אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: חוק ההסדרים ישים קץ למונופול של יבואני הרכב צילום: ג'ו קוט

בלעדי: חוק ההסדרים ישים קץ למונופול של יבואני הרכב

אחרי עשור של דיונים ייכללו תקנות היבוא המקביל בחוק, שיובא לאישור הממשלה במאי. המהלך צפוי להוזיל את מחירי המכוניות

22.04.2009, 20:21 | ליאור גוטמן

מהפך בשוק הרכב הישראלי: לאחר עשור של דיונים ושתי החלטות ממשלה נראה ש־2009 תוכרז כשנה שבה נפתח שוק הרכב בישראל ליבוא מקביל של מכוניות. עד היום נעשה יבוא מכוניות לישראל באמצעות יבואן יחיד, שחתם עם יצרן ספציפי על זיכיון בלעדי ליבוא ולשיווק רכב וחלפים מקוריים בישראל.

ל"כלכליסט" נודע שמשרדי האוצר והתחבורה צירפו את התקנות העוסקות בנושא היבוא המקביל לחוק ההסדרים החדש, שיובא לאישור הממשלה במאי הקרוב. הכללת התקנות ליבוא מקביל של רכב בחוק ההסדרים ימנע את עיכובן.

משמעות המהלך היא הוצאת המונופול לשיווק רכב מידי היבואנים הוותיקים ופתיחת השוק לתחרות. בנוסף, עם סיום הטיפול בנושא היבוא המקביל, באוצר ובמשרד התחבורה מתכננים לטפל בנושא היבוא האישי.

בדרך זו הממשלה מחויבת ביישום החוק ללא חשיפת החקיקה להשפעות בעלי עניין (כגון יבואני רכב וחלפים) ולעיכוב יישומו. יצוין שחוק ההסדרים החדש כולל את כל ההבטחות הקואליציוניות שהובטחו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו למפלגות השונות, כך שאי אפשר לבטל חלקים ממנו בלי לבטל את כולו.

הגיל הממוצע של רכב ירד

בחוק ההסדרים הקרוב מצוינות ההקלות הנוכחיות שיעזרו ליישומו המהיר של הנושא. למשל תבוטל חובת החזקת אולם תצוגה למכוניות, ויבואני רכב חדשים יוכלו לרשום ולעדכן את פרטי הדגמים באופן עצמאי במאגרי המידע של המדינה. נוסף על כך, ישראל תאפשר יבוא רכב בעל תקינה אמריקאית. כלומר מאזדה 3 החדשה, שכבר משווקת בארה"ב, תותר לשיווק גם בישראל על ידי יבואן מקביל.

לפי גורמים באוצר, ההיגיון העומד בבסיס פתיחת השוק ליבוא מקביל, כפי שהוא מתורגם בחוק ההסדרים החדש, הוא להגדיל את היצע המכוניות שעומד לרשות הצרכן, להקטין את נתח הרווחים של יבואנים קיימים ואולי חשוב מכל - להוריד את מחירי המכוניות שמשווקות כיום, עקב תחרות עם יבואנים ותיקים.

יישום פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל עתיד להניב חיסכון צרכני שנאמד ב־500 מיליון שקל עד 1.2 מיליארד שקל. עוד מעריכים באוצר שהשפעות משניות של המהלך יהיו הורדת גילו הממוצע של צי הרכב בישראל, שיביא גם לירידה במספר תאונות הדרכים ולצמצום ברמת זיהום האוויר שמקורה בתחבורה.

לפי עיקרי ההמלצות שמובאות בחוק ההסדרים החדש, יפעל שר התחבורה ישראל כ"ץ לפתוח את שוק הרכב ליבוא מקביל וישלים בתוך שישה חודשים את ההליכים הנדרשים, כלומר לפני תום 2009. הצעדים הנדרשים כוללים שינוי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים ותיקון תקנות התעבורה, כך שההגדרה של יבואן רכב לא תכלול רק את מי שמחזיק בהסכם כתוב עם יצרן הרכב אלא גם עם סוכן מורשה (דילר).

נוסף על כך, סף הכניסה הפיננסי, שדורש העמדת ערבויות כספיות למסחר בתחום, יישאר על כנו כדי למנוע קריסה של יבואן חדש ופגיעה בצרכנים. יצוין שמשרד המשפטים כבר דן בנושא בעבר, וכל ההסתייגויות שהיו בדבר שינוי התקנות, שעשויות היו להביא לעיכובו, טופלו.

תחרות על כיסו של הלקוח

פתיחת השוק ליבוא מקביל תיצור מציאות חדשה בענף: מחירי המכוניות עשויים לרדת והיצע המכוניות עשוי לגדול באופן ניכר. יבואני הרכב, שנהנו עד היום מבלעדיות, עלולים לאבד מקור פרנסה נוח וככל הנראה היישום לא יעבור מבחינתם בשתיקה.

עוד גורמים שעשויים להרוויח מפתיחת השוק הם חברות הליסינג הגדולות, שכבר היום עומדות בתנאי הסף ליבוא רכב. אלה כוללים בין השאר פריסת מוסכים ארצית והחזקת מאגר חלפים. מצד שני, הורדת מחירי המכוניות החדשות תביא לשחיקה במחירי המכוניות המשומשות ולירידה בשווי צי הרכב של חברות הליסינג.

תגיות

37 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

37.
לא בטוח שזה הפתרון
עם המיסוי המטורף שיש על רכבים חדשים, לא בטוח בכלל שיבוא מקביל יתן מענה הולם למצב. הורדה זניחה במחיר בדמות של כמה אלפי שקלים היא לא הפתרון. הכנסה של דילרים מפוקפקים ללא תשתית שירות הולמת היא לא הפתרון. המס צריך לרדת פלאים וצריך לפתוח את השוק ליבוא אישי, שנוכל להביא מה שאנחנו רוצים ולא נשחט בדרך. באופן הזה אולי גם נצליח לשפר את הרמה של ענף המוסכים בארץ. למה, למה אנחנו לא יכולים להיות כמו מדינות נורמליות, עם שוק צרכני תחרותי ושפוי. הרפורמה בשוק הרכב היא טיפה בים של הרפורמות שצריכות להיעשות פה: שוק חברות הטלביזיה בתשלום שוק הסלולר שוק הבנקאות קצרה היריעה מלהכיל את הכול
מיקו , צפון  |  28.04.09
לכל התגובות