אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתי הלקוח לא צודק - וכדאי לוותר עליו צילום: בועז אופנהיים

מתי הלקוח לא צודק - וכדאי לוותר עליו

הלקוח מעליב עובדים? מדבר איתם על מזג האוויר? מחליף מוצרים באופן סדרתי? לפניכם לקוח הרסני. כך תפעלו

12.12.2008, 16:07 | אריאל הוכשטט

כולנו מכירים את האמרה "הלקוח תמיד צודק". לאורך השנים, בעלי עסקים למדו להכיר בכך ששירות לקוחות הוא רכיב מרכזי בהצלחת כל עסק. כעת, לאחר שהפנמנו את החשיבות של שירות לקוחות, כדאי לנו, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, ללמוד מחברות הענק, דוגמת חברות הסלולר וחברות כרטיסי האשראי, אשר מזהות לקוחות הרסניים ולא מתביישות להפנות אותם למתחרים. כן, ניתן לומר: "תודה, אתה לא חייב לקנות אצלי". זה גם יחסוך לכם כסף רב.

הלקוח ההרסני הוא לקוח אשר עלות מתן השירות לו, גבוהה מהמחיר שהוא משלם עבור השירות או המוצר; כלומר, לקוח "שאנחנו מפסידים עליו כסף".

חנות בגדים. הלקוח ההרסני עשוי להחזיר כל מה שקנה, צילום: בועז אופנהיים חנות בגדים. הלקוח ההרסני עשוי להחזיר כל מה שקנה | צילום: בועז אופנהיים חנות בגדים. הלקוח ההרסני עשוי להחזיר כל מה שקנה, צילום: בועז אופנהיים

בעלי עסקים עשויים להתבלבל ולהכניס להגדרה הזו כל לקוח שמתלונן. האמת היא שלקוחות רבים מתלוננים, ובצדק או שלא בצדק - עלינו לעזור להם. לא כל לקוח מתלונן הוא לקוח הרסני - גם אם התלונן שלא בצדק. פעמים רבות כדאי לפצות לקוח ולפתור לו את הבעיה, גם אם לדעתנו הוא לא צודק, ולו כדי שיספר לחבריו כי העסק שלכם אמין ובטוח.

לקוח הרסני הוא, לדוגמה, לקוח במסעדה שמגיע כמה פעמים, ובכל פעם מתעקש להחליף את המנה. לקוחות רבים אינם שבעי רצון מהמנה שלהם, ופעמים רבות מקבלים מנה חלופית. ואולם אם התרחיש חוזר על עצמו כמה פעמים עם אותו לקוח, על בית העסק לסרב להחלפה נוספת, ולהציע לו למצוא מקום אחר לארוחות הצהרים.

באופן דומה, לקוח המתקשר למוקד השירות באופן חוזר ונשנה, ללא סיבה נראית לעין, עשוי להיות לקוח הרסני אשר זמן הטיפול בו יקר יותר מהרווח שבהשארתו כלקוח.

חברות גדולות במשק כבר בנו מנגנונים לאיתור לקוחות הרסניים, ומציעות להם באדיבות לעבור למתחרים. למעשה, זו טקטיקה מעניינת - להחליש את המתחרים שלך. שהרי לא תזילו דמעה אם כל לקוחות המתחרה יהיו לקוחות לא רווחים, ואצלכם יישארו הלקוחות "הטובים". הימנעות ממתן שירות ללקוחות מסוימים אשר זמן הטיפול בהם או היקף ההחזרות שהם מייצרים יקרים, תשפר את רווחיות העסק.

איך מזהים לקוח הרסני

 

כאמור, לא כל לקוח מתלונן הוא לקוח הרסני. קיימים כמה "טיפוסים" של לקוחות הרסניים. ננסה לזהות כמה עיקריים:

הלקוח האגרסיבי - זהו הלקוח המתקשר בצעקות למוקד השירות ומנבל את פיו. הלקוח אשר דוחף, פוגע, מזיק לסחורה, לעתים בפומבי, כדי "להעצים את החוויה". לקוח זה הוא לקוח הרסני שיש להיפטר ממנו ולערב משטרה במקרה הצורך. אל תרשו שיעליבו את העובדים שלכם. אם העובדים שלכם לא ירגישו שאתם נותנים להם גב, הם לא יתאמצו עבור העסק.

הלקוח המשועמם - מדובר בלקוח שיוצר עמכם קשר רב ונשנה, מתוך שיעמום. העלות של טיפול בלקוחות אלה יכולה להיות גבוהה, ודווקא הם לא מזוהים כבעיה בקרב עסקים רבים ועובדים, המרגישים לא נוח שלא להיענות לפנייה. ואולם כבעלי עסק, כדאי לכם לזהות אותם ולהקטין את עלויות הטיפול בהם.

שירות לקוחות, צילום: shutterstock שירות לקוחות | צילום: shutterstock שירות לקוחות, צילום: shutterstock

דוגמאות נפוצות: ההיפוכונדר שמגיע לאשפוז שוב ושוב למרות שאין לו בעיה רפואית אמיתית, הזקנה החביבה המתקשרת תדירות למוקד שירות הלקוחות ומפטפטת עם נציגי השירות על פוליטיקה, קניות ושאר נושאים שאינם קשורים למוצר שהחברה מוכרת, והלקוח המתעניין בספרים אך לעולם אינו קונה אותם.

לא לטעות: הלקוח שיושב במסעדה ומזמין "רק קפה" אינו לקוח הרסני, הוא רווחי ולעתים רבות מסייע לעסק, בכך שהוא "ממלא את השולחן הריק".

הלקוח הלא מרוצה תמידית - הוא החליף את הבגד שקנה כמה פעמים, למרות שתוקף ההחלפה פג. הוא גזל שעה וחצי מזמן נציג המכירות, אך חזר שעה לאחר רכישת המוצר וביקש לקבל החזר. הוא תמיד רוצה לדבר עם המנהל ולקבל דיל יותר טוב מלקוחות אחרים, "כזה שמקבלים רק מהמנהל".

יש להציג בפני לקוח זה עמדה נוקשה, ולהותיר לו את האפשרות להישאר עם המוצר/שירות שרכש מכם או ללכת למקום אחר. מרבית הלקוחות הלא מרוצים תמידית, יישארו עמכם ברגע שתוכיחו תקיפות.

איך נפטרים מלקוח הרסני

 

החוק מחייב אתכם לתת שירות זהה לכל הלקוחות. אתם לא יכולים להחליט כי אינכם מוכנים לשרת לקוח כזה או אחר. עם זאת, החוק אינו מחייב אתכם לתת שירות יוצא מגדר הרגיל ללקוח בעייתי.

היו נחושים. אמרו ללקוח: "אלו הם תנאי השירות שלנו, נבין אם תבחר שלא לקנות מאתנו". אתם יכולים גם להציע לו "לבדוק אצל החנות ממול, ולראות שההצעה שלנו טובה". בכל מקרה, הימנעו ממשפטים תוקפנים כמו "לעולם לא תוכל לקנות אצלנו יותר", "אני לא רוצה לראות אותך יותר", ושאר העלבות שיכולות לגרום לזימונכם לבית המשפט.

הכותב הינו מנהל פרויקטים בדפי זהב

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
קשקוש...!!!
חלק לא מבוטל מאותם "הלקוחות ההרסניים" האם כלל אינם לקוחותינו! לקוח המטריד מוקדי שירות עושה זאת גם למתחרים ולו מתוך הרצון לתשומת לב. אגב, ישנם גם לקוחות שכמות הפניות שלהם אולי נחשבת כסוג של הטרדה אך בחינה מעמיקה של פניותיהם תעלה תמונה עגומה על רמת השירות לה זכו ותהפוך את הקערה על פיה. בנוגע לעסקים קטנים ובינוניים ולעולם המסחר לקוח משועמם יטריד את העסק שלכם באותו האופן בו הוא יטריד את המתחרים מה גם שברוב המקרים ברגע שתציעו לו באדיבות (או שלא) לעבור למתחרים זה רק יגדיל ויעצים את ההטרדות - הלא ציינתי שהטרדות אלו נובעות מהרצון לתשומת לב. בנוסף, אסור לטעות ולחשוב שלקוחות גדולים, להם כמות משתמשים רבה, הפונים בצורה מאסיבית לארגון נופלים על הקטגוריה של "הלקוחות ההרסניים" במצב כזה אתם עלולים להפסיד כסף רב אם תציעו לו לעבור למתחרים! במצב כזה צריך לנתח את הפניות החוזרות ולהבין כיצד ניתן לעזור להם לעזור לעצמם על ידי מערכות אוטומטיות או נציג שירות אישי. לא מוזכר בכתבה דבר וחצי דבר בנוגע לניתוח הפניות/התלונות הרבות ובחינה מדוע אכן אותו הלקוח במסעדה, לדוגמא, מעוניין להחליף את המנה. הכי קל הוא להפנותו למתחרה, אך מנגד במידה והמתחרה יענה על ציפיותיו הוא ישאר אצלו יחד עם מחיר הארוחה ששילם ועוד רבות ויסב לכם הפסד. ניכר מדברי הכותב כי אינו מבין בעולם בו בחר לכתוב
יובל , מרכ  |  11.05.09
18.
לבדוק באמת שהלקוח הוא הבעייה
הייה לי לקוח שנכנס בצעקות על מוצר מסויים בשווי 200 ש"ח. היתעלמתי מימנו לחלוטין תוך הסבר אחד שהוא לא יקבל שרות מתוך צעקות. הוא נירגע וחזר אליי והסביר את תלונתו אמרתי לו שהוא צודק והוא יקבל זיכוי מלא. ושאלתי אותו מה הוא כן חושב שיפתור לו בעייה הוצאתי אותו בקנייה של 4800 ש"ח ועם חיוך . הוא עדיין לקוח שלי!!!
מוטי , ירושלים  |  18.12.08
לכל התגובות