אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך לבחור אופנוע ים

איך לבחור אופנוע ים

נפח המנוע והמחיר (כ-100 אלף שקל) מגיעים ממחוזות המכונית המשפחתית, אבל הביצועים וההנאה הם לחלוטין מעולם הספורט המוטורי. "כלכליסט" מגשים חלום רטוב

08.06.2009, 10:07 | ליאור גוטמן

אופנוע הים הוא כנראה האייקון המוטורי הקיצי מכולם. רכיבה בחורף היא עדיין תענוג מפוקפק, בטח כשטמפרטורת המים נושקת ל־12 מעלות ואין משתזף אחד שיתרשם מהסלאלום שלכם.

אופנועי הים נחשבים למוצר פנאי ונהנים מהילה של "למבינים בלבד". על פי הערכות בענף, שוק אופנועי הים מסתפק בכ־350 מסירות בשנה, וטווח המחירים של התענוג הרטוב הוא 60–130 אלף שקל, לא כולל גרר ייעודי ולבוש. רם עוזיאל, סמנכ"ל עופר אבניר, יבואנית אופנועי הים של סי דו (SEADOO), המופקד על התחום בחברה, מסביר שהמיתון עדיין לא מורגש בתחום כיוון שקהל הלקוחות משתייך לרוב לעשירונים העליונים. לדבריו, ב־2008 נרשמה עלייה של כ־20% בהיקף הפעילות בענף בהשוואה לשנת 2007, והדגמים שמעדיף הצרכן המקומי מצוידים במנועי ארבע פעימות ובנפח של 1,000 סמ"ק וצפונה. לקוחות שרוצים להתחיל בקטן יחפשו כלים מיד שנייה, והמבוקשים שבהם הם ממודל 2002 ומעלה. מחירם של אלה ינוע בין כמה אלפי שקלים בודדים לכמה עשרות אלפים, תלוי במצב הכלי ובכושר המיקוח שלכם.

סי דו RXP-X סי דו RXP-X סי דו RXP-X

חשוב להזכיר שהרכיבה מורשית רק באתרים ייעודיים לאורך החופים, ושנסיעה ברכב כביש־שטח לשפת הים אסורה. "כלכליסט" יצא לבדוק אילו כלים חדשים לקנות ואיך מוציאים רישיון.

סי דו Racing Series. אופנועי הים של החברה מציגים חידושים טכנולוגיים שהופיעו עד לפני שנים לא רבות רק כציוד קבע באופנועי כביש יקרים. הדגמים RXT ו־GTX LTD מסדרת IS מצוידים במערכת בלימה ובולמי זעזועים הנשלטים בידי מחשב מרכזי. לטענת אנשי החברה שילוב מערכות אלה באופנוע ים הופך את הרכיבה למהנה ובטוחה תוך "גיהוץ" הגלים. אופנועי הים הללו מצוידים במנוע אימתני בנפח 1.5 ליטרים המפיק 255 כ"ס. לאלו שתמיד חייבים להשיג את אוניות חיל הים השומרות על חופי ישראל, מציעה החברה את המהדורה השרירית Racing Series, המציעה מבחר מנועים בהספק של 130-255 כ"ס. פרטים: 104 אלף שקל ו־90 אלף שקל, בהתאמה.

 

קוואסקי ULTRA. מטרו, יבואנית אופנועי הים מתוצרת קוואסאקי היפנית, מגישה לקיץ שני דגמים חדשים מסדרת ULTRA. הדגם הראשון, SXT15F, מיועד בעיקר לשיוטי פנאי משפחתיים. הוא מצויד במנוע המפיק 160 כ"ס, ומציע תא מטען בנפח נאה של 200 ליטר, המאפשר עריכת פיקניק ממש בלב הים. הדגם השני, X260, מציע בדיוק את ההפך. מדובר בכלי שנבנה במיוחד עבור רכיבה ספורטיבית ארוכה, מה שמסביר את ההשקעה בתכנון האווירודינמי שלו. לקוחות שירצו להרגיש כמו מטוס ימי קל משקל ישמחו לדעת שמנוע ה־X260 מפיק 260 כ"ס, ואפשר להרכיב עליו עד שלושה נוסעים. פרטים: 64 אלף שקל ו־94 אלף שקל, בהתאמה.

קוואסאקי X260 קוואסאקי X260 קוואסאקי X260

Yamaha FZS. דגמי ימאהה משווקים על ידי חברת קשר ימי, שמייבאת מזה כחמש שנים את אופנועי הים של החברה היפנית. Yamaha FZS מיועד לשני נוסעים, מצויד במנוע בנפח 1.8 ליטרים, ולא פחות חשוב: במגדש טורבו המפיק 255 כ"ס. על פי מפרט היצרן, הכלי מצויד בהילוך לנסיעה לאחור (רוורס), מה שיקל עליכם בשעת התמרונים (או החניה). מערכת נוספת, שדווקא אין להקל בה ראש, היא זו המכבה את מנוע האופנוע בשעת התהפכות. פרטים: מ־91 אלף שקל. המחיר כולל עגלה, נגרר, חליפות הצלה וציוד כושר שיט.

 

סי דו GTI. למרות השם המאיים וההקשר הספורטיבי המוכר מתחום הכביש, מדובר דווקא בכלי למתחילים, שיש בו הקפדה על נוחות הנסיעה ופחות על מהירות. ה־GTI הימי הזה מצויד במנוע בנפח 1.5 ליטרים המפיק 130 כ"ס, אולם לקוחות שמעדיפים לשוט במהירות של צב ים יכולים להגביל מלאכותית את הספק המנוע. האופנוע מיועד לשלושה רוכבים ומציע שלל חללי אחסון בנפח מצטבר של 47 ליטר. פרטים: מ־60 אלף שקל.

סי דו GTI סי דו GTI סי דו GTI

איך מוציאים רישיון

אף על פי שמדובר בכלי שיט המחקה טורפדו שנורה מצוללת, המציאות בישראל מוכיחה שחלק מהאופנועים נרכשים עבור טיולים משפחתיים. אופנוע הים אף יכול לשמש ככלי למשיכת סקי מים, תכונה שמרחיבה את פוטנציאל השיווק שלו. רכיבה על אופנוע ים מחייבת הוצאת רישיון משיט. על פי הגדרות החוק הוצאת רישיון שכזה מותרת מגיל 16, והיא כוללת לימוד סוגי שיט וכללי התנהגות בים. לאחר מכן נדרש מעבר של מבחן תיאורטי ומעשי, בדיוק כמו ברכב פרטי.

כל אופנוע דורש תחזוקה וטיפולים בזמן, כולל מבחן רישוי שנתי. הוצאת רישיון שיט תגזול מכם כ־1,200 שקל, שחלקם יועברו לגוף המלמד וחלקם ייקלטו בקופת משרד התחבורה.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אנא, אל תהרגו אותי עם כל הקושי שבדבר
הכלי הזה הוא מאסונות חיי, מעכיר שלווה ומסוכן עד מאוד. רוב משתמשיו אוהבים להפר חוק ולהתקרב לחוף כדי לסכן את מי שרק אפשר כדי להרשים אנשים על החוף. מאחר שישראל היא לא מדינת חוק לא נותרה לי ברירה אלא להתחנן: אנא השאירו אותי בחיים, מותר גם לשחיינים לאהוב את הים
אוהב ים , תל אביב  |  08.06.09
לכל התגובות