שר השיכון היוצא תוקף: "משרד השיכון זה משרד מסורס"
זאב בוים מספר על הקושי לפעול באחד המשרדים החשובים ביותר בממשלה, מאשים את האוצר בחיסול הסיכוי לדירה חדשה לזוגות צעירים, ומפרגן דווקא לש"ס, שקיבלה את התיק שבו החזיק בשנתיים וחצי האחרונות
"נישלו אותו מכוחו, אבל השאלה היא אילו משאבים וכמה תקציבים ייתנו למשרד הזה בהמשך", אומר בוים. "אני הרגשתי חוסר גדול בתקציבים לביצוע משימות שהן מאוד חשובות. המשרד הזה הוא מרכזי וחשוב - הוא מטפל באוכלוסיות גדולות וצריך לספק דיור לאוכלוסיות מכל הסוגים, לאלה שיש להם ולאלה שאין להם. המשרד צריך לחזק כמה שיותר את הפריפריה, והוא יכול לעשות זאת רק אם יש לו כלים מתאימים".
האם לא לזה נועד המשרד לפיתוח הנגב והגליל?בוים כמעט נעלב לשמע השאלה. "את המשרד לפיתוח הקימו בשביל הקואליציה, עבור שמעון פרס, ועכשיו הוא מיועד לסילבן שלום. יש לו כ־150 מיליון שקל, אבל בסוף אני זה שהוצאתי לפועל את התוכניות שלהם. זו הרי דרך עקומה".
אז אילו תפקידים נותרו למשרד השיכון בפועל?"המשרד, עם מינהל מקרקעי ישראל, צריך לדאוג למלאי דיור במדינת ישראל. צריך לדאוג לסדר גודל של 30 אלף דירות חדשות בשנה".
לתת כוח לרשויות
כולם מתקיפים היום את מינהל מקרקעי ישראל. זה נראה לך מוצדק?"זה חשוב שהמינהל יהיה יחידה אורגנית, ולפי דעתי הוא צריך להיות חברה ממשלתית. אני שמח ששר השיכון החדש אריאל אטיאס מחזיק גם את המינהל. כדי לבצע שינוי מוצלח, הממשלה צריכה להחליט שהתכנון של הבנייה בישראל והבעלות על הקרקע יהיו תחת שליטה אחת".
מישהו יצליח להפריד את התכנון ממשרד הפנים?"אני חושב שלא צריך ללכת כל כך רחוק ולייצר משרד אחד. צריך למצוא דרך לפשט את תהליכי התכנון, לתת יותר סמכויות לוועדות מקומיות".
התכנון לחזק את הוועדות המקומיות סופג הרבה ביקורת. אומרים שהמאכרים יחגגו."הייתי עושה את זה באופן סלקטיבי. אפשר לתת כוח לרשויות מאורגנות ומסודרות, שיש להן ראשי עיר כמו שצריך. אבל לא לפעול באופן גורף. יש לך ראש עיר טוב - תן לו את כל הכוח. ראש עיר פחות טוב - אל תיתן לו. זה ייצור מוטיבציה להיות יותר טובים".
לחזק את הפריפריה
בוים סבור שהמדינה חייבת להגיש עזרה לאוכלוסיות בפריפריה. לדבריו, הרבה דברים שפעלו טוב מאוד בעבר צריכים לחזור לתמונה גם היום. "יש לנו כלים בלתי רגילים שאנחנו פשוט ויתרנו עליהם, בעיקר ב־2003 בקיצוצים הגדולים", הוא מזכיר. "למשל, כשביטלו את מוטיב המענקים במשכנתאות, העסק צנח, במיוחד בפריפריה. אנחנו ניסינו לשכנע את האוצר להחזיר את המענקים, לפחות רק בפריפריה, אבל הם אמרו: 'למה לתת מענקים בבאר שבע? המחירים שם גם ככה נמוכים'. זה נכון שהמחירים שם נמוכים, אבל הקונים הם אנשים שאין להם גרוש. מי שיש לו כסף לא קונה בבאר שבע, בגלל הערך הנמוך של הנדל"ן. זה הביצה והתרנגולת". כלי נוסף שעליו מדבר בוים הוא סבסוד הפיתוח בפריפריה. "זה מאוד חשוב, וזה תמריץ לקבלנים לבוא ולבנות שם ולמכור שם". כראיה לצורך בסבסוד מציין בוים את הדיור הציבורי: "המדינה לא בונה בניינים לדיור הציבורי כבר 30 שנה, ובצדק. המדינה לא צריכה לבנות - היא צריכה לתת את הכלים לבנייה, את הקרקע, את התכנון ואת הסבסוד. כיום מה שנותר מהדיור הציבורי זה כ־80 אלף יחידות של עמידר. כשנחקק חוק הדיור הציבורי שיזמו רן כהן ומאיר שטרית התחלנו למכור את הדירות הללו לציבור הזכאים. זה צמצם את ההיצע עוד יותר". מה לגבי דירות לזכאים במרכז?"משפחות חלשות שנכנסו למשבר עברו לשכירות ובאו אליי, אבל אין לי דירות עמידר במרכז הארץ. יש לי דירות כאלו בקריית מלאכי, אבל לשם הם לא רוצים ללכת, גם לא לאופקים".
