלה מן המקור במראה ובביצועיה". ותיפול מלכות ויטארה וילכו בני ישראל אחרי טוסון, ספורטאז' וטריוס.

סוזוקי גרנד ויטארה החדשה הוצגה בעולם בשנת 2006 כהמשך ישיר לשושלת שקדמה לה. הדור הראשון היה נאה והציג ביצועים מצוינים בשטח. הדור השני, שהתהדר בתואר המנופח גרנד ויטארה, היה עגלגל בעיצובו והפגין יכולות שטח נמוכות. הדור השלישי חזר לעיצוב הזוויתי שהפך את ויטארה הראשונה לנאה כל כך, אבל בינתיים איבדה בדרך את שלדת הסולם לטובת מרכב אחוד. לפחות נשאר הילוך הכוח שאפשר לויטארה לתקל מכשולים.

הדור פוחת

לדור השני של ויטארה היו שתי חולשות: טכנית ושיווקית. לישראל יובאה רק גרסה שצוידה במנוע בנפח 2.0 ליטרים שהפיק 140 כוחות סוס. לכמה מהלקוחות שהתרגלו להספק של 150 כוחות סוס ויותר, שסיפקו ג'יפונים כגון הפורסטר והטוסון - זה פשוט לא הספיק. במישור השיווקי, לגרנד ויטארה היתה חסרה גרסת מרכב קצרה. חובבי המותג יכלו רק לפנטז על האחות הקצרה והסקסית שלא הגיעה לישראל. כעת מציגה היבואנית, מכשירי תנועה, את גרנד ויטארה המחודשת, שעונה על שתי הבעיות: המנוע, בנפח 2.4 ליטרים, פרי פיתוח משותף של סוזוקי וג'נרל מוטורס, מפיק 166 כוחות סוס. נוסף על תוספת הכוח, הדגם החדש כולל גם גרסת מרכב קצר.

09:00, בית קפה טרנדי ליד הים בתל אביב. קשה מאוד למצוא מישהי שתטען שגרנד הקצרה כעורה. אמהות צעירות ומטופחות יורדות מג'יפים בשווי כפול מזה של הג'יפון השחור שלנו כדי להתעניין. אף אחת אינה שואלת על מערכת ההנעה הכפולה שמעבירה את הכוח לארבעת הגלגלים כל הזמן. גם לא על הילוך הכוח ועל מערכת בקרת האחיזה החכמה, שמעבירה כוח לגלגל שמאבד אחיזה ומסייעת להתקדם בשטח קשה. הן מתעניינות במראה. השאלה "כמה זה עולה?" נזרקת כמה פעמים לאוויר הרווי ניחוח אספרסו שזה עתה נטחן. התשובה, 146 אלף שקל, מפתיעה את יושבות הקפה. אחת מהן, שיש לה גרנד ארוכה בת שנתיים, עומדת מבוישת בצד. יחי ההבדל. מבפנים גרנד הקצר אינו שונה מאוד מגרנד ויטארה מהדור השני. תא הנוסעים פשוט מאוד.

מישהו צריך להסביר ליצרני הרכב שהפוזה של "יהיה קל לנקות את הבוץ" אינה עוזרת בדיוק למי שאינו נוסע בבוץ. את ההגה אי אפשר לכוון פנימה והחוצה, וקשה למצוא תנוחת נהיגה נאותה. אך למרות הפשטות, כל המתגים מוצקים למגע וממוקמים היטב. הנוסעים שיושבים במושבים הקדמיים ואלו שישתחלו למושב האחורי ייהנו משפע של מקום.

קצר זה טוב

המנוע החדש הוא בדיוק מה שהיה חסר לדגם הקודם. עקיפות במהירות גבוהה, תאוצות ברמזור - לגרנד החדשה יש כוח. את מחיר התאוצות וההנעה הכפולה שמשולבת גם בכביש משלמים בתחנת הדלק: ויטארה החדשה גומאת יותר בנזין ממרחק, ויש לה צריכת דלק של 7 ק"מ לליטר. שפע הכוח מחייב גם זהירות: השילוב של מתלים רכים למדי ובסיס גלגלים קצרצר הוא מתכון לאיבוד שליטה לנהג פרוע ולא מיומן.

הדגם החדש של ויטארה. עבירות שטח מרשימה, צילום: תומר הדר הדגם החדש של ויטארה. עבירות שטח מרשימה | צילום: תומר הדר הדגם החדש של ויטארה. עבירות שטח מרשימה, צילום: תומר הדר

לכמה מרוכשי הדגם, השטח היחיד שויטארה תראה היא מגרש העפר שבכניסה לנמל תל אביב. עבורם גרנד מרגישה בבית. יש לה מרווח גחון מכובד ומתלים שמשככים היטב את השיבושים. כשיוצאים מהבועה והשטח הולך ונעשה קשה, צריך להתחיל להשתמש בהילוך קצר. גם אז ויטארה ממשיכה להתקדם בנחישות. מהלך המתלה שלה מוגבל, דבר שגורם לה להניף גלגלים באוויר בעת חציית מכשולים. אבל היא אינה נתקעת. האלקטרוניקה דואגת לכך שהיא תעבור כמעט בכל מקום, גם בצמיגי כביש פשוטים. מי שבאמת יורד לשטח יצטרך לדאוג לצמיגים ראויים ולמגן את דוד האגזוז האחורי שנמצא בסכנת תלישה כשייתקל בבולדורים של שבילי ארצנו.

בסיכום המבחן גרנד מכוסה בבוץ. בדומה לויטארה הראשונה, שעדיין נראית נפלא אף שמלאו לה כבר 20 שנה, אפשר להניח שגם העיצוב של גרנד החדשה יישאר פופולרי בעוד שנים. היכולת לשלב בין התנהגות כביש סבירה ויכולת שטח טובה תורמים אף הם לנוסחה. קשה להשוות את גרנד הקצרה למתחרות, כיוון שאין בארץ כיום עוד ג'יפונים קצרים שלהם הילוך כוח, חוץ מאחותה הקטנה של ויטארה, סוזוקי ג'ימיני, שככל הנראה תוחלף בעתיד בגרסה מרוככת ללא שלדת סולם. ייתכן בהחלט שגרנד ויטארה הקצרה היא אחרונת הג'יפונים בעלי יכולת השטח בישראל. ובגלל זה, אבל לא רק, היא קנייה מצוינת.

מנוע: בנזין, נפח 2,393 סמ"ק, הספק מרבי 165.8 כ"ס. מומנט מרבי 22.9 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 170 קמ"ש, זינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11.5 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן - 10.6 ק"מ לליטר. נתוני מבחן - 7 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית. 4 כוכבים במבחן ריסוק (לגרסה הארוכה)

מחיר: 146 אלף שקל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות