אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: וספה, אבל עוקפת את כל המתחרות צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: וספה, אבל עוקפת את כל המתחרות

התחום החזק של פיאג'יו היה תמיד אופנועים בנפח קטן־בינוני. זו הסיבה להצלחתה גם כיום

13.07.2009, 11:09 | אילון ג'דה
לפני כחודשיים אירחנו במדור זה את יצרנית האופנועים הכבדים הארלי דיווידסון. חלפו חודשיים ומנייתה של הארלי עדיין מתמודדת מול הקשיים במגזר זה (מחירה נשחק בעוד 16% מאז פרסום הטור באמצע מאי 2009).

למרות זאת, מתחרה לא צפויה של הארלי דווקא עושה חיל בימים אלו: פיאג'יו (Piaggio) האיטלקית.

פיאג'יו נוסדה ב־1882 על ידי אנריקו פיאג'יו בגנואה, איטליה. בימיה הראשונים עסקה החברה בעבודות עץ עבור תעשיית הספנות. בתוך כמה שנים התרחבה הקבוצה לתחומים מגוונים נוספים, כגון תעשיית הרכבות והתעופה.

ב־1946 הגיחה לאוויר העולם הווספה (משמעות השם "צרעה" באיטלקית, בהשראת רעש המנוע). מאז ייצרה פיאג'יו לא פחות מ־139 דגמים נוספים של הווספה - האחרון ב־2005.

כשנתיים לאחר הולדת הווספה, אשר עדיין מהווה נדבך מרכזי בפעילות החברה, ייצרה פיאג'יו מעין משאית־ריקשה קטנטנה בעלת שלושה גלגלים. גם כלי רכב זה הפך מיד לפופולרי מאוד בתעשיית הבנייה הקלה והמסחר.

לימים התווסף למשפחה הזו אח גדול יותר בן ארבעה גלגלים, אולם עדיין קומפקטי מאוד בממדיו. בדומה לווספה, גם כלי רכב זה עדיין מיוצר כיום, ומהווה חלק חשוב בהיצע של פיאג'יו בתחום כלי הרכב שאינם דו־גלגליים.

לכל אורך שנות פעילותה שקדה פיאג'יו על רכישה ופיתוח של מותגי אופנועים נוספים, כגון מוטו־גוצי וג'ילרה. למרות זאת, התחום החזק העיקרי של החברה נותר תמיד אופנועים בעלי נפח מנוע קטן־בינוני. זו הסיבה להצלחתה היחסית של החברה כיום.

ב־2008 מכרה פיאג'יו כ־650 אלף כלי רכב - יותר מ־70% דו־גלגליים, ב־1.5 מיליארד יורו. החברה הרוויחה 43 מיליון יורו (כ־2.8% ממחזור המכירות). מניית פיאג'יו נסחרת בבורסה במילאנו ומשקפת שווי חברה של 540 מיליון יורו, קרי מכפיל 13 על רווחי השנה הקודמת.

השווקים העיקריים שאליהם פונה החברה הם איטליה ואירופה, המהוות יחד כשלושה רבעים מסך מכירות החברה. השוק השלישי בגודלו הוא הודו שבו הפיקה החברה כ־15% מסך כל מכירותיה.

שוק "מתעורר" נוסף עבור פיאג'יו הוא השוק האמריקאי. ב־2008 הגיעו המכירות אליו רק ל־6% ממכירות החברה, אולם הן צמחו בשיעור של 20% ביחס לשנה הקודמת. במונחי יחידות נמכרות, צמחו המכירות בשיעור של כמעט 30%, בהשוואה לנסיגה או לקיפאון ביתר השווקים של פיאג'יו בעולם.

המנועים שדוחפים את פיאג'יו מעבר לתחרות הם שניים: חיסכון בעלויות (ודלק) למשתמש הסופי, ודאגה לאיכות הסביבה.

מבחר הכלים הממונעים שמציעה פיאג'יו מכיל היצע גדול של טוסטוסים, קטנועים ורכבי משא קלים בעלי צריכת דלק נמוכה, המתאימים במיוחד לאזורים עירוניים צפופים.

נוסף על כך, קהילות וממשלות מגבירות את מודעותן להפחתת זיהום האוויר. דוגמה לכך נותנת לאחרונה ממשלת איטליה, אשר מעניקה תמריץ של 500 יורו לכל רוכש של קטנוע בעל נפח מנוע קטן. עם כזו רוח גבית, לא מפליא שהאיטלקייה האלגנטית עוקפת את המתחרים בסיבוב.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות