אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטיגליץ: תוכנית רכישת הנכסים הרעילים - שוד של העם האמריקאי צילום: בלומברג

שטיגליץ: תוכנית רכישת הנכסים הרעילים - שוד של העם האמריקאי

זוכה פרס נובל לכלכלה אמר כי תוכנית גייתנר מלאה בפגמים, ושלא תצליח כל עוד הכלכלה נותרת חלשה. לדבריו, התוכנית מציעה "תמריצים מעוותים"

24.03.2009, 13:29 | סוכנויות הידיעות

תוכנית הממשל האמריקאי להסרת נכסים רעילים מדפי המאזנים של הבנקים תשדוד את משלמי המסים בארצות הברית על ידי חשיפתם לרמת סיכון גבוהה מדי ואינה צפויה להצליח כל עוד הכלכלה נותרת חלשה – כך הזהיר היום (ג') זוכה פרס נובל הכלכלן ג'וזף שטיגליץ.

"תוכנית גייתנר מלאה בפגמים", אמר שטיגליץ לרויטרס בכנס של קרדי סוויס השקעות המתקיים בהונג קונג.  

גייתנר. מקווה למחוק עד טריליון דולר של נכסים רעילים, צילום: בלומברג גייתנר. מקווה למחוק עד טריליון דולר של נכסים רעילים | צילום: בלומברג גייתנר. מקווה למחוק עד טריליון דולר של נכסים רעילים, צילום: בלומברג

תוכניתו של שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר למחיקת עד טריליון דולר בנכסים רעילים מדפי המאזנים, שנחשפה אתמול, מציעה "תמריצים מעוותים", הוסיף.

"בכל הכנות, זה מסתכם בשוד העם האמריקאי. אני לא סבור שזה הולך לעבוד משום שאני חושב שיתעורר הרבה מאוד זעם לגבי העמסת ההפסדים במידה מרובה כזו על כתפי משלם המסים האמריקאי".

לדברי שטיגליץ, גם אם התוכנית תנקה את דפי המאזנים, הבנקים יהססו להעניק הלוואות בשל החשש לעתיד הכלכלה, בעוד הסיכוי לנטל מס גבוה יותר שיידרש למימון תוכניות תמריצים ממשלתיות עלול לערער עוד יותר את הצרכן האמריקאי.

 שטיגליץ, פרופסור באוניברסיטת קולומביה ולשעבר כלכלן ראשי בנק העולמי דוחק גם במנהיגי ה-G20 שיגיעו ללונדון בחודש הבא, להתחייב להקצאת משאבים גדולים יותר למדינות מתפתחות. לדבריו על סין לקבל זכויות הצבעה גדולות יותר בקרן המטבע העולמית.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
תכנית ההצלה של טים גיית'נר - כשלון לארה"ב והטבות מיידיות לבנקים ולפרטיים
ביום 23 במרס פירסם טים גיית'נר, שר האוצר האמריקאי החדש, בעיתון וול סטריט ג'ורנל, את תכניתו להצלת מצב הכלכלה האמריקאית. גיית'נר בא בנעליו של הנרי פולסן לא רק בתפקיד אלא גם בתכנית: התכנית החדשה (בדיוק כמו תכניתו של פולסן) עוסקת בהוצאת אגרות החוב הבעייתיות (נכסים רעילים) ממאזני הבנקים באמצעות רכישת אגרות החוב על ידי קרנות ייעודיות שתמוממנה על ידי אשראי שיועמד לשם כך על ידי ממשל ארה"ב. שתי התכניות אינן מטפלות בשורש הבעיה כי אם בנגזרותיה. זמינות אשראי קל דחפה את מחירי הנדל"ן בארה"ב לשחקים, הרבה מעל לערך הראוי של הנדל"ן. המשבר הפיל את מחירי הנדל"ן הרבה מתחת לערך הראוי. מאחר שאיש אינו יודע אם מחירי הנדל"ן הגיעו לרצפה ומאחר שאשראי כיום הינו מצרך נדיר, שוק הנדל"ן בארה"ב נקלע לקיפאון בהעדר קונים. פירעון הלוואות משכנתא מובטח לרוב במקרקעין אשר אותן הלוואות שימשו לרכישתם. הלוואות שאינן נפרעות מאלצות את הבנקים לממש את הבטוחות, במכירה מאולצת מהירה. לכך יש השלכה מיידית של הורדת מחיר הנדל"ן הממומש וממילא של הכרה בהפסד אצל הבנק המלווה. בנוסף, למכירה המהירה האמורה השלכה שלילית על מחירי שאר הנדל"ן אשר משמשים בטוחות להלוואות אחרות. האג"ח הרעילות (המובטחות בהלוואות משכנתא) מהוות נגזרת. נכס הבסיס הוא הנדל"ן. הוצאת אגרות החוב ממאזני הבנקים לא תביא מזור לחוליי המשק האמריקאי. היא תיטיב עד מאד עם הבנקים ועם הפרטיים (אשר לפי התכנית החדשה מוצע שיקנו את אגרות החוב מהבנקים). ברור כי נדרשת גישה אחרת לפתרון המשבר הכלכלי. המשבר הכלכלי הנוכחי נובע ממחירי מנופחים של נדל"ן. מכאן, על הממשל האמריקאי לדון בנשוא זה דווקא. מה יש לעשות? בדיוק מה שנדרש לעשות עוד ביולי-אוגוסט 2008 (לכל המאוחר): להעניק רשת בטחון של מחירים "ראויים" לנדל"ן. על הממשל להבטיח מחירי מינימום ראויים לנדל"ן. מחירי "ראוי" לא יהיה המחיר המנופח אשר שימש לצרכי נטילת הלוואת המשכנתא האחרונה ולא יהיה המחיר השורר כיום (הנמוך מאד מהמחיר ה"ראוי"). המחיר "ראוי" אמור לשקף במידת האפשר את הערך הכלכלי הנכון של הנדל"ן, הערך ששרר לפני פריחת הלוואות הסאב-פריים. היתרונות של אימוץ הצעתי: 1. אין צורך בהזרמת כספי ממשל בכמויות אינסופיות להון העצמי של הבנקים ולמימון הקרנות לרכישת האג"ח הרעילות. לגבי רוב הנדל"ן, די יהיה בהענקת רשת הביטחון מאת הממשל מבלי שהממשל יידרש לממש את הבטחתו בפועל. רק במקרים ספורים הממשל יידרש אכן לרכוש את הנדל"ן במחיר הראוי. 2. הצעתי תייצב את שווי הנדל"ן כבטוחה. 3. הצעתי תעניק מחירי רצפה לנדל"ן ובכך תאפשר חידוש המסחר בנדל"ן. 4. הצעתי תיצור מקומות עבודה רבים (אף שיתכן זמניים) בתחום שמאות הנדל"ן. 1. קביעת המחיר ה"ראוי" אינה קלה ומיידית. עם זאת, הדבר בהחלט בתחום האפשרי. יש לקבוע מנגנון מוסדר למציאת המחיר ה"ראוי" (למשל: מחיר הנכס טרום תנופת הלוואות הסאב-פריים). יש לזכור שהענקת המחיר המובטח הינה בבחינת הטבה שאין חובה לקבלה. צדדים מעוניינים אשר יסברו שהמחיר שנקבע נמוך מדי לטעמם לא יהיו מחויבים למחיר זה. אותן קרנות אשר לפי התכנית החדשה עתידות לרכוש את אגרות החוב מהבנקים תיאלצנה לבצע עבודה דומה בבואן להעריך את ערכן של אגרות החוב. אם אותן קרנות מסוגלות לבצע את ההערכה, מדוע הממשל יתקשה בכך? 2. אין צורך להעריך את כל נכסי המקרקעין בארה"ב בעת ובעונה אחת. יש לקבוע קריטריונים של קדימויות. הנכסים אשר יש לתת להם קדימות הינם אלה המשמשים כבטוחות להלוואות כושלות ואשר עתידים להימכר באופן מיידי (יישום הצעתי יכול אף להביא לביטול ההכרח במימוש מיידי של הנדל"ן). כוח אדם ניכר ישמש בעבודות ההערכה, כך שמשך העבודה יתקצר. 3. הבנקים נאלצו כבר להכיר בהפסדים הנוסעים מהתאמת ערך ההלוואות למחירי הנדל"ן השוררים כיום. התאמת ערכי ההלוואות (שהופחתו כדי לשקף את מחירי השוק) למחירים ה"ראויים" תביא , ככל הנראה, אפילו לרישום רווחים (ובכך יסייעו להגדלת ההון העצמי של הבנקים). לסיכום: בעיית הנדל"ן האמריקאי ניתנת לפתרון, ייווצרו מקומות עבודה נוספים. הכלכלה האמריקאית - ובעקבותיה כלכלת העולם כולו - הפסידה זמן יקר.
Adi Kahan  |  25.03.09
8.
אזהרות שהזהרתי-ולעתיד :1-ב 2006 שוק הדירות בארהב-לפני קריסה -וכך גם ה$
2 - 6/2008 הנשיא שייבחר יעלה מיסים- בניגוד למה שנכתב בפרסומים 3 - עקב הגרעון הגדול ביותר בהיסטוריה , והשרלטנות , לטווך הארוך , הדולר ימשיך במסעו דרומה- 4 הדאו היה בשנת 1974 מעל 1100 ויירד דרו בשנת 1982 ל 830 5 ראו טווחי זמן? , 6 הפעם זה יותר ממסובך 7 הנשיא יקצץ בסיוע לכלם ולנו - לכן פרופ פישר פו נכון בקניות 8 מה שעושה השר גייטנר אלו נסיונות - במקום לתת לעסקים סיוע ישיר הוא מנסה להציל את השרלטנים- ההיסטוריה תשפוט
אזהרות על תרחישים סיכוניים  |  24.03.09
לכל התגובות