אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת כלכליסט: ההרפתקה היקרה של קסטרו בגרמניה צילום: אורן אגמון

בדיקת כלכליסט: ההרפתקה היקרה של קסטרו בגרמניה

מ־2004 ועד היום הפסידה קסטרו 47.5 מיליון שקל על הפעילות בגרמניה, בשעה שהרשת כולה רשמה באותה עת רווח של 208 מיליון שקל. למרות הכל, המנכ"ל גבי רוטר נשאר אופטימי

04.06.2009, 07:11 | גלי ברגר

גבי רוטר, מנכ"ל משותף ואחד הבעלים של חברת האופנה קסטרו, נוהג להעיד על עצמו כעל איש אופטימי, בפרט כשהוא נשאל על עתיד הפעילות בגרמניה. אך כשבוחנים את הפעילות של קסטרו במדינה, אין ספק שלא מספיקה אופטימיות בשביל להמשיך ולקיים אותה, אלא נדרשת גם לא מעט עקשנות.

בנובמבר 2003 הודיעה קסטרו על הקמת שותפות עם חברה גרמנית מקבוצת אוטו (Otto), שתחזיק ב־51% מהמיזם המשותף. בספטמבר 2004 הושקו שתי החנויות הראשונות בעיר קלן שבגרמניה, וההתרגשות היתה עצומה. גם גדולי הציניקנים לא יכלו שלא לחוש ניצחון קטן כששלט של מותג ישראלי התנוסס בגרמניה. לבורסה בתל אביב הסתפקה קסטרו בדיווח לקוני, שלפיו ההשקעה במיזם הגרמני אינה אמורה להיות מהותית לחברה בשנתיים הבאות.

קסטרו תופסת בעלות על הפעילות בשוויץ מיזם חדש עם הזכיין הקיים רשת האופנה תחזיק 75% מהמיזם החדש בו תשקיע 3.8 מיליון שקל. במחצית השנייה של 2009 תפתח החברה חנות נוספת בבזל גלי ברגר, תגובה אחתלכתבה המלאה

אלא שבמרוצת השנים נהפכה הפעילות של קסטרו בגרמניה למהותית ועוד איך, לפחות מבחינת ההפסדים. מחישוב שערך "כלכליסט" מתברר שההפסד שרשמה קסטרו מ־2004 ועד לרבעון הראשון של 2009 בגין הפעילות בגרמניה הסתכם ב־47.5 מיליון שקל. זאת, בשעה שהרווח של כלל פעילות קסטרו הגיע באותה עת ל־208 מיליון שקל, כך שבהחלט מדובר באובדן רווחים מהותי.

רק חמש חנויות

נכון לסוף 2008 הסתכמו ההשקעות של קסטרו בגרמניה (אם בדרך של הלוואת בעלים ואם בהשקעות במיזם המשותף) ב־9.8 מיליון יורו, שהם יותר מ־50 מיליון שקל. מ־40 החנויות שהיו אמורות לקום ברחבי המדינה, הוקמו בסופו של דבר רק תשע, כשהחברה סופרת מחלקות צמודות של גברים ונשים כשתי חנויות נפרדות (כך שלמעשה יש לחברה חמש חנויות בלבד). ב־2008 גם נסגרה חנות הדגל של קסטרו בברלין עקב הוצאות שכר דירה גבוהות במיוחד, ועד היום עוד לא נפתחו חנויות חדשות במקומה.

למרות הכל, רוטר ממשיך להיות אופטימי, והיום, לאחר שסיים את השותפות עם אוטו הגרמנית, הוא אופטימי מתמיד: "מתחילת השנה, למרות הירידה הריאלית בגרמניה, אנחנו רואים אצלנו עלייה דו־ספרתית במכירות", אמר רוטר ל"כלכליסט". "יש לנו תוכניות עבודה לשלוש שנים, ואני מקווה שבסופן נוכל להגיד שעשינו את זה. כבר השנה נפתח שלוש חנויות ואנחנו מתכוונים להחליף חנויות יקרות בכאלה ששכר הדירה בהן יותר נמוך. יציאה לשוק חדש ומשוכלל מצריכה אורך נשימה - גם בלוחות הזמנים וגם בהשקעות הפיננסיות. אין פה דרכי קיצור".

הפרידה מאוטו בסוף 2008 סידרה לקסטרו הכנסה בגין מוניטין שלילי של 22 מיליון שקל, ורווח של 30.2 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2009. מדובר ברווח שכמעט משתווה לרווח שנרשם בכל 2008, והוא בהחלט עשוי לסייע לקסטרו בהמשך השנה, שכן מתחילת 2009 מאוחדים גם ההכנסות וגם הפסדי הפעילות בגרמניה במלוא הדרם (בשונה מהמצב קודם לכן, שבו חלקה היחסי של קסטרו במיזם עמד כאמור על 49%).

בתחילת השנה הקימה קסטרו מיזם משותף עם הזכיין שלה בשוויץ, שבו היא מחזיקה בשיעור של 75%. קסטרו הודיעה כי תשקיע במיזם השוויצרי 3.8 מיליון שקל, ובזמן הקרוב אמורה להיפתח חנות שנייה במדינה.

הפעילויות בגרמניה ובשוויץ מאוחדות במלואן בדו"ח של קסטרו, ושוחקות את רווחיות החברה. אף שהפעילות בגרמניה מפסידה מבחינה תפעולית מיומה הראשון, רוטר ציין כי מתחילת השנה רואים ירידה של 40% בהפסד התפעולי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וכי הוא מקווה לעבור לרווח בתוך שנתיים.

 , צילום: אלירן אביטל צילום: אלירן אביטל  , צילום: אלירן אביטל

כדי לממן את הפעילות בגרמניה פתחה קסטרו סניפים גם במזרח אירופה ובתאילנד, אלא ששם לא מדובר בהפעלה ישירה אלא בזכיינים. מדובר בשיטה בטוחה הרבה יותר, שכן הזכיין נושא ברוב הסיכון וההשקעות.

בהקשר זה יש לזכור שגם חברות אופנה ישראליות אחרות שהחלו לפעול בחו"ל באותן שנים, כגון פוקס ולי קופר, העדיפו בדרך כלל את שיטת הזיכיונות. למותגים חדשים לוקח זמן לחלחל לתודעה של הצרכנים ולהצליח. כדאי להזכיר שגם בישראל רשמה רשת זארה הפסדים במשך לא מעט שנים - גם כשאפריקה ישראל רכשה אותה.

את הפריצה הגדולה מבחינת מספר חנויות, הרחבת מותג הצעירים "פול אנד בר" ואת המעבר לרווח עשתה זארה רק בשנים האחרונות. מנגו, שנקנתה על ידי מוטי זיסר לאחר שהגיעה לכינוס נכסים, מפסידה עד היום.

האם אחרי חמש שנים של הפסדים אפשר להגדיר את קסטרו גרמניה ככישלון, וללמוד מכך משהו על היכולת הישראלית לייצא מותגים? "אני רואה שחברות האופנה הישראליות במזרח אירופה פועלות לא פחות טוב ממותגים בינלאומיים", סבור גורם בכיר שמפעיל מרכזים מסחריים במזרח אירופה ובישראל. "אני לא יודע מה יש בגרמניה, אבל אני יודע שאנשי קסטרו הם מנהלים בחסד עליון".

כישלון החנות בברלין

רוטר הסביר לא פעם שמבחינתו, גרמניה היא שער כניסה לשאר אירופה. אם הוא יצליח שם, הוא יוכל להצליח בכל מקום. הוא זיהה לפני חמש שנים את העובדה שגרמניה עומדת להיהפך למדינה משמעותית מבחינת אופנה. נוסף על כך יש בה הרבה מאוד צעירים, והיא עדיין לא איטליה, צרפת או בריטניה, שהצפיפות של מותגי האופנה בהן גדולה הרבה יותר.

עם זאת, גם רוטר לא חשב שזה יהיה כל כך קשה. לאורך השנים קסטרו היתה צריכה ללמוד את השוק הגרמני, וכיצד לפעול בו. למידת השוק זה גם הפן הלוגיסטי, ניהול שרשרת האספקה וגם הקו העיצובי.

רוטר מזכיר לדוגמה את תקופת המכירות בחג המולד ובשנה האזרחית החדשה, שבה יש דרישה באמצע החורף לשמלות ערב קצרות. בהקשר זה יש לציין כי ב־2008 הקימה קסטרו מרכז לוגיסטי בהולנד, שאמור לשרת גם את החנות בשוויץ, והגמישות שלה מבחינת המוצרים גדלה מאוד.

