אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סקר: 58% ממחזיקי כרטיסי האשראי לא יודעים מה סכום העמלות החודשי שהם משלמים צילום: shutterstock

סקר: 58% ממחזיקי כרטיסי האשראי לא יודעים מה סכום העמלות החודשי שהם משלמים

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות שקיימה את הסקר: "בשעה שכולם עוסקים בחוק העמלות, שוכחים מקום נוסף בו הבנקים ממשיכים לחגוג - כרטיסי האשראי"

21.12.2008, 14:33 | רימונה פרקש ברוך

מסקר שקיימה רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה במדגם של 500 נשאלים, עולה כי 58% מבעלי כרטיסי האשראי אינם יודעים מה סכום העמלות החודשי שהם משלמים עקב השימוש בכרטיס אשראי.

עוד עולה מהסקר, כי כ-65% יודעים מעט מאוד או אינם יודעים כלל מה סוגי העמלות שהם משלמים וכ-67% אינם יודעים מה גובה הריבית בעת הרכישה באמצעות כרטיס האשראי בעסקאות קרדיט. כמו כן עולה, כי 35% מהצרכנים אינם נוהגים לבדוק את פירוט העמלות בדפי החיוב הנשלחים אליהם.

עסקה בכרטיס אשראי. מודעים לגובה העמלות?, צילום: בלומברג עסקה בכרטיס אשראי. מודעים לגובה העמלות? | צילום: בלומברג עסקה בכרטיס אשראי. מודעים לגובה העמלות?, צילום: בלומברג

בעקבות ממצאי הסקר שוקלים ברשות ההסתדרות לצרכנות להעביר את הממצאים לבנק ישראל ולהמליץ על שקיפות גבוהה יותר, פיקוח ויידוע של הצרכן בנוגע לעמלות השונות על כרטיסי אשראי. "בשעה שכולם עוסקים בחוק העמלות, שוכחים מקום נוסף בו הבנקים ממשיכים לחגוג - כרטיסי האשראי", אומר עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות.

"למרות השימוש הנפוץ בכרטיסי האשראי, רוב ציבור הצרכנים בישראל כלל אינו מתמצא במרכיבים מהותיים הנלווים לכך, כלומר העמלות ושיעורי הריבית, המוסיפים על מחירי העסקאות שעבורן משלמים בכרטיסי אשראי. הדבר מלמד על כך שקיים כשל בתחום זה. ממש כשם שעמלות הבנקים היו ועודן מבוך עבור הצרכן מן השורה, כך גם עמלות כרטיסי האשראי ושיעורי הריבית אינם מובנים ואינם ידועים לרוב הצרכנים", אומר לוינסון.

"בעוד שאנשים מתווכחים ומנהלים מו"מ מול פקידי הבנק, הם אינם מודעים לכך כי כדאי ואף רצוי להתמקח גם מול חברת כרטיסי האשראי והבנקים בנוגע לעמלות על כרטיסי האשראי", הוסיף.

נתונים לא נגישים

הסיבה המרכזית בגללה אנשים לא מכירים את העמלות השונות הכרוכות בכרטיס האשראי היא משום שהנתונים לא תמיד נגישים. בדפי החשבון של לקוחות הבנקים קיים פרוט לגבי דמי כרטיס. גם כאן לא כולם יודעים שבמידה והם ישתמשו בכרטיס מעל סכום מסוים הם יוכלו להוזיל את דמי הכרטיס. אולם מלבד עמלה זו קיימות עמלות נוספות שהלקוח משלם עליהן, אולם הוא לא תמיד מודע להן, כמו למשל עמלת שינוי מועדי חיוב, טיפול בהכחשה לא מוצדקת של עסקה, פירעון מוקדם או מיידי של עסקאות, הנפקת כרטיס חליפי ועוד שלל פעולות על שירותים בחו"ל.

העמלה שמוצגת באופן ברור בדפי החיוב של כרטיס האשראי היא עמלת תשלום נדחה, אולם אנשים לא יודעים מה גובה העמלה שהם מבצעים על עסקת קרדיט. אמנם בצדם האחורי של דפי החשבון של כרטיס האשראי קיים פרוט של העמלות השונות, אולם המידע אינו נגיש באופן מיידי למשתמש ויותר מכך, הצרכן אינו מודע לקיומן של כל העמלות וליכולת שלו לפקח עליהן. הדבר יכול לגרום לכך שאנשים יקבלו החלטות שיהיו לא רווחיות עבורם בכל הנוגע להתנהלות שלהם בכרטיס האשראי.

 

לצורך התנהלות יעילה מומלצים מספר צעדים:

  • בדקו האם אינכם מחזיקים כמות גדולה מידי של כרטיסי אשראי.
  • בדקו מול הבנק או מול חברת כרטיסי האשראי מה גובה הריבית שאתם משלמים על קרדיט ואל תהססו להתמקח.
  • בעסקאות מתמשכות - ודאו מה גובה העלות ובהתאם לכך קבעו מה גובה מספר התשלומים שמשתלם לכם ביותר.
  • לפני ביצוע עסקה בכרטיס אשראי - ודאו האם היא כדאית לכם או שמוטב לשלם במזומן.
  • בביצוע פעולות מיוחדות בכרטיס האשראי - בדקו איך אפשר לשכלל את העסקה מבחינת העלויות.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
לירון ( תגובה מספר 3) אני איתך
לירון ( תגובה מספר 3) אני איתך חובה על משרד החינוך להוסיף שיעורים בתחומים הללו, כמו שיעור בצרכנות נבונה. הבנת מערכות ציבוריות ועוד, ואם היינו יודעים אותם שהיינו ילדים היינו מתנהגים אחרת ! ממש חוצפה לחברות האשראי בארץ אין גבול בארץ כל חברה רוצה להרוויח מכל הכיוונים גם מהצרכן וגם מבעל העסק כשבעצם האינטרס שלה הוא שאנו נשתמש בכרטיסיה בלעדנו אין לה איך להרוויח. בארה"ב לדוגמא חברות אשראי מרוויחות ממקום אחד הן גובות אחוז מסויים מבעל העסק על גובה העסקה הצרכן לא משלם אף לא פני. אני קורה לחרם צרכנים לא להשתמש באשראי ! מי למלחמה בחברות האשראי אלי
ירושלמי  |  22.12.08
לכל התגובות