אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשני שלישים מצי הרכב של שלמה SIXT מגיעים משלושה יבואנים צילום: עמית שעל

כשני שלישים מצי הרכב של שלמה SIXT מגיעים משלושה יבואנים

עיון בדו"חות הכספיים של החברה מלמד כי שלושת היבואנים הם דלק מוטורס, כלמוביל ו-UMI. יתר צי הרכב מתחלק בין שבעה יבואנים

26.03.2009, 13:10 | ליאור גוטמן

קרוב לשני שלישים מצי הרכב שבבעלות שלמה SIXT, חברת הליסינג והשכרת הרכב הגדולה בישראל, מקורו בשלושה יבואנים - כך עולה מעיון בדו"חות הכספיים של החברה המתפרסמים היום (ה). שלושת היבואנים הם דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי ו-UMI, יבואנית שברולט. שאר צי הרכב של החברה מתחלק בין שבעה יבואנים. צי הרכב של החברה מונה כיום כ-70 אלף מכוניות. בשלמה SIXT מעריכים שהפסקת הפעילות עם אחד מיבואני הרכב הללו עשויה לפגוע מהותית בקבוצה אולם מציינים שהסיכוי לכך נמוך.

שלמה SIXT, הפועלת תחת חברת שלמה אחזקות שבבעלות שלמה שמלצר, השיגה השנה רווח נקי של 54 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של 92 מיליון שקל ב-2007, צניחה של כ-41%. החברה מייחסת את הירידה ברווחים לגידול בהוצאות המימון שמקורן בעליית המדד ושינויים בשערי המטבע.

במהלך המחצית השנייה של 2008 ספג ענף הליסינג מכה קשה: עצירת מקורות האשראי מחד והציפייה להפחתת מס הקנייה על רכב חדש מאידך הקפיאו את הפעילות בענף. למרות המשבר, הכנסות פעילות הליסינג וההשכרה בשנת 2008 עמדו על 1.86 מיליארד שקל, עלייה של 12.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ב-SIXT מעריכים שהעלאת שווי השימוש, שהחלה בינואר 2008 ותתבצע מדי תחילת שנה עד 2011, לא תשפיע מהותית על פעילות החברה, כלומר שהביקוש לשירותי רכב צמוד יישאר זהה או יקטן ברמה נמוכה.

אחד התוצרים של המשבר בענף הרכב הוא המגמה להאריך עסקאות קיימות או פנייה למסלול של השכרת רכב לטווח של 12 חודשים. החברה מעריכה שהתרחבות המשבר הכלכלי עלולה הפעילות בתחום לקטון ו"חברות עשויות לעבור לניהול צי כלי רכב באופן עצמאי", קרי לחזור למודל שהיה נהוג לפני כעשור. "מדובר באחד הסיכונים שחובה עלינו לציין בדו"ח", מסביר ניר גלילי, מנכ"ל החברה, שמוסיף כי במידה והמשבר הכלכלי יימשך לקוחות עלולים לוותר על חכירה או שכירת רכב.

