אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חשיפה: פרויקט כביש 471 נעצר בשל חשד לניגוד עניינים צילום: מיכאל קרמר

חשיפה: פרויקט כביש 471 נעצר בשל חשד לניגוד עניינים

בית המשפט הורה לעצור את עבודות הפיתוח של הכביש לאחר שהתברר כי נציג מינהלת הפרויקט, שישב בוועדת המכרזים של מע"צ, עבד בעבר בחברת חופרי השרון שזכתה במכרז

15.07.2009, 07:04 | עמיר קורץ

בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה השבוע לעצור את מכרז עבודות הפיתוח של כביש 471 - מכבית מזרח, בשל חשש לניגוד עניינים בפעולותיו ובהמלצותיו של נציג מינהלת הפרויקט בוועדת המכרזים של מע"צ, שלמה מיארה.

מיארה, עובד בחברת י.ה.ל מהנדסים שמנהלת את הפרויקט, היה גורם דומיננטי בהכרעה שהזוכה במכרז היתה חברת חופרי השרון. זאת אף שהצעת המחיר שהגישה היתה גבוהה ב־11 מיליון שקל מהצעתה של חברת א.י.ל סלע. מיארה עבד בעבר בחברה הזוכה חופרי השרון, ולכן נחשד בניגוד עניינים. החברה המפסידה, א.י.ל סלע, עתרה לבית המשפט, והשופט יהודה זפט הוציא צו ביניים האוסר על מעצ לפעול לביצוע עבודות המכרז עד מתן פסק דין בתיק. זפט כתב בהחלטתו: "טענת המבקשת ביחס לניגוד העניינים שבו היה מצוי מיארה בעת שהשתתף בהליכי המכרז אינה טענת סרק, ויש לבררה".

הצעת סלע הזולה ביותר

במרץ השנה פרסמה מעצ מכרז להשלמת עבודות הפיתוח בכביש 471, כדי להפוך את כל הכביש לדרך מהירה שתקשר בין כביש 6 לכביש 4 באמצעות שני מחלפים - מחלף גת רימון ומחלף שעריה. מנכ"ל מעצ אלכס ויז'ניצר התגאה אז שהפרויקט "הוא נדבך נוסף בתוכנית הכוללת להקלת עומסי התנועה במרכז הארץ".

11 חברות ניגשו למכרז, שנאמד ב־216 מיליון שקל לפני מע"מ. הצעת המחיר הזולה ביותר שהוגשה היתה של חברת א.י.ל סלע - 160.7 מיליון שקל, ואחריה הצעתה של חברת חופרי השרון, שהיתה 171.6 מיליון שקל. ההצעות הועברו לבדיקת מנהל הפרויקט מטעם חברת י.ה.ל, שקבע כי הצעת א.י.ל סלע זולה באופן ניכר מהאומדן ומהממוצע של ההצעות במכרז. בעקבות זאת הזמינה ועדת המכרזים את החברה לישיבת הבהרות בתחילת יוני.

במהלך הישיבה, כפי שעולה מהפרוטוקול שהגיע לידי "כלכליסט", אמר מיארה לא.י.ל סלע: "בהצעתכם שבעה סעיפים שבהם המחירים אינם סבירים בצורה חריגה". בסוף הישיבה החליטה הוועדה לפסול את ההצעה, בשל "חשש כבד שהמציע לא יוכל לעמוד בהצעתו". שבוע לאחר מכן זימנה ועדת המכרזים את חופרי השרון לישיבה. מפרוטוקול הישיבה עולה שמיארה שאל שאלות רבות על סעיפים שבהם הצעת המחיר של החברה היתה נמוכה מהאומדן, וציין כי: "המחיר שלו בהחלט סביר... השתכנעתי כי הקבלן מסוגל לבצע את העבודה במחירים שהציע... ולפיכך ממליץ להכריז עליו כזוכה". מיארה אמר לחברי הוועדה שהוא "מבקש לציין, למען הגילוי הנאות, כי לפני כחמש שנים עבד בחברת חופרי השרון". ועדת המכרזים קיבלה את המלצת מיארה. בסוף יוני ניתן צו התחלת עבודה ואף נכרת חוזה בין מע"צ לבין חופרי השרון לביצוע העבודות.

