אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
7 שאלות עם אולף ארנסט צילום: springer

7 שאלות עם אולף ארנסט

סמנכ"ל המוצרים הדיגיטליים בהוצאת שפרינגר הגרמנית ירצה השבוע בכנס "מידע 2009" שיתקיים בת"א. ל"כלכליסט" הוא מספר על שוק הספרים הדיגיטליים ועל האתגרים שהוא מציב בפני המו"לים

03.05.2009, 15:09 | דורה קישינבסקי

ד"ר אולף ארנסט הוא סמנכ"ל המוצרים הדיגיטליים בשפרינגר, אחת ההוצאות לאור הגדולות בעולם, שמתמקדת בספרים ובמגזינים מדעיים. בשנתיים האחרונות הפכה שפרינגר למו"ל הגדול בעולם של ספרים דיגיטליים. ארנסט ירצה על פעילות החברה בכנס "מידע 2009" של חברת טלדן, שיתקיים בתל אביב ב-6-4 במאי.

  

1. איך אפשר להרוויח כסף ממכירת ספרים דיגיטליים? 

המודל העסקי הבסיסי בתעשיית המדיה המדעית והעסקית (SBM) הוא למכור תוכן אלקטרוני לספריות, כך שיהיה נגיש בחינם לסטודנטים ולאקדמאים. זה התחיל במגזינים מקצועיים: סידרנו וארגנו את התוכן שבתוכם ברמת המאמר, גיבשנו חבילות על פי נושא ומכרנו לספריות רישיון לגשת לתכנים על הפלטפורמה שלנו. זה כבר היה קיים לפני עשור וזכה להצלחה גדולה. עם ספרים זה אף פעם לא הגיע לרמה הזו - תמיד נשאר קצת מאחור.

לפני שלוש שנים הבנו בשפרינגר שהעניין בספרים מקוונים גובר. ספרים מודפסים אנחנו מוכרים אחד אחד - הספריות בוחרות את הכותרים הבודדים שמעניינים אותן. אבל היה ברור שזה לא יהיה מודל מעשי או רווחי לספרים דיגיטליים - כש-5,000 כותרים חדשים יוצאים לאור מדי שנה. בעקבות זאת גיבשנו אותם לחבילות על פי נושא - רפואה, מתמטיקה וכדומה. כך זה אפשרי כלכלית למכור אותם לספריות, ואנחנו מסוגלים לספק הרבה תוכן במחיר הוגן.
אולף ארנסט. רוב הקוראים עדיין מדפיסים את הספרים שלהם, צילום: springer אולף ארנסט. רוב הקוראים עדיין מדפיסים את הספרים שלהם | צילום: springer אולף ארנסט. רוב הקוראים עדיין מדפיסים את הספרים שלהם, צילום: springer

בניגוד למגזינים, את הספרים אנחנו מוכרים במודל של בעלות, כלומר אין צורך לחדש מנוי. אנשים אמנם אוהבים לקבל ספרים באינטרנט, אבל הם רוצים לקבל בעלות עליהם, כמו שהם קונים את הספרים המודפסים שלהם. כדי שיהיה יותר נוח, גם אין הגנות מפני העתקה על הקבצים. הסטודנטים יכולים להוריד את הספרים, לקחת הביתה על דיסק-און-קי או להדפיס אותם.

2. מה חלקם של הספרים הדיגיטליים במכירות של שפרינגר? 

אני לא יכול לתת מספרים מדויקים, מסיבות מסחריות, אבל מדובר בנתח של יותר מ-10% מתוך מכירות כוללות של כמיליארד יורו - מספרים יפים בהחלט. זה עסק מאוד אטרקטיבי עבור החברה. אנחנו עוסקים בכך כשנתיים וחצי וראינו גדילה אדירה מבחינת המכירות והשימוש. מכירות הספרים הדיגיטליים צומחות אצלנו בעשרות אחוזים בכל שנה.

3. מה מצב שוק הספרים הדיגיטליים מחוץ לארה"ב? כמה ספרים כאלה אנשים רוכשים וקוראים? 

