אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תג מחיר: אדריכלי הנוף תובעים את עלבונם של השטחים הציבוריים צילום: גדי קבלו

תג מחיר: אדריכלי הנוף תובעים את עלבונם של השטחים הציבוריים

לאחר שנים שבהן סבל תחום אדריכלות הנוף מחוסר הכרה של הרשויות והגופים הפרטיים, מקבלנים שמקצצים בתקציבי פיתוח הנוף וממלחמה על השכר, מציעה יו"ר ארגון אדריכלי הנוף בישראל תמר דראל פוספלד פתרון: "האכיפה צריכה לבוא מהרשויות"

09.02.2009, 08:21 | דותן לוי

"תוכנית נוף חייבת להיות חלק אינטגרלי מכל תוכנית כוללת, עם תוכניות אחרות של כבישים ומבנים. יחס הרשויות לנוף בישראל אינו רציני. גם היחס אל אדריכלי הנוף המייצגים והאחראים לנושא הוא בהתאם, ולעתים הם אפילו צריכים להילחם על שכר הטרחה שלהם", כך אומרת תמר דראל פוספלד, יו"ר ארגון אדריכלי הנוף בישראל בשיחה עם "כלכליסט".

דראל פוספלד סבורה שתחום אדריכלות הנוף בישראל סובל במשך שנים מחוסר הכרה של הרשויות והגופים הפרטיים. בדיקה קצרה בענפי הגננים ומעצבי הגינות מעלה שחלקם משווקים את עצמם כאדריכלי נוף, אף על פי שלא קיבלו הסמכה בתחום. בניגוד לתחום האדריכלות הקונבנציונלית, הכולל אלפי אדריכלים וכמה משרדי ענק שמעסיקים יותר ממאה עובדים, בתחום אדריכלות הנוף כוללים המשרדים הגדולים כ־20 איש, והבינוניים כוללים כעשרה אנשים. נכון להיום רשומים בישראל כ־250 אדריכלי נוף.

תמר דראל פוספלד. "לו היה הקבלן נדרש לשלם את המחיר המלא להעתקת העץ, הוא היה משנה את התוכניות ומציל את העצים", צילום: עמית שעל תמר דראל פוספלד. "לו היה הקבלן נדרש לשלם את המחיר המלא להעתקת העץ, הוא היה משנה את התוכניות ומציל את העצים" | צילום: עמית שעל תמר דראל פוספלד. "לו היה הקבלן נדרש לשלם את המחיר המלא להעתקת העץ, הוא היה משנה את התוכניות ומציל את העצים", צילום: עמית שעל

רק 20 בשנה

לדברי דראל פוספלד, בטכניון - המקום היחיד שבו אפשר ללמוד את המקצוע לקבלת תואר אקדמי - החליטו שלא לתמוך בחוג, ולכן מתקבלים מדי שנה כ־20 איש בלבד ללימודים, שאורכים ארבע שנים.

"אדריכל הנוף חושב לטווח ארוך ואילו קבלן חושב לטווח קצר", אומרת דראל פוספלד. "חלק מהקבלנים בארץ דווקא מכירים במקצוע אדריכלות הנוף ומבקשים מאדריכלים לתכנן את השטחים הציבוריים, אולם לא תמיד הם מקשיבים לדבריהם. למשל אם קבלן מתכנן לבנות מרתף גדול אך האדריכל ממליץ לו לצמצם את היקפו כדי לא לפגוע בצומח, הקבלן לרוב לא יאהב את זה".

דראל פוספלד מספרת שבכפר סבא הוקם קניון מקורה ללא מיזוג אוויר, אך באותה עיר בדיוק אפשרו ליזמים לכרות עצים בני 80 שנה במסגרת פרויקט פינוי־בינוי. "הוויתור הבלתי נסבל על העצים הוא כי אין להם תג מחיר מתאים. לו היה הקבלן נדרש לשלם את המחיר המלא להעתקת העץ בשיטה השומרת על הנוף, המחיר הגבוה היה גורם לשינוי התוכניות בהתאם ומציל את העצים ואת שלמות השדרה. האכיפה חייבת לבוא מהרשויות והן צריכות לדבוק בכך", היא מסבירה.

כביש 6. "הגן הגדול ביותר במדינת ישראל", צילום: צפריר אביוב כביש 6. "הגן הגדול ביותר במדינת ישראל" | צילום: צפריר אביוב כביש 6. "הגן הגדול ביותר במדינת ישראל", צילום: צפריר אביוב

אחד המקרים הבודדים שבהם היה לאדריכלי הנוף מקום מרכזי הוא תכנון תוואי הנוף לאורך כביש 6. 5% מהפרויקט הוקצו להתמודדות עם הסביבה, ועוד 3% לחדשנות ולשיתוף עם הסביבה. "מדובר ב־8% בונוס. הסיבה שזה קיים בכביש 6 היא רק כי הציבור קם על רגליו והתנגד לפרויקט", אומרת דראל פוספלד.

בתקציבי הפרויקטים של התשתיות הלאומיות לא קבע משרד האוצר תג מחיר להיבטים סביבתיים, נופיים ואדריכליים. בעקבות זאת, מזמיני העבודות והקבלנים הקשורים לפרויקטים מנסים לצמצם ככל האפשר את ההוצאות הנדרשות לשיקום הנוף שניזוק בגלל פעולותיהם.

גינון עונתי

כביש 6 הוא אחד הפרויקטים המרכזיים של דראל פוספלד בשנים האחרונות. מדובר בעשרת אלפים דונם של פיתוח — הגן הגדול ביותר במדינת ישראל. "לפני כביש 6 לא היה ניסיון בשיקום שטחים חקלאיים, והיתה התלבטות אם להפוך אותם לגן או לחזק את הנופים הקיימים. היזמים ואנחנו רצינו להעצים את התחושה של האנשים שנוסעים בכביש, ולכן הצמחים שנבחרו הם עונתיים, ורק במקום שבו יש ממשק עירוני כמו בראש העין הגינון הוא קונבנציונלי יותר".

לדבריה, התפיסה שהתוותה את תכנון הצומח היתה כמות ההשקיה. גינון קונבנציונלי צורך כמות גדולה יותר של מים, ואילו גינון טבעי משקם את עצמו. "איתרנו את כל הצמחים שהיו במקום, וניהלנו ופיקחנו על עבודות העפר, כך שלא תהיה חוסר התאמה בין הקרקע לצומח", היא אומרת.

במקביל לעבודתה כאדריכלית נוף מתנדבת דראל פוספלד בוועדה לשמירה על הסביבה החופית של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה (וולחוף), "בוועדה אנחנו מדברים על נגישות ופתיחה של החופים, אבל אין שם אף אדריכל נוף או בעל מקצוע אחר שיכול לבדוק אם תכנון במרחב העירוני פוגע בציבור הרחב או מועיל לו", היא אומרת.

אחת מפריצות הדרך בתחום האורבני התרחשה בבת ים, בזכות אירוע הביאנלה שזכה לשיתוף פעולה מלא של העירייה. "ניסינו להוציא אנשים החוצה מהבתים ולשבור את המרקם הבנלי של ספסלים ודשא. אני מקווה שזה יושרש גם בערים אחרות. הכוונה היא ליצור עיר שתהיה מוטת שירות לציבור".

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
היכן אדריכלי הנוף במאבק על שמירת השטחים הפתוחים?
אכן עבודת השיקום של שולי כביש 6 היא נאה. אך היכן היו אותם אדריכלי נוף במאבק על עצם המעבר של כביש 6 בקטע 18? מדוע הם ישבו בשקט יחסי כשהמאבק על אחד מהשטחים הפתוחים היותר איכותיים שיש בארץ התרחש? מדוע אז, קולם לא נשמע כנגד התכנית ההרסנית הזו? ומדוע גם היום אדריכלי הנוף לא נאבקים בפגיעה בשטחים הפתוחים אלא מעדיפים לשמש כעלי תאנה לפגיעות בנוף ובטבע?
אלמוני  |  15.02.09
9.
השיווק הנכון אינו בעתונות אלא בעשיה בפועל........
לאמר כי אחד המקרים הבודדים בו לאדריכל נוף היתה דריכה זה אגוצנטריות ויריה עצמית ברגל. מי כמו תמר צריכה לדעת ולציין ולהדגיש כמה עבודת הירוקים במיוחד בוועדות קבעה והשפיעה וממשיכה להשפיע על הנופים במדינת ישראל ולשמרם למען הדורות הבאים!
חנה  |  12.02.09
8.
הכל עניין של שיווק ומיתוג המקצוע
המקצוע שלנו פשוט לא מוצג באופן יאה לא בבטכניון ולא בציבור. אין מעמד למקצוע הזה. אף אחד כמעט לא מכיר אותו וחושב שזה גננות... בשום מקום באירופה או בארצות הברית לא יפתחו עיניים וישאלו אם אתה גנן או מתעסק בפזיולוגיה של הצמח. המקצוע שלנו כלכך ברור מאליו במקומות האלה. והדוגמא הברורה לכך, שאין מספיק תחרויות, אין מספיק מלגות, אין לימודים גבוהים. מי שבא להרשם לטכניון אפילו לא שמע על זה בחיים, זה לא מספיק "אין" כמוארכיטקטורה, למרות שלנו יש הרבה יותר עבודה. לכל מנהלי הענף והפקולטה, תתחילו להשקיע בדור הצעיר.
אדריכלית נוף צעירה  |  11.02.09
7.
שיפור מעמד אדריכלי הנוף - אינטרס ציבורי
אדריכלות נוף לא מתעסקת בפיזיולוגיה של הצומח. תהליך תכנון מתחיל בלימוד השטח - הקרקע, החי והצומח, כיווני ניקוז והסביבה. כמו גם למערכות תנועה ותחבורה, לימוד תב"עות, תכניות קיימות (אדריכליות, תנועתיות..), תהליכים אורבניים וכו' ומכאן גיבוש פרוגרמה ויישומה במרחב הפתוח, בחירת חומרים, צמחייה וסגנון, כך שיתאימו למקום ועיצובם לכדי חלל רחוב או הגן, שישמש בצורה הטובה ביותר את הולכי הרגל ורוכבי אופניים. בשנים האחרונות התחזקה ההבנה כי התכנון צריך להיות בר קיימא. כפי שהסבירה תמר, כביש 6 היא דוגמא טובה לתכנון עם מיטב האגרונומים ושימוש בצמחייה מקומית, אשר דורשת מעט מים ויוצרת נוף ישראלי. התחום עוסק גם בשימור נופים טבעיים ואורבניים, תכנון שכונות, תכנון שמורות טבע וגנים לאומיים, הכנת תכניות אב, ליווי נופי לתב"עות ונושאים רבים נוספים. מכיוון שהמקצוע מחייב אחריות רבה על נוף הארץ, חשוב שאדריכלי הנוף יוסמכו על ידי גוף מקצועי. אכן ישנם אנשי מקצוע טובים שלא הוסמכו לכך על ידי מוסד אקדמי, אך אין כיום דרך אחרת לשפוט את טיב עבודתם ולקבלם כאדריכלי נוף מן המניין. כולי תקווה שעם השנים תמשיך ותעלה המודעות לחשיבות המקצוע ואדריכלי הנוף לא יצטרכו להלחם על מקומם בצוותי התכנון וכן יזכו לייצוג הולם בעיריות ובועדות התכנון השונות - כך שהציבור הישראלי יוכל להנות מנוף ארצו.
טלי - אדר' נוף  |  10.02.09
לכל התגובות