"אין קשר לחופרי השרון"

חברת א.י.ל סלע, שעתרה לפני כשבועיים לבית המשפט המחוזי בתל אביב, טענה שהצעתה היתה הזולה ביותר ושהיא עמדה בדרישות הניסיון שנועדו להבטיח את ביצוע העבודות. כמו כן נטען כי מיארה "היה נגוע בניגוד עניינים בעת שהשתתף בהליכי המכרז". מעצ וחברת חופרי השרון טענו מנגד כי "המלצות י.ה.ל מהנדסים אינן המלצות של מיארה, שאינו נמנה עם מנהלי החברה", כן נטען כי ועדת המכרזים הפעילה שיקול דעת עצמאי בעת הבחירה, וכי "מיארה הפסיק לעבוד בחופרי השרון לפני כחמש שנים ואין בינו לבין החברה זיקה כלשהי".

השופט כתב כי עיכוב ביצוע העבודות אמנם יפגע ברווחת ציבור, "אולם ההתעלמות מהאפשרות שבחירת ההצעה הזוכה נגועה בניגוד עניינים תפגע באמון הציבור בהגינות המכרזים של רשויות השלטון, ובכך יש כדי להסב נזק כבד יותר מהנזק של עיכוב עבודות המכרז".

ממע"צ נמסר: "שלמה מיארה לא משמש כמנהל הפרויקט, אלא מועסק כעובד שכיר במנהלת הפרויקט - י.ה.ל מהנדסים. מיארה סיים את עבודתו בחופרי השרון לפני חמש שנים. החברה הלאומית לדרכים סבורה כי מדובר בהחלטה שגויה של בית המשפט והיא מתכוונת להציג את עמדתה בדיון במעמד שני הצדדים, שבסופו מאמינה החברה יבוטל הצו".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
חוסר הבנה בסיסי בענף
הטענה כי עובד מסויים עבד במקום עבודה ולכן הוא מנוע מקשרי עבודה אתו היא לא מעשית , כל ענף התשתיות מורכב ממספר מוגבל של מהנדסים, מנהלי פרויקטים מנהליע עבודה וכו ' אשר אך טבעי שישנו מקומות עבודה מדי פעם , בכל הענף , תמיד, נתקלים בכאלה שעבדו בצד זה וכעת הם בצד האחר וחוזר חלילה. הבחינה צריכה להיות ענינית ולא פופוליסטית
יוסי , חולון  |  15.07.09
5.
מעצ = פרצופה של המדינה !!!
בושה וחרפה, כיצד החברה הזאת מתנהלת !!! שלט הכוונה... לוקח להם שנתיים לבצע.... תשובות בכתב הם יודעים לתת... מחלקת דוברות לתפארת, אבל בכל הקשור לביצוע.. ממש ביזיון !!! כפר מעש שוכן בטבורו של הכביש, יער של שלטים סובב את הכביש, כל איזור המרכז עד ירושלים מוזכרים בשלטי הכוונה לתפארת חברת מעצ, בכל השפות ובכל הצבעים, רק מקומו ומיקומו של כפר מעש נפקד מהמפה החדשה של מעצ.... הכביש לא בטיחותי - סלול במערומות, עיקולים מסוכנים, רמזור קצר שאנו מאפשר חציית הצומת בירוק רצוף, מעבר בין שלושה נתיבים לשניים בעיקול חד (תאונות ללא הרף), תאורה לקוייה וקיבולת כביש המייצרת פקקי תנועה בלתי אפשריים.
שלמה עצמוני , מעש  |  15.07.09
לכל התגובות