אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפיק במירוץ

מפיק במירוץ

מייקל מקיי, מפיק בינלאומי שמאחוריו הפקה וייעוץ ל"מירוץ למיליון" האמריקאית והפקת "המירוץ למיליון" אסיה, הוא האיש שייעץ ל"רשת" איך לעברת את הפורמט הבינלאומי. לכלכליסט הוא מספר על ההתפעלות שלו מהמתמודדים הישראלים ומהתעשייה המקומית

04.02.2009, 10:13 | תמר וילרפורט

בעוד בארצות הברית כוססים ציפורניים בציפייה לקראת העונה ה־14 של "The Amazing Race", שתעלה בעוד עשרה ימים, בישראל תעלה העונה הראשונה של "המירוץ למיליון" בגרסה העברית מחר בערב (ערוץ 2, 21:00).

ישראל היא המדינה הראשונה והיחידה עד כה שרכשה מחברת דיסני את הזכויות ומפיקה את הפורמט, אחד לאחד. מעבר למיליונים שרשת השקיעה במירוץ עצמו, בולטת הבחירה בצוות ההפקה. רוית ליאור מנדל ואיל אלקבץ נשלפו מצוות העריכה המצליח של "הישרדות", ובמקום להתערב בעלילות "הישרדות איי הפנינה" בערוץ 10 הם עורכים את "המירוץ למיליון".

אבל מי שהביא את הידע והניסיון לצוות ההפקה הוא המפיק האוסטרלי מייקל מקיי, שהומלץ על ידי דיסני כמי שיכול לעזור לרשת לעברת את הפרויקט בהצלחה. מקיי, נשיא חברת Active TV, הפיק את העונה השנייה של "המירוץ למיליון", ייעץ לעונות החמישית והתשיעית והוא המפיק של "המירוץ למיליון" אסיה, גרסה מוקטנת לתוכנית האם המתמקדת ביבשת אסיה, עבור AXN.

לחברת ההפקה של מקיי, אקטיב טי.וי, יש סניפים באוסטרליה ובסינגפור, והניסיון והקשרים הם חלק מרכזי בהחלטה של רשת לבחור בו כשותף להפקה. "לאקטיב טי.וי יש קשרים בינלאומיים ונגישות להרבה ארצות וחברות טלוויזיה בארצות השונות", אומר רן קוצר, המפיק הראשי של רשת, "הבסיס של הקשרים והניסיון היה קיצור דרך משמעותי, ובעיקר ידענו לא לעשות שגיאות במדינות מסוימות".

כושר קרבי

"המירוץ למיליון" נוחתת בישראל בדיוק בשלב שערוץ 10 התחיל לייצר באז לתוכנית הדגל שלו "הישרדות", ומקיי, שמודע לתחרות המקומית, מצויד בהסבר למה "המירוץ" טובה יותר: "ההבדל המשמעותי בין 'המירוץ' ל'הישרדות' הוא שב'מירוץ' צריך לקחת את כל הציוד והצוותים ולנייד אותם לאתר אחר בעולם תוך 10 שעות. מדובר במעבר של כמאה איש על הציוד שלהם מדי יום וחצי", הוא אומר ומוסיף: "זאת תוכנית הריאליטי הכי אמיתית בטלוויזיה, כמעט כמו שידור חי של תחרות ספורט. אם אתה מאבד את הדרכון שלך אין אף אחד שיכול לעזור לך, אם אתה עולה על מונית והנהג הולך לאיבוד אז אתה הולך לאיבוד - הרבה מאוד מהקשיים והלחצים שיש בנסיעות בעולם בחיים האמיתיים באים לידי ביטוי בתוכנית. אני אוהב מאוד את ההיבטים הפסיכולוגיים שיש למירוץ, ואני חושב שהקהל הישראלי ייהנה מהם מאוד, כי מה שהם רואים הוא מה שבאמת קורה - אנחנו לא יכולים "לייצר" מצבים באופן מלאכותי, וזה הופך את התוכנית למעניינת במיוחד. יש לנו מעט מאוד שליטה על מה שקורה".

הגרסה הישראלית. הישראלים חדורי מוטיבציה ונחישות להצליח במשימות בכל מחיר הגרסה הישראלית. הישראלים חדורי מוטיבציה ונחישות להצליח במשימות בכל מחיר הגרסה הישראלית. הישראלים חדורי מוטיבציה ונחישות להצליח במשימות בכל מחיר

למרות הניסיון רב השנים וחוצה היבשות, מקיי מתרשם מהמתמודדים המקומיים: "רוב הישראלים עברו הכשרה צבאית, ולכן המתמודדים חזקים יותר", הוא אומר. "בתור מתבונן מהצד גם הבחנתי שהישראלים חדורי מוטיבציה ונחישות להצליח במשימות בכל מחיר. הזוגות עשו הכל כדי להשלים את המשימות, ולקחו את זה מאוד קשה כשהם נתקלו במצב שבו הבינו שאולי הם לא יצליחו להשלים את המשימה".

הפתיע אותך שישראל היא המדינה הראשונה שמאזרחת את הפרויקט?

"אנשי הטלוויזיה שלכם הם ברמה בינלאומית ומשתתפים בהפקות בינלאומיות. גם ב'מירוץ למיליון' בארה"ב יש צלם ישראלי. השוק הישראלי תחרותי ומתוחכם דיו בשביל תוכנית ברמה כזאת".

עבודה בתנועה

 

בארה"ב תקציב ההפקה כמעט בלתי מוגבל, מספר מקיי, וכאן עמדו לרשות ההפקה 5 מיליון דולר. "דאגנו שכל שקל ייחשב ויבוא לידי ביטוי על המסך. לפעמים אתה רוצה יותר אנשים, יותר משאבים, או יותר דברים שהיו מקלים על החיים שלך, וזה קצת הקשה מנקודת המבט של ההפקה, אבל את התוצאות תראו על המסך. דרך אגב, התקציב להפקה האסייתית היה נמוך מזה של הישראלית", הוא אומר.

נתקלתם בקשיים מיוחדים בהפקה הישראלית?

"זה היה מסובך מאוד עבורנו, כי זאת היתה הפעם הראשונה שהתוכנית לא היתה באנגלית. עבור צוותי הצילום והסאונד מדובר בעבודה אינטנסיבית מאוד ללא שינה, כי צריך להיות כל הזמן בתנועה. אני חושב שזאת תוכנית הריאליטי הקשה ביותר מנקודת המבט של ההפקה".

מקיי ביקר בישראל שש פעמים בשנה האחרונה. הוא תרם מניסיונו ועבר עם מחלקת הפיתוח על כל המשימות בשלב התכנון שלהן, וביקר עם ההפקה (ובראשה המפיקה תחיה אביכזר) בלוקיישנים לקראת הצילומים.

יש מדינות שנוח יותר להפיק בהן מבאחרות?

"אני חושב שתמיד קל יותר במדינה שאתה דובר את שפתה, ולכן בשבילי אולי ארה"ב ואוסטרליה נוחות יותר, אבל אני חושב שלכל מדינה יש תרבות ואתגרים משלה, במיוחד כשמגיעים לכל מיני מדינות בעולם שהן לא 'ידידותיות לטלוויזיה'. דווקא המדינות הקשות יותר להפקה הן אלו שאתה עוזב אותן לאחר הצילום בתחושת סיפוק שהצלחת לעשות טלוויזיה במקום שאין בו חשמל".

תגיות