שלמה החזקות של שמלצר: שחיקה של 68% ברווח הנקי
הסתכם ב-25 מיליון שקל ב-2008, לעומת 79 מיליון שקל ב-2007. הסיבה לשחיקה ברווח - עלייה בהוצאות המימון וגידול בכמות צי כלי הרכב
חברת שלמה החזקות של שלמה שמלצר מסיימת את שנת 2008 עם רווח נקי של 25 מיליון שקל לעמת רווח נקי של 79 מיליון שקל בשנת 2007, צניחה של 68%.
החברה הינה חברת החזקות שעוסקת בעיקר בתחום הליסינג התפעולי של כלי רכב בישראל, השכרה ומכירת כלי רכב וביטוח. החל משנת 2005 הרחיבה החברה את פעילותה גם מחוץ לישראל לרומניה, אך עם צי רכבים מצומצם יחסית של 2,500 רכבים.לראשונה - פעילות ביטוח
בנוסף, כוללים הדו"חות השנה לראשונה את פעילות הביטוח של הקבוצה לאחר שחברת בת, שלמה חברה לביטוח, קיבלה רישיון מהמפקח על הביטוח לעסוק בביטוח. הגם שנוספו להכנסות הקבוצה פרמיות שגבתה בתחום הביטוח (לאחר ניכוי העברה למבטחי משנה) בהיקף של כ-88 מיליון שקל, במקביל רשמה החברה הוצאה בגין עלייה בהיקף התביעות העומדות ותלויות כנגדה בהיקף של 92 מיליון שקל שניטרלה את ההכנסות מהפרמיה. עם זאת, הרווח מפעילות הביטוח היא זניחה כיון שעיקר פעילות הביטוח של הקבוצה מתרכזת בביטוח רכב חובה שלו זנב ארוך, קרי ניתן לשחרר רווחים בגינו רק לאחר שלוש שנים.
לקבוצה תזרים מזומנים חיובי שנבע מפעילות שוטפת של 1.1 מיליון שקל לעמת 1 מיליון שקל ב-2007. הקבוצה השקיעה ב-2008 כ-2.3 מיליארד שקל ברכישת כלי רכב תוך שהיא מנצלת תמורה של כמיליארד שקל שנבעה ממימוש כלי רכב שהיו ברשותה. בדו"חות הקבוצה מצויין כי זה מספר שנים צי הרכב של הקבוצה גדל בהתמדה. עם זאת לאור המשבר הכלכלי צופה הקבוצה כי צי הרכב צפוי שלא לצמוח ואף לקטון. עם זאת הקבוצה מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בתחום הליסינג התפעולי בישראל (30% מהשוק). נכון לסוף יוני החזיקה הקבוצה צי רכב של 52 אלף רכבים בהשוואה ל-47 אלף רכבים בסוף 2007, גידול של 9%. העלות המופחתת של צי הרכבים נכון לסוף יוני 2008 הסתכמה ב-3.8 מיליארד שקל.מעלות: אופק דירוג שלילי
תוצאותיו של המשבר הפיננסי כבר נותנות את אותותיהן בדירוג הקבוצה. חברת הדירוג מעלות S&P אשררה אומנם את דירוג שלמה רכב על A אך שינתה את אופק הדירוג מיציב לשלילי. זאת לאור הערכת מעלות להחזרות משמעותיות של רכבים בעקבות צמצומי עובדים בקרב לקוחות החברה ושינוי במוכנות המערכת הבנקאית לממן את חידושי החוזים בתקופה הקרובה.
באשר לרמת המינוף של הקבוצה, מציינת מעלות כי היא אמנם גבוהה יחסית למתחרותיה ובמונחים בינלאומיים, אולם ממוצע גיל החוזים בתיק הלקוחות של החברה וקנסות גבוהים ללקוחות בגין החזרות רכבים מהווים גורמים ממתנים. עוד מצויין בדו"ח מעלות, כי כדי להתמודד עם תנאי המשק הנוכחיים מתכוונת הקבוצה לטייב את תיק הלקוחות שלה ולהעלות מחירים (10-15%). מעלות סבורה דוקא כי נזילות הקבוצה טובה. בשנת 2009 צריכה הקבוצה להחזיר חוב בהיקף של 36% מיתרת החוב שלה וב-2010 חוב בהיקף של 31% מיתרת החוב. בנוסף, יחסי ההון של החברה נמוכים יחסים, מציינת מעלות, עם יחס הון למאזן של 11%. במסגרת ההתניות הפיננסיות של הבנקים הממנים, יחס ההון המינימאלי הנדרש הוא של 10%. מעלות מעריכה כי החברה לא צפויה לשפר את יחס ההון בזמן הקרוב לאור תנאי השוק. בחודש יולי 2008 הושלם מהלך של מיזוג בין חברת ניו קופל הציבורית של שלמה מלצר לבין חברת השכרת הרכב הפרטית שלמה לכדי חברה ממוזגת העונה לשם "שלמה החזקות". לטענת דירקטוריון החברה הממוזגת שאישר את העלאת השכר, בעקבות המיזוג "גדל נפח הפעילות של החברה באופן משמעותי, ולגביו מבקשת החברה לתגמל את גלילי". עסקת המיזוג, התבצעה על פי שווי של 400 מיליון שקל לשלמה ו־617 מיליון שקל לניו קופל (קרי שווי של למעלה ממיליארד שקל לחברה הממוזגת). כיום נסחרת החברה הממוזגת לפי שווי של 177 מיליון שקל בלבד.
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה