אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היבואנים מכרו לדורנט מכוניות ללא שעבוד - והפסידו מיליוני שקלים צילום: אוראל כהן

היבואנים מכרו לדורנט מכוניות ללא שעבוד - והפסידו מיליוני שקלים

לכלכליסט נודע כי UMI, יבואנית שברולט, אף לא טרחה לבטח את העסקה עם חברת הליסינג שקרסה. התוצאה: היבואנים לא יוכלו לגבות את חובם

28.03.2009, 22:32 | ליאור גוטמן

יבואני הרכב הפסידו יותר מהלקוחות מקריסת חברת הליסינג דורנט: ל"כלכליסט" נודע שחלק מהמכוניות הועברו לדורנט ללא שעבוד, כך שעם קריסת החברה הפסידו היבואנים הן את הכסף והן את האפשרות לקבל את המכוניות בחזרה. "היבואנים ידעו למה הם נכנסים", אמר גורם המעורב בפרשה, "עובדה שאף אחד לא הגיש תביעה אזרחית על הסכום - זה הסיכון העסקי שאתה לוקח. לרוב הוא מצליח ולפעמים לא. הפעם לא".

לפי מידע שהגיע לידי "כלכליסט", מדובר בלפחות שלושה יבואני רכב. בחציון השני של 2008 רכשה דורנט מאות מכוניות שהתמורה עבורן נמסרה בצ'קים דחויים. בנובמבר קרסה החברה, והצ'קים לא כובדו. אחד מהיבואנים, דוד לובינסקי, יבואן פיז'ו וסיטרואן, טרח לבטח את העסקה באופן חיצוני כך שההפסד מהעסקה מסתכם בתשלום הפרמיה לחברה המבטחת, סכום שנאמד ב־700 אלף שקל. קרסו, יבואנית רנו, הפסידה כמה מיליוני שקלים כתוצאה ממסירת מכוניות ללא שעבוד לדורנט.

לעומתן איבדה חברת UMI, יבואנית שברולט, כ־7 מיליון שקל מכיוון שלא בוצע ביטוח אשראי עבור העסקה ולא נרשם שעבוד עבור 60 המכוניות שרכשה. "ל־UMI כואב יותר בכיס מיבואנים האחרים", אמר גורם המעורה בפרשה.

נוסף על כך, המכוניות שהתקבלו שועבדו לאחר מכן לטובת בנקים בעבור קבלת הלוואה, ובעקבות זאת זכו עובדי דורנט לקבל מימון כפול: פעם אחת מהבנקים ופעם שנייה מיבואני הרכב. מבדיקת נושי דורנט עולה ששלושת יבואני הרכב נמצאים ברשימת "החובות הלא מובטחים", כלומר נושים אחרים עומדים לפניהם בתור לקבלת הכסף מידי נאמן בית המשפט.

היקף חובותיה של דורנט נאמד כיום ב־320 מיליון שקל. החברה עדיין מעניקה שירותי ליסינג לכ־1,100 לקוחות, וצי הרכב שלה מונה 4,200 מכוניות. לאחרונה החלה דורנט למכור מכוניות בהנחות של עשרות אחוזים. ביום חמישי הגיש נאמן החברה, רו"ח חיים קמיל, דו"ח לבית המשפט על מצב החברה. "מבדיקת "כלכליסט" עלה שמקור ההנחה כפול והוא מיוחס לעובדה שמדובר בצי שסיים תקופת חכירה ואין לו דורש חדש, ובמקביל לעובדה שהמכוניות נמכרות ללא אחריות. התמורה הכספית על המכוניות שנמכרו מיועדת לניהול שוטף ולהחזר חובות.

יובל רישה, נציג בעלי דורנט בהנהלת החברה, סירב להגיב. מקרסו סירבו להגיב על הידיעה. מ־UMI אישרו שהועברו מכוניות לדורנט בעבורן לא התקבלה תמורה מלאה עקב קריסת החברה. מלובינסקי אישרו את הפרטים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

46 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה