אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: הכירו את הלקסוס פרא צילום: תומר הדר

בלעדי: הכירו את הלקסוס פרא

לקסוס IS-F היא כל מה שלקסוס לא אמורה להיות. פרועה, מוחצנת ונוקשה. כתב "כלכליסט" לקח למבחן את ה-IS-F היחידה בישראל וחזר עם המסקנה: ללקוחות לקסוס מסורתיים יהיה קשה לעכל אותה, אך לחובבי ביצועים זה יהיה תענוג

22.06.2009, 09:25 | תומר הדר

אזהרה: אם אתם חובבי לקסוס, אל תקנו את לקסוס IS-F. זה לא מומלץ. האזהרה אינה תקפה ללקסוס IS הרגילה, אלא רק לדגמי ה־F. למה? יש הרבה סיבות.

ראשית, רוכשי לקסוס הם אנשים מסודרים כאלה, שקונים אצל היבואן, ואת הלקסוס הזאת אפשר להביא רק ביבוא אישי. תבדקו אותי. גשו לסוכנות לקסוס, צרו קשר עין עם איש המכירות ואז, כשהוא ישאל איזו מכונית אתם רוצים לרכוש, תפילו עליו את הפצצה: תגידו לו שאתם רוצים מכונית ספורט סדאן מפלצתית, עם מינימום של 400 כוחות סוס.

איש המכירות יכין לכם אספרסו קצר ויסביר שלקסוס אינה מוכרת בישראל מכוניות כאלה. יש לה היברידיות נקיות, LS מלכותיות ו־GS חרישיות. אבל אין לה מכוניות למשוגעים. וחוץ מזה, מי בכלל קונה מכוניות לקסוס ספורטיביות? מתי בפעם האחרונה הזדמנתם לכביש בית אורן וראיתם לקסוס על הצד?

מבט מאחור מבט מאחור מבט מאחור

אז היכן היינו? אה, בטיעון למה מאוד לא מומלץ לרכוש את לקסוס IS-F. תראו את העיצוב שלה. מי שקונה לקסוס לא רוצה שיבחינו בו. וה־IS-F היא מכונית מנהלים פלייסטיישן. קשה להתעלם מהאגזוזים המטורפים האלה. ספרנו. יש ארבעה. לא, חלילה, אחד ליד השני אלא אחד מעל השני.

מה עוד? תראו את הכנפיים המנופחות שמקדימה. הן לא סתם מנופחות. העיצוב שלהן נועד לבלוע את חישוקי הענק השחורים שמסתירים בתוכם מערכת בלימה מסיבית. ובל נשכח חלילה את סמלי ה־F הקטנים. ישנם זנים של קרפדות ושממיות שמתריעים בפני טורפים שלא כדאי להם לטרוף אותם באמצעות צבעים מיוחדים. ללקסוס יש סמלי F שמתריעים מפני צרות פוטנציאליות. וזה כמובן עוד דבר שאינו מומלץ, אם אתם חובבי לקסוס. כי לקוחות של לקסוס הם דווקא אנשים נחמדים מאוד, מנומסים כאלה. בקיצור, לא לקוחות של IS-F.

טיסה בחמש שניות

עכשיו פותחים את הדלת לתא הנוסעים. הוא דומה לזה של IS רגילה, אבל רק דומה. מי שקונה לקסוס IS מחפש דיפוני עץ מהגוני מוברשים בלכה נוצצת שעברה פיקוח במעבדה סטרילית, שמא יוטבע בה גרגר אבק. ואנשי לקסוס בשיא חוצפתם החליפו את דיפוני העץ של ה־IS-F בפלסטיק גרעיני וקשיח, כמו זה שאפשר לראות בקוקפיט של מכוניות מירוץ. האיכות המפורסמת אגב לא נפגעה כלל. בלקסוס רגילה במהירות של 100 קמ"ש לא שומעים אפילו חריקה של עור המושבים. בלקסוס IS-F הכלל תקף גם ב־250 קמ"ש.

הכסאות אוחזים בך במהירויות היסטריות הכסאות אוחזים בך במהירויות היסטריות הכסאות אוחזים בך במהירויות היסטריות

מה שמזכיר לנו - גם המושבים קטסטרופליים. במקום כורסאות גדולות ורחבות שיכולות לאכלס מבוגר במשקל של 120 ק"ג פלוס, הכניסו כיסאות עור שחורים, צרים ועמוקים שאוחזים בגב ובישבן במהירויות היסטריות. בושה וחרפה. בעלי לקסוס לא נוהגים במהירויות היסטריות. ישנו גם הכפתור הקטן שבצד ימין של ההגה. אל תתעסקו איתו. הוא שולט על ההעברות של תיבת ההילוכים. יש לו שלושה מצבי העברה. מהיר, מהיר מאוד ו"לקסוס עצור בצד".

וזה מביא אותנו לסיבה העיקרית מדוע לא מומלץ לקנות את המכונית הזאת - המנוע. בלקסוס IS הרגילה יש מנוע בנפח 2.5 ליטרים שמפיק 204 כוחות סוס. מדובר בסוסים חרישיים, כאלה שגדלו באחו מבודד מרעשים ולמדו לצהול בדומייה. לעומת זאת בלקסוס IS-F יש מנוע בנפח כפול שמפיק 417 כוחות סוס. ויש בו שסתום מיוחד שמונע ממנו להרעיש. עד 4,000 סל"ד. אחר כך משהו במנוע משתגע והוא משחרר לתוך תא הנוסעים בליל של צלילים. תענוג. הרעש מזכיר מנוע של מכונית שרירים אמריקאית משנות השבעים.

ואיך הכוח? אדיר. מתפרץ. נפלא. ליניארי. סליחה, כלומר נורא. לא מומלץ. מי שקונה לקסוס לא מעוניין לטוס מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 5 שניות. זה גם מזיק לבריאות. שרירי הצוואר נמתחים שלא לצורך, הלחיים מתאמצות בגלל החיוך הבלתי רצוני שנוצר בכל העברת הילוכים, כשהלקסוס צוברת עשרות קמ"שים בשבריר שנייה.

מכונית מנהלים פלייסטיישן, צילום: תומר הדר מכונית מנהלים פלייסטיישן | צילום: תומר הדר מכונית מנהלים פלייסטיישן, צילום: תומר הדר

בושה וחרפה. תשאלו את הבחור במכונית הספורט הכחולה עם הטורבו. גם הוא לא מבין מה קרה שם. אבל הנה שחזור בהילוך אטי: לחיצה חזקה על דוושת הגז. רעש אדיר מהמנוע, הגלגלים האחוריים מסתחררים, 4,000 סל"ד, ברררררררר, 416 כוחות סוס יורדים לכביש. עוד לחיצה על ידיות ההילוכים. עוד רעש. עוד חיוך. מכונית הספורט עם הטורבו נהיית לקטנה במראה ואז לקטנה עוד יותר ואז לפצפונת ונעלמת.

כמו רכיבה באופנוע

 

גם ההתנהגות של ה־IS-F אינה מומלצת לחובבי לקסוס. לקסוס רגילה דואגת לשמור על הנהג, לרכך עבורו בורות בכביש ולרסן אותו מפני איבוד שליטה בכל פעם שהישבן מאבד אחיזה. אבל ב־IS-F הכל שונה. כל לחיצה על דוושת הגז בכביש מפותל מוציאה את הזנב להחלקה מרהיבה, המתלים הנוקשים מקריבים את הנוחות לטובת זוויות גלגול אפסיות וקצב ההתקדמות מטורף.

חוויית הנהיגה מזכירה יותר רכיבה באופנוע כביש מאשר במכונית מנהלים, בייחוד בגלל ההגה הישיר. עם זאת, ללקסוס הזאת חסרה תחושה. בב.מ.וו למשל אפשר לדעת בדיוק מתי הזנב יוצא החוצה להחלקה, עבודת בולמי הזעזועים רהוטה יותר ונהיגה מהירה באמת אינה דורשת כל כך הרבה ריכוז ותיקונים. אך למרות זאת מדובר במכונית שבהחלט שווה לקחת לכבישים מפותלים בשבת בבוקר.

אז איך אפשר לסכם את הטיל לקסוס הזאת? ראשית, היא לא זמינה בסוכנות. מכונית המבחן יובאה לישראל ביבוא אישי בתיווך סוכנותFirst Class Driving. שנית, זו מכונית שהיא קונפליקט. מצד אחד, זו לקסוס. מכובדת, הגיונית, אמינה. מצד שני, מדובר במכונית שהיא כל מה שלקסוס לא צריכה להיות - מוחצנת, רועשת, אנטי־חברתית ומסוכנת. וזה כנראה מה שהופך אותה לנפלאה כל כך. סליחה, כלומר לא מומלצת.

תגיות