אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נזקי תאונות הדרכים: 12.9 מיליארד שקל אבדו למשק ב-2008 צילום: אלכס קולומויסקי

נזקי תאונות הדרכים: 12.9 מיליארד שקל אבדו למשק ב-2008

מדובר בירידה של 1.3% ביחס לעלות שנרשמה ב-2007, זאת בעקבות צמצום מספר הנפגעים קשה וקל בתאונות

11.02.2009, 19:16 | ליאור גוטמן
עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי בשנה החולפת הסתכמה ב-12.9 מיליארד שקל – כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בירידה של אחוז ושליש ביחס לעלות שנרשמה ב-2007. למרות שמספר ההרוגים ב-2008 עלה ב-3.5% ביחס ל-2007, הירידה בעלות התאונות למשק מיוחסת לצמצום מספר הנפגעים קשה וקל בתאונות דרכים, בשיעור של שניים וארבעה אחוזים בכל פרמטר, בהתאמה. העלות למשק כוללת את תשלומי המדינה לנפגעי גוף, פיצויי רכוש, העברה למוסדות ואבדן כוח העבודה העתידי של כל הרוג ופצוע.

בסוף 2008 הונפה חרב הקיצוצים על הרשות עם כוונה לכווץ את תקציבה מ-550 ל-350 מיליון שקל, מהלך שנדחה לעת עתה בשל אי אישור תקציב המדינה ל-2009. "בינואר האחרון נהרגו 19 אזרחים בתאונות דרכים. מדובר בשיעור הנמוך ביותר לחודש זה מקום המדינה. מתחילת השנה ועד היום (רביעי – ל"ג) נרשמה ירידה של 42% במספר ההרוגים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים יפים אולם בהיעדר תקציב תתקשה הרשות לשמר את ההישג לאורך זמן". מסביר יאיר דורי, מנכ"ל הרשות.

לדבריו, התקציב המקוצץ יביא לצמצום של עד 50% ממערך ההסברה וקידומם של פרויקטים ייחודיים, יכולת החילוץ וההצלה או טיפול במערך התשתית עומד בסימן שאלה. "ב2008 הגענו עם מנהלי בתי הספר להסכמה לפיה כל תלמיד יחויב במעבר בבחינת בגרות פנימית בחינוך תחבורתי כתנאי לקבלת תעודת בגרות. נכון להיום העניין טרם נחתם ואני חושש שתיווצר בעיה לתקצב ב-2009 את הנושא", מסכם דורי.

גורמים באוצר טוענים שהירידה במספר ההרוגים מתחילת השנה מיוחסת בין השאר גם ללחימה בדרום, תקופה בה עומס התנועה באזורים מוכי הטילים הצטמצמה משמעותית, ומזכירים שחברי הכנסת בחרו שלא לאשר את תקציב 2009 כך שהאוצר מחויב לפעול על פי חוק ולהעניק לכל הגופים תקציב של 1/12 מזה שעמד לרשותם במהלך 2008. "עם זאת אנו מסייעים ככל שביכולתנו להקל על עבודת הגופים ולראיה לאחרונה הוגשה על ידי הרשות פנייה להקדמה תקציבית של כספים שמיועדים להימסר במהלך 2009. הבקשה אושרה", כך לשון התגובה.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
התשובה? אור ירוק אור אדום אור ורוד וכל מיני אורות מיותרים
צריך פשוט להוציא ניידות שיעשו עבודה ולא יפטרלו כמו משוטטים ללא מטרה. ולהוציא ניידות סמויות שיטפלו בכל המשתוללים שכל נהג רגיל רואה מסביבו. ומספיק עם עשרות העמותות עם המנכ"לים המנופחים שכל תעסוקתם ימי עיון וסטטיסטיקות עלובות.
דיוגנס  |  15.02.09
4.
קורסי ריענון במגרשים סגורים ומיוחדים והשקעה בחינוך
בכל האיחוד האירופי השקיעו בהקמת מגרשי הדרכה לנהיגה בטוחה. קיימת חובה של כל נהג לבצע קורס ריענון אחת לתקופה. החל מגיל 8 ילדים מגיעים למתקנים מיוחדים אלו לשם לימוד מעשי של נהיגה בטוחה ונכונה. יש שם:מכשולי פתע, נהיגה במורד, ירידה משולים וחזרה, מעגל תנועה, שמירה על כללי בטיחות, אחיזה בהגה, לימוד ריכוז בנהיגה, מקדמי חיכוך של משטחי אספלט מגוונים, צפייה קדימה של מצבי סיכון, הימנעות מכניסה למצבי סיכון, התנהגות ויציאה ממצבים אלו. גם משאיות ואוטובוסים ואופנועים יש להם מסלולים מיוחדים המלמדים נהיגה על כלי רכב כבדים או דו-גלגלים. כך האוסטרים, הפינים, לוכסמבורג, גרמניה ועוד הקטינו באופן משמעותי (תוך שנים בודדות) את כמות תאונות הדרכים וכמות הנפגעים באופן חד. ריענון לימוד חינוך של כלל נהגי ישראל!!!! מי שמחפש דרך קלה, סיסמאות ותשדירים בלבד- מבזבז את כספי הציבור וגונב את דעת העם ואת כספו!!!
יוסף , ירושלים  |  13.02.09
3.
הנה פתרון גאוני להוריד את התאונות כמעט לגמרי
חברות הביטוח רוצים שיהיו פחות תאונות דרכים הנה הפתרון פעם ראשונה מבוטח ששילם נאמר 2000 ש"ח לשנה ולא עשה שום תאונה ולא תבע אתכם אתם מחזירים לו בין 300 ל-500 ש"ח בסוף השנה תראו איך אנשים ייזהרו בדקו את זה שנה חברה שתציע את זה תרוויח ובגדול וכולם ייעברו אליה
ג  |  12.02.09
2.
עם עובדות לא מתוכחים נקודה !
היות והנזק ידוע מראש ,הגיעה העת להעביר את מירב המשאבים לטיפול בבעיית התאונות . מטיפולי סתימת חורים , לטיפולי שורש מורכזים על פי תחומי אחריות . השקעה מאסיבית בחינןך חינןך ורר חינוך לצד הסברה רחבה לגורם האנושי . שיפור מידי ראשית בתשתיות תחבורה מסוכנת ,לפני השקעה בחדשות כתנאי . הרחבת מעגל הקשרים לעידוד והשפעה על הנהג הישראלי הממצוע ,מעבר לפיקוח בציי הרכב. השקעה בטכנולוגיה חכמה ברכב לצד עידוד ותמרצים מצד הממשלה . העברת חוק בנוגע לחיוב דיווח והצלבת מידע על תאונות דרכים נזק +נפגעים למאגר ארצי בשיתוף איגוד חברות הביטוח ,לשם מיפוי נהגים מועדים והגברת הפיקוח . תחקרי עומק בתאונות עם נפגעים . החלת חובה לנהגי ישראל להעלאת המודעות בתפעול ובהכרת מערכות בטיחות חכמות ברכב ,מנסיון אחוז גדול מהנהגים אינם יודיעים להפעיל מערכות בטיחות אלה בחרום . השקעה בנושאים מרכזים אלה תשתלם במהרה לעומת הנזק הרב המוצג .
שמעון סודאי  |  12.02.09
לכל התגובות