לדברי בוים, "הפתרון הוא שהמדינה תיתן שכר דירה לנזקקים. מה עשתה הממשלה ב־2003? קיצצה בשכר הדירה. זה הקפיץ לי את הסעיף, נלחמנו באוצר וסיכמנו שננסה להעלות אותו. זה הישג. היום הסיוע למשפחה רגילה עומד על 750 שקל בחודש. משפחות מרובות ילדים מקבלות 950 שקל בחודש".רעידת האדמה תחכה
לרגע קצר באפריל, בעקבות רעידת האדמה באיטליה, עלה שוב לראש סדר היום נושא חיזוק המבנים לקראת רעידת אדמה. מדוע נכשלה המדינה עד כה בתחום החשוב הזה?"כי זה קשה. אין לנו מספיק כוח לשכנע את המדינה שמה שצריך לעשות עכשיו זה להשקיע בחיזוק המבנים".
לדברי בוים, המשרד שאמון לצערו על הביצוע של תמ"א 38 (תוכנית המתאר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) הוא משרד התשתיות. "כשאנחנו מתערבים דווקא קורים דברים טובים. חיברנו את התוכנית לחיזוק מבנים עם התקציב לחידוש השכונות. חשבנו שאם כבר משפצים מעטפת וחדרי מדרגות אז אפשר גם לדאוג לחיזוק וביסוס היסודות. ראיתי דוגמאות כאלה באשדוד ובראשון לציון, שעבדו מצוין". למרות הסמכויות הרבות שקוצצו למשרד השיכון, בוים רואה נקודת אור דווקא במינויו של אריאל אטיאס למחליפו בתפקיד. "אני אופטימי, ואני אגיד לכם למה - כשבראש המשרד עומדת מפלגה סקטוריאלית, אפשר להשיג תקציבים. כשאתה מפלגת שלטון אתה חייב להתחשב בכולם ואתה לא מקבל שום דבר. תראה את ההסכם הקואליציוני של ש"ס - בעיניי זה פשוט 'גועליציה', אבל אלו הם חיינו".ההאצה הכי אטית
לפני כמה חודשים הכריזו בחגיגיות משרד הבינוי והשיכון ברשות בוים ומשרד האוצר על "תוכנית האצה" לשוק המגורים. עד כה החלק העיקרי של התוכנית - מתן ערבויות למשכנתאות לבנקים - אינו מתממש. לא סוכמו הבנות עם הבנקים בנושא, ונראה שהם אינם מעוניינים לפעול בעניין כלל. בוים קושר את אפס הפעולה של הבנקים בעניין למשבר הכלכלי: "לבנקים יש היום בעיה אמיתית, וגם הם בחרדה שחס וחלילה יתמוטט פה איזה בנק. החרדה הזו משותפת לכולם והיא משתקת. יש גבול לכמה אתה יכול ללחוץ על הבנק. האוצר הוא זה שצריך להוביל באמת את יישום התוכנית".
איך אפשר להגיע למצב שבו כל זוג צעיר יוכל לקנות היום דירה בישראל?
"קודם כל, אני חושב שצריך להגיע למצב שבו המדינה תיתן ערבות לבנקים עבור זוגות צעירים. היתה התנגדות גדולה מאוד באוצר לדבר הזה".
כמה זה אמור לעלות למדינה?
"אני לא יודע בדיוק להגיד כמה תצטרך המדינה להשקיע בערבויות למשכנתה, אבל זה יכול להיות מאות מיליוני שקלים".
לצד זאת, בוים מעריך כי הכלי היעיל ביותר לטיפול בזוגות הצעירים הוא תקציב ה"דיור למשתכן". מדובר ב"מכרז עד המפתח", שבו הקבלן שניגש למכרז מתחייב על מחיר לדירה הגמורה, להבדיל ממכרז סטנדרטי של המדינה שבו המדינה רק מוכרת את הקרקע. בוים מדווח שבמכרזים הללו יורדים מחירי הדירות ב־20% או יותר בשל הצורך של הקבלנים לעמוד בתחרות על מחיר הדירה.
"במקומות שאנחנו מפרסמים את המכרזים, כמו במודיעין ואשדוד וביישובים החרדיים, השיטה הזו עובדת", הוא אומר.
מדוע ראשי הערים מתנגדים לכך?
"תסתכל היום על התב"עות (תוכניות בניין עיר) ותשאל ראשי ערים, כמו מרים פיירברג בנתניה, למה הם מתנגדים. התב"עות בנתניה קובעות שלא תהיה אף דירה חדשה של פחות מ־4.5 חדרים. למה? כי הם רוצים אוכלוסיות חזקות. יש מלחמת עולם בנושא הזה. באה אליי אשה מרעננה ואמרה שהיא רוצה שהילדים שלה יגורו לידה, אבל אין לה כסף לקנות להם דירה. עניתי לה - מי אמר שהם צריכים לגור דווקא ברעננה? ישראל לא גדולה, שיילכו לעיר אחרת בסביבה".
17 תגובות לכתיבת תגובה