סגירת החנות בברלין היתה דוגמה נוספת להסתגלות לתנאי השוק בגרמניה, שכן החברה הבינה כי מיקום ברחוב מרכזי בברלין מתאים למותגים שכבר מפעילים מסה קריטית של חנויות, ושיכולים להרשות לעצמם להפסיד בחנות אחת, בשעה שקסטרו עדיין מותג בבנייה.

מבחינה שיווקית קשה להשקיע בפרסום כשיש בסך הכל חמש חנויות המפוזרות ברחבי המדינה. כעת יש להמתין ולראות האם קסטרו גרמניה במתכונתה החדשה אכן תספק את התוצאות ותראה לכולם שהיא מותג בינלאומי לכל דבר.

תגיות

40 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

40.
ןמה עם עלויות הלוגיסטיקה כל השנים ????
לדעתי קסטרו "קברה" הרבה יותר כסף על הפרוייקט בגרמניה.בואו לא נשכח שהלכו עוד מיליונים על עלויות התפעול הלוגיסטי מהארץ כל אותן שנים,שזה מחדל בפני עצמו.רק בסוף 2008 הם הקימו מרכז באירופה....כלומר ארבע וחצי שנים לאחר היציאה לחו"ל.בושה.את זה הם לא מספרים....
אורי , ת"א  |  05.06.09
39.
קסטרו -מותג בדעיכה
כל המחקרים והסקרים מראים שהמותג כבר לא חזק כשהיה ונחלש דרמטית.איני יודע מה קדם למה-ההחלשות לכישלון בחו,ל או הכישלון בחו"ל להחלשות או שמא זה בא יחד.מה שברור שקסטרו כבר לא מה שהיתה ובכל הקשור לחו"ל ההתנהלות שלהם על גבול השערורייתיות -כל כך הרבה הפסדים ועדיין לא למדו את הלקח והפיקו לקחים ???? חבל על המשקיעים שלהם בשנים האחרונות,כל כך הרבה חרא שיכלו להמנע ממנו אילולא מניע של כבוד אישי ואגו.לקסטרו אין מה להציע בחו"ל.נקודה!!!!!!!!!!!! קסטרו היא תחנה רביעית או חמישית בשרשרת המזון של האופנה והיא בנויה כמו רוב החברות על חיקוי מגמות ודגמים מחו"ל לאחר מספר תחנות קודם לכן שהולכות אחרי המקור.אתם קולטים מה זה תחנה רביעית או חמישית ? איך יוכלו להציע אופנה עדכנית לאירופים כשהאופנה מגיעה מאירופה בעיקר או מניו-יורק ? הרי זה כישלון ידוע מראש ומובנה במעמד של קסטרו מלכתחילה!!! איך אדם נבון כמו גבי רוטר לא מבין את זה ??????
אלי , מרכז  |  04.06.09
38.
יודעים למה לא הלך להם בגרמניה
כי בניגוד לישראלים, הגרמנים הם לא פרייארים. לפני כמה שנים עלה ג'ינס בקסטרו 130 שקל. היום 400+ למה לעזאזל הם חושבים שגרמני ישלם מחירים של מותגים כמו ליוויס או דיזל על קסטרו. רק בארץ יש פריאיירים שמוכנים לשלם כאלה סכומים על בגדים של קסטרו.
טמיר , כפר סבא  |  04.06.09
37.
היציאה לחו"ל של קסטרו...
בדיחה גדולה אחת שלמה -יהירות,ויתור על הרוב בבעלות לאוטו,קולקציה שמבוססת ביסודה על חיקוי מה שקורה בחו"ל ובאירופה הרי צריך להציג בזמן מוצרים אופנתיים אז מתי יהיה זמן לחקות ???......נהול חובבני בחו"ל,נהול בינוני במטה בישראל,איכות גרועה,בקיצור כל התכניות המקוריות להיות עם 50% בחו,ל מסה"כ הפעילות של החברה בימים אלו -כל אלו הביאו לפלופ הגדול של הקימעונאות הישראלית בעשור זה. אגב להיות כמעט 5 שנים ללא מרכז לוגיסטי באירופה -זה בושה (זה קרה רק לפני חצי שנה ועלה לחברה בגלל הטיפול בישראל הרבה מיליונים),בקיצור חובבנות לשמה.ותפסיקו לומר שקסטרו מנהלים מהוללים,זה אינו נכון!!!
אהובה , רמת גן  |  04.06.09
לכל התגובות