היה עניין גדול בתחום בשנתיים האחרונות. בעולם המדעי והוצאות ה-SBM, התחלנו עוד לפני כן, ואנחנו רואים כיום צמיחה גדולה במכירות באסיה ובמרכז אירופה. בגרמניה יש הצלחה גדולה. כעת מתחיל עניין גם במכירת ספרים דיגיטליים לאנשים פרטיים, אבל אנחנו עוד לא עוסקים בכך באופן משמעותי, כי אנחנו לא רואים את הכדאיות הכלכלית. אלה בינתיים חברות כמו אמזון וגוגל.

4. איך אנשים קוראים את הספרים הדיגיטליים - על גבי המחשב, הטלפון, הקינדל?

בשלב זה רוב המשתמשים שלנו עדיין מדפיסים את הספרים שלהם. אנחנו יודעים זאת כי אנחנו מציעים את הכותרים בפורמט PDF להדפסה ובפורמט HTML לקריאה על המסך. רוב האנשים מבצעים חיפוש באתר, קוראים אולי את תקציר המאמר או חלק קצר ממנו ב-HTML, ואז מיד מדפיסים. עם כל הנוחות של האינטרנט, אנשים עדיין אוהבים לקרוא על נייר.

5. כמו"ל של ספרי לימוד ומגזינים מדעיים, האם הייתם רוצים שיהיו בשוק מכשירי קריאה בעלי מסך יותר גדול או יכולות גרפיות טובות יותר?

זה ויכוח גדול כרגע בשוק. חברת iRex ההולנדית, שמייצרת את מכשיר הקריאה iLiad, הולכת לכיוון ההפוך מאשר אמזון והקינדל שלה - מכשיר גדול יותר, מסך גדול יותר, התאמה מושלמת למסמכי PDF. אבל החיסרון הוא שאולי אנשים לא רוצים לשאת איתם מכשיר קריאה גדול.

להרגשתי, אנשים מחפשים מכשיר אחד שיבצע את כל הפונקציות. האוכלוסייה הופכת ליותר ויותר ניידת ואנשים רוצים יכולת לחפש תכנים בזמן נסיעה. הייתי אומר שהעתיד הוא מסכים קטנים - אולי אפילו האייפון של אפל. ואז, אם אנשים רוצים ללמוד ברצינות מהספר, הם יעיינו בטקסט בגרסה מודפסת.

כמו"ל, אנחנו מחכים שיהיה פורמט סטנדרטי לספרים דיגיטליים שיאפשר לשוק להתרומם, ואז נתמוך בכל סוג של מכשיר נייד שיהיה רלוונטי.

6. האם אתם לא מודאגים מפיראטיות בספרים, הרי אתם מספקים אותם להורדה ללא הגנות מפני העתקה (DRM)? 

קודם כל, בספרים שאנו מוכרים ללקוחות פרטיים קיים DRM להגנה מפני העתקות. הספרים ללקוחות הפרטיים נמכרים בחנות של קינדל, ובכל הספרים לקינדל מותקנות הגנות דיגיטליות.

לעומת זאת, כשמדובר בספריות, אנחנו יודעים שהלקוחות האלה הם אנשים שמבינים ומקבלים את הרעיון של זכויות יוצרים. אלה סטודנטים ואקדמאים, ורבים מהם הם חוקרים שמפרסמים בעצמם. כך שזה לא סיכון גדול עבורנו, המוציאים לאור. זה סיכון גדול הרבה יותר בתעשיית המוזיקה, בשלב זה.

7. אתם מתכוננים להיעלמותם של הספרים המודפסים בשנים הקרובות? 

לא, הספר המודפס לא עומד להיעלם מהר מדי. אני צופה שהדפוס והספרים הדיגיטליים יתקיימו במקביל, כשילוב של ערוצים משלימים. אנשים רוצים את התכנים שלהם בכל מקום שבו הם נמצאים - במחשב, במכשיר הנייד אם הם בנסיעה, או בדפוס אם הם מתכוננים למבחן באוניברסיטה. כספק תוכן, אתה צריך לספק את כל אלה. המשימה העיקרית שלך היא עדיין לוודא שהתוכן שלך ברמה גבוהה.

תגיות