אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתקפה בכנסת על הרכבת המהירה: "פרויקט נכה לדורות" צילום: אלכס קולומויסקי

מתקפה בכנסת על הרכבת המהירה: "פרויקט נכה לדורות"

פרויקט הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים מתעכב ועלותו זינקה לכ-7 מיליארד שקל. הוועדה לביקורת המדינה תדון בעתיד באחריות האישית של מקבלי ההחלטות בפרויקט

16.06.2009, 16:31 | גיא מי-טל
הוועדה לביקורת המדינה בכנסת תקפה את ההתנהלות סביב פרוייקט הרכבת המהירה תל אביב-ירושלים. הדיון הבא של הועדה יתמקד באחריות האישית של מקבלי ההחלטות.

הדיון התקיים בעקבות דו"ח מבקר המדינה על קו A1, שהקמתו מתעכבת שנים ועלותו זינקה בעשרות אחוזים לכ-7 מיליארד ש"ח. "בהקמתו של פרויקט זה נמצאו ליקויים רבים. על כל הגופים - חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר - מוטלת האחריות להפיק לקחים, כדי למנוע פיגורים נוספים וגידול בעלויות בהמשך הקמתו ובהקמתם של פרויקטים אחרים בעתיד", כתב המבקר .

מנכ"ל הרכבת, חקי הראל, אמר בדיון כי "הסכום המדויק היום לביצוע הקטע הוא כ-7 מיליארד שקל. נדע את עלותו האמיתית של הפרויקט רק לאחר סיומו, זאת מאחר ומדובר בפרויקט מורכב מאד שלא נעשה כמותו בישראל.

המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, אמר כי "גילינו התנהלות מאד בעייתית הבאה לידי ביטוי בחריגות גדולות מהתקציב, באומדנים לא מדויקים ובתכנון לקוי. נראה כי קשה למדינת ישראל לנהל פרויקטים תשתיתיים בסדר גודל כזה, ואין ספק שנדרש שינוי יסודי בהתנהלות של הגופים המעורבים כדי שהפרויקט ייצא אל הפועל". ח"כ ישראל חסון כינה את הפרוייקט "נכה לדורות".

ח"כ יואל חסון, יו"ר הועדה לביקורת אמר בתום הדיון כי  "הוועדה תקיים בקרוב דיון נוסף, בו נתמקד בנושא של אחריות אישית ומי קיבל את ההחלטות לאורך כל הדרך מצד כל הגורמים".

על הפרוייקט עדיין מעיבה מחלוקת בין הארגונים הירוקים לרכבת על התוואי באזור נחל יתלה. "אי אפשר לקדם פרויקט כזה ולהיזכר ברגע האחרון שיש גם סביבה שצריך להתחשב בה", אמר בדיון ח"כ דב חנין.

מהרכבת נמסר כי "עובדה ידועה היא כי עלות התכנון הראשוני, אינה תואמת את עלות התכנון הסופי והמפורט. בנוסף, חשוב להבין כי ישנה חברה חיצונית של משרד האוצר המבקרת את תוכניות הרכבת ואת האומדנים של הפרויקט".

לגבי המחלוקת על התוואי בנחל יתלה נמסר מהרכבת כי הוועדה הבלתי תלויה בראשות פרופ' עזרא סדן קבעה כי החלופה שהציעה רשות הטבע והגנים משמעותה דחייה של הפרויקט החשוב במדינה ואולי אף ביטולו.

שקד אברהם, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע במחוז ירושלים והרי יהודה: "כל טענות הרכבת על עיכובים, ביטולים וייקור העלויות בעקבות אימוץ החלופה הסביבתית, כבר הופרכו. רכבת ישראל מאיימת על הציבור כי בחירה בחלופה הסביבתית תביא לביטול הפרויקט. טענה זו היא מגוחכת - כיצד יתבטל הפרויקט, שחציו כבר בוצע וחציו השני כבר מקודם בשטח? מכל בחינה שהיא, החלופה הסביבתית, הכוללת מנהרה בנחל יתלה, במקום גשר שיגרום לפגיעה אנושה בטבע ובסביבה, עדיפה".

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
אם השר דחף אותו החוצה אז מגיע לו ישר כח
כולם מבינים שהפרוייקט גדול ומסובך, ולאור זה מינו את חקי הראל למנכ"ל הרכבת, חקי גם אם היה אלוף (ולא מהמוצלחים) האם זה הכשיר אותו כלכלית, טכנית הנדסית ונהולית לנהל פרוייקטים מסוג זה,מה גם שהוא הצליח לסלק מהרכבת את מרבית הבכירים ואגום המומחים כגון מהנדסים מוכשרים (שאולי חלקו עליו) והביא במקומם אנשים חסרי נסיון ויכולות אבל "כנראההעיקר שיהיו מאנשי שלומו, לדוגמא: ולפחות לפי הנטען בעתונות הוא הטעה /העלים מהדירקטוריון מידע על בכירה שמינה לתחום משאבי האנוש שבעצם סולקה בעבר מהצבא (כנראה עקב אי התאמה)
אחד שמכיר את "הקליינט" , מכבים רעות  |  20.02.10
15.
דלת מסתובבת
למי שעוד לא הבין מה קורה כאן..... פרויקטים יוצאים לדרך ללא יכולת תכנון, מפרסמים מכרז ונבחר קבלן ולאחר מכן הפרוייקט לא מבוצע, הקבלן תובע את המדינה במאות מיליוני שח וגם מקבל אותם כך יוצאים מליוני שח ממשלם המיסים לקבלנים עשירים שלא ביצעו את העבודה ( ולכולם ברור במי מדובר הרי) על מבקר המדינה לבדוק במיוחד את רכבת ישראל שם זה חוזר על עצמו .....
איש ההרים , ירושלים  |  16.06.09
לכל התגובות