במהלך 2008 מכרה שלמה SIXT כ-17 אלף מכוניות משומשות, אלפיים יותר מאשר בשנת 2007. לדברי גלילי, אחת ההשלכות של המשבר הכלכלי היא הדרישה ההולכת וגוברת למכוניות משומשות, מה שבא לידי ביטוי בעלייה בביקוש למוצר במהלך השנה החולפת. נתון מעניין נוסף מתייחס לפעילות החברה אל מול יצרני מכוניות סיניים: שלמה SIXT פועלת מזה כארבע שנים ברומניה בתחום ההשכרה וחכירת רכב. באוגוסט 2008 דיווחה החברה על כוונתה לשווק מכוניות מתוצרת סין ברומניה, אולם על פי דיווחי החברה בדו"ח זה, כיום לא מתקיים מגע עסקי בין יצרני מכוניות בסין לבין החברה הבת ששוכנת באירופה. גלילי מציין שהחברה לא זנחה את הרעיון והיא עשויה לשוב אליו בעתיד.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הכתובת הייתה רשומה על הקיר
כמה מצער לפעמים לשמוע ולראות כיצד דברים קורים מולנו וליד ואין יד להושיע ,לצד הסבר מקצועי עד כמה כולם שאננים ולא עושים דבר להקטין את הנזק במשבר החמור שפוקד אתנו כרגע ,אין אני מתעלם לרגע מהמשבר העולמי שעדין לא הגיע לשיאו ,לדעתי הוא יחמיר דווקא מיד לאחר החג לרגע אל נשכח שעדין אין ממשלה ,אין שר אוצר עדין לא כל הדוחות לרבעון הראשון של 2009 פורסמו ,הפרסום על הפסד בבנק הפועלים עדין מהדד באוויר ,הודעות ותחזיות על פיטורי עובדים לאחר החג מתפרסמות חדשות לבקרים ועוד ,כל אלה לא מוספים לנו נחת ,.ואתם עמיתיי לענף מוכנים ולא מתפלאים, היות ולחלק מכם הוכחתי ופרשתי את המצב כמעט כל יום , ראיתי לנגד עיני את המתרחש לבוא , היה חשוב להיות קשובים לא לקפוא! היה חשוב לא להתלהם על ביקורת שמחיר הליסינג יעלה או למתוח עסקה, או להעביר מכוניות, עכשיו מאחור מדי …ולא רלוונטי למצב ברגע זה . ? איפה אותם אומני שיווק שידעו למכור לנו מדוע בימים קשים אלה הם לא מורגשים הם היו צריכים להיות יצירתיים ולמצוא חלופות לצד העלאת מבצעי מכירה ביחד עם היבואנים להמשיך לפחות למסור חלק מהמלאי שהצטבר אך המציאות בשוק קשה ולמכור רכב משומש לא משתלם . החלפת צי רכב מהולה בחשש כבד באם לא יצטבר דווקא אצלנו מלאי עקב קיצוץ בכוח אדם? ,בקיצור כול התחזית של האוצר בנוגע לרפורמה בצמצום מצבת כלי הרכב והליסינג הקדימה את זמנה לפחות בשלוש שנים ,כל התוכניות מס ירוק ועוד והעלאת שווי השימוש ממשיכות כאילו דבר לא קרה ,לצד כל אלה התחבורה הציבורית מתחילה לתפוס תאוצה ,עדין לא ברור האם תהיה הסעת המונים גם בשבת ומהן נפחי התעבורה שיכול השרות לבצע לצד מספר השאטלים שיהיו , ומה בדבר הנגישות לכל אותם מקומות ,המון דברים לא ברורים לצד אלה גם המעסיקים לא מצויים בעובי הקורה מעטים הם מנהלי כספים אשר ערים לפתרונות תחבורה חלופיות ,גם לעובדים יהיה קשה להיפרד מטוב ומפינוקי הליסינג, הממסד גרם לזה ומטוב לפעמים קשה להיפרד אך כנראה שכל הפרידות קשות ,ולנו לא נותר להביט קדימה ולהמשיך לחשוב איך כולם חוזרים 10 שנים אחורה בהחזקה של צי רכב עצמי עם כל הפינוקים ? האם נמשיך לראות כל עובד מקבל רכב ? האם אותם עובדים שנשארו עם רכב לעוד תקופה לסיום העסקה יעריכו את ההטבה שיש להם וישמרו על הרכב כפי ששמרנו על הרכב בבעלות ? יש המון סוגיות בנושא והכי חשוב הליסינג היה מקלט מס בחסות האוצר ,שנוצל עד תום על ידי המעסיקים כחלופה לגובה שכר וכשיש הטבה צריך לשלם ,גם האופנה חוזרת לרכב במימון עצמי ככל שילכו חברות בשיטה כך גם יתגבר המעבר ,האם המשק ערוך לכך קשה עדין להעריך ומוקדם עדין להספיד דבר אחד ברור מספר השחקנים בשוק יצטמצם ,גיל הרכב יעלה שוק המשומשות יפרח הביקוש יעלה ,נמצא עובדים שיחזרו מכוניות ואו יעברו לקבוצה 1 זה מורגש כבר היום יש ביקוש ,לכן הפתרון ל- 60,000 מכוניות שממתינות באילת ובעוד מקומות ברחבי הארץ רשום באוויר בין השורות תשברו את הכלים בעל הבית השתגע זה שם המשחק כאשר כולם מפסדים . שיעור בכלכלה שלא רשום בשום מקום !!! מחנק אשראי? ,יש לציבור עדין כסף ובימים קשיים שיש מובטלים עם גב כלכלי ללא רכב זה ואקום שצריך לדבר אליו .. תחשבו על זה לפני שגם זה יהיה מאוחר. האבק שמצטבר על המכוניות יגרום לנזקים ,מכירת רכב מחוץ לישראל הוא פתרון חלקי . אם לכם פתרון טוב יותר תצליחו. בברכת סוף שבוע נעים לכולם עם המון תקווה שמעבר לתחזיות תמיד דבר טוב עוד יכול לשנות את המציאות העגומה אליה נקלענו ,כפי שהמשבר תפס אותנו בחג הקודם בראש השנה ...
שמעון י  |  27.03.09