אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נגד הזרם: אל תירו בפרופסורים

נגד הזרם: אל תירו בפרופסורים

החמיצות הישראלית מבינה שצריך מדע, אבל מתעבת את המדענים. בואו לא נשפוך את האקדמיה עם מי האמבטיה של הפוליטיקה הכוחנית

21.07.2009, 07:04 | יואל אסתרון

עודד הוא חבר ילדות שלי. אבא שלו היה סוכן ביטוח, אבל עודד לא התעניין בעסקים, אלא בכימיה ובגיאולוגיה. עם דוקטורט מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה, הוא הדף הצעות מפתות מאוניברסיטאות יוקרתיות וחזר לישראל. במשך השנים התמחה במחקר של יהלומים. הצעתי לו כמה פעמים לעשות ממומחיותו הייחודית כסף גדול, אבל פרופסור נבון העדיף להישאר באקדמיה. היום הוא אחד מסגני הרקטור של האוניברסיטה העברית.

אבא של מוטי הייבלום, פליט שואה, לכלך את הידיים - הוא היה הפנצ'רמאכער השכונתי - כדי שבניו יזכו בחינוך הטוב ביותר. פרופסור הייבלום ויתר על החיים המפנקים במעבדות של יבמ בניו יורק. הוא חזר למכון ויצמן כדי להקים את המכון התת־מיקרוני למחקר התקני מוליכים־למחצה ממוזערים. אני לא בטוח לגמרי מה זה אומר, אבל אני יודע שמדענים ברחבי העולם רוחשים כבוד והערכה לבן של מתקן הצמיגים מחולון.

גם ורדה מן חלמה להיות מדענית כשעוד היתה ורדה פרנקל והלכנו ביחד לגן שושנה. אבא שלה היה "חבר אגד", מעמד נכסף באותם ימים. היא בחרה להתמקד בגנטיקה של עגבניות ושאר ירקות. אפשר לומר בלי להפריז שד"ר מן הקדישה את חייה למחקר במעבדות בגבעת רם.

אני לא אובייקטיבי. אני מאמין שהאנשים האלה, ואנשים כמותם, ישמרו על הגחלת של המדע בישראל טוב יותר מהמנהלים הנמרצים ביותר שצמחו במשק. עם כל חסרונותיהם הידועים, הפרופסורים הם האקדמיה הישראלית. הם ולא הפוליטיקאים שבזים להם. הם ולא נערי האוצר השחצנים שמתנכלים להם.

נולדו בעריסת האקדמיה

היה זה פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת היידלברג, צבי הרמן שפירא, שכתב כבר ב־1882 את "מכתב העתיד" על אקדמיה יהודית בארץ ישראל. בלי אבני היסוד של המדע, שהונחו באוניברסיטה העברית ובטכניון עוד לפני הצהרת העצמאות, מדינת ישראל לא היתה מגיעה להישגיה המדהימים.

התעשייה, הרפואה והחקלאות, הביטחון הלאומי, ההרתעה וגם האקזיטים של ההייטק והביומד - כולם נולדו בעריסת האקדמיה. מה היתה טבע בלי הקופקסון שפותחה במכון ויצמן? איזה סיכוי היה לאלביט בלי התשתית המחקרית של הטכניון? אבל, לחמיצות הישראלית אין פרספקטיבה ואין חזון ואין סבלנות. החמיצות הישראלית מבינה שצריך מדע, אבל מתעבת את המדענים. בעיניה קצרות הרואי של החמיצות, האקדמיה כולה היא "סיר בשר".

בלי המוח, הגוף יתפורר

כן, יש לפרופסורים עצמם אחריות לא מבוטלת לגלים העכורים המאיימים להטביע את מפעל חייהם. מי שקורא את דו"ח הביקורת האחרון של המבקר (מרץ 2009) מבחין ללא קושי בליקויים המבניים, בחריגות התמוהות, פה ושם בגילויי שחיתות וריקבון. גם הדרישות של האוצר לשקיפות גדולה יותר נראות הגיוניות ואי אפשר להדוף אותן סתם כך ביהירות.

אין ספק שראשי האוניברסיטאות חייבים להתנער לפני שיהיה מאוחר מדי ולפעול במהירות לא אופיינית להם לתיקון הפגמים. אבל בואו לא נשפוך את המדע עם מי האמבטיה של הפוליטיקה הישראלית הקטנונית והכוחנית. המאבק על השליטה בתקציבי האוניברסיטאות איננו עוד היאבקות בוץ שגרתית בין האינטרסנטים חסרי המעצורים של שבטי ישראל. בלי מדע, סליחה על הפתוס, אין לישראל סיכוי לשרוד. בלי המוח, הגוף יתפורר.

הסגל האקדמי בשבע אוניברסיטאות המחקר בישראל מונה 9,768 בני אדם. זה הכל. פחות מעשרת אלפים צריכים להתמודד עם טובי המדענים של מדינות גדולות ועשירות ברחבי העולם. הם מכשירים כ־121 אלף סטודנטים שרק קומץ מהם יצטרף, אחרי ריצת משוכות מתישה, לסגל. מדינת ישראל מקצה השנה לאוניברסיטאות המחקר כ־4.5 מיליארד שקל, פחות מהתקציב השנתי של אוניברסיטה אחת בליגת הקיסוס האמריקאית.

זה מעט מדי. כל תקציב ההשכלה הגבוהה (כולל מכללות) מסתכם בפחות מ־2.5% מתקציב המדינה. המסקנה ברורה: אנחנו חייבים להקצות למחקר נתח גדול יותר מהמשאבים הלאומיים. ולא פחות חשוב - להעניק לאנשי המדע את התחושה שהם יקרים לנו. הפרופסורים הם "הכוחות המיוחדים" של ישראל. אל תירו בהם, בבקשה.

השאלה המהותית

ענן האבק של ההדלפות, הספינים ומאבקי הכוח והאגו מסתיר את השאלה המהותית הפשוטה: האם אנחנו רוצים שהפרופסורים יעצבו את דמותו של המדע הישראלי או שאנחנו מצפים שפוליטיקאים ופקידי ממשלה יחרצו את גורלו? עם כל הכבוד לחברי הכנסת ולנערי האוצר, הבחירה שלי ברורה: אני מעדיף אנשים כמו עודד נבון ומוטי הייבלום וורדה מן.

תגיות

48 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

47.
למה שלא תתנו לעובדות לבלבל אתכם?
לכל המתלוננים על חוסר שקיפות באוניברסיטאות, כולל כותב המאמר שמצטט את מבקר המדינה: 1. זה כחמש שנים בכל האוניברסיטאות עברו, בכפיה, כתוצאה מדרישות האוצר והממשלה, ובעזרת שוט קיצוצי התקציב, למבנה ניהולי שהוציא מידי הסגל האקדמי את ניהול האוניברסיטאות והעבירו לידי וועדים מנהלים שבהם ייצוג הסגל האקדמי הופחת בצורה דרסטית לטובת "נציגי ציבור". נציגי ציבור אלה הם ברובם נציגי פוליטיקאים ובעלי הון, פקידי אוצר לשעבר ודומיהם. כל זה נעשה בטענת העדר שקיפות, שימוש בלתי מבוקר בכספי ציבור, מנהל תקין, וכל הדיבורים היפים שנשמעים גם כאן. אז כדאי לשים לב לעובדה הפעוטה שאת כל הטענות שמועלות כאן כבר אי אפשר להפיל על "הפרופסורים המרושעים והבטלנים" (וכמובן שיש, היו וגם תמיד יהיו כמה כאלה). את כל הטענות האלה נא להפנות אל הממשלה והאוצר. זו השיטה שהם כפו והם ממשיכים להעמיק את השימוש בה וזורים חול בעיני כל הציבור, כאילו הדבר נעשה מתוך דאגה לאן הולך הכסף. 2. חלק ניכר מהביקורת שנשמעה כאן על הליכי קידום, על כספים שמוצאים למטרות לא רצויות, תגובות של זלזול שהועלו כאן בחשיבות המחקר בתחומי מדעי הרוח והחברה או בציבור גדול של מרצים וחוקרים שאינם תורמים, כביכול , המנטרה הקבועה על מספר שעות ההוראה של מרצים ועל אי נחיצות המחקרים שהם עושים בשאר הזמן -- מעידים על הבעיה העיקרית שמאחורי הדרישה הפופוליסטית לניהול תקין ושקוף, כביכול: בעיית אי ההבנה העמוקה של דרך עבודתה של מערכת אקדמית, אי הבנה שמאפשרת לפקידי האוצר ופוליטיקאים אינטרסנטיים למכור לכולם את האג'נדה שלהם במעטפת של דאגה לשקיפות ותקינות. אך מה אפשר לעשות, לא כל מערכת דומה לכל מערכת אחרת, ולכן יש דבר כזה שנקרא "מומחיות בתחום מסוים" שאותה יש לרכוש, לא נולדים אתה וגם לא קונים אותה בכסף, גם לא מי שהוא טייקון גדול. מערכת ההשכלה הגבוהה איננה מושלמת ויש הרבה מה לתקן בה, אך מי שצריך לעשות את התיקונים הם אלו שבאמת מופקדים מטעם הציבור על ניהולה, באמצעות חוקי המדינה (מל"ג וות"ת), מהטעם שהם מכירים את המערכת הזו מבפנים ומחויבים אליה, הם ועמיתיהם שבחרו בהם, וכן אנשי הסגל ותלמידי המחקר בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה שיהיו אנשי סגל, אם תיפסק סוף-סוף ההרעבה המתוכננת של המערכת בידי הממשלה. חשוב להבין כי אוניברסיטה מבוססת על תלות מצד אחד ועצמאות מצד שני בין תחומי ידע מאד שונים מבחינת תרבות המחקר והפרסום בהם ולמרות השונות -- המגוון הזה הוא סם החיים של אוניברסיטה משמעותית. חיסלתם את החלקים ה"לא רווחיים" ומהר מאד ילכו בעקבותיהם גם החלקים "הרווחיים". המדעים היישומיים לא היו באים לעולם וגם לא ימשיכו להתקיים בלי התשתית של מחקר בתחומי מדעי הרוח, החברה והתיאוריה של המדעים המדויקים (תחומים שגם הם לא במיוחד רווחיים למרות השתייכותם למדעים המדויקים). שאלת הרווחיות של תחומי ידע ומחקר, לא רק שהיא זרה לחלוטין לשיקולי הערכה והתמחות, היא מסוכנת להם. גם סוגיית השיפוט וההערכה של חוקרים למטרות קידום בידי מומחים מאותו תחום -- שכמובן דרוש שתיעשה תוך קיום איזונים ובקרה ויש הרבה מה לשפר בכך -- אולם אין עדיין שיטה מקצועית טובה מזו. ולבסוף, ולמען הסר ספק, יש בלי סוף מה לתקן במערכת האקדמית. אך מי שקונה את הקריאה הנבובה של שקיפות והליכים תקינים ורוצה להפקיד את הפיקוח על המערכת הזו בידי הגופים שהאוצר מנסה שוב ושוב להעביר אליהם את הפיקוח ולהשליטם על הכוונת חלוקת התקציבים בין האוניברסיטאות ובין תחומי המחקר והחוקרים בתוך האוניברסיטאות -- פשוט לא מבין במה מדובר. לתת בידי הממשלה והאוצר את הפיקוח הזה משול למינויו של דרקולה למנהל בנק הדם! והתוצאות כבר לגמרי נראות לעין. כאמור, כל התלונות והביקורות שעלו כאן צריכות להיות מונחות לפתחן של הממשלות בעשר השנים האחרונות, אשר שינו (לא מדובר בתכנית עתידית) את ניהול האוניברסיטאות ולפתחם של הוועדים המנהלים המכהנים באוניברסיטאות לפחות בחמש השנים האחרונות. ואת כל זה רצוי לעשות לפני שיהיה מאוחר מדי!
אידאה  |  22.07.09
46.
מה עם המסטרנטים והדוקטורנטים
אני מסכים כמעט עם כל מילה במאמר. ברצוני לציין בעיה שלי אישית מאוד מפריעה- כמי שעומד להתחיל תואר שני מאוד מפריע לי התנאים הממש עלובים שמקבלים מסטרנטים ודוקטורנטים בארץ. זה לא נשמע לי הגיוני שמסטרנטים (תואר שני), שאת מרבית זמנם משקיעים בעבודה במעבדה של האוניברסיטה, מקבלים שכר (מלגה) של פחות (ולעיתים הרבה פחות) משכר מינימום. כנ"ל לגבי דוקטורנטים (אם כי אני לא סגור כמה הם מקבלים, אבל אני בטוח שזה מעט מדי). אני לא מבין איך זה לא מפריע לכל הדוקטורים והפרופסורים שפעם גם כן היו מסטרנטים ודוקטורנטים.
סטודנט בעברית  |  21.07.09
44.
יש משהו מאוד בעייתי בתחום המדעים בארץ
אני עשיתי מסלול של תואר ראשון שני ושלישי במדעי החיים באוניברסיטת ת"א. סיימתי דוקטורט לפני שנתיים ובתור אחד שגם בא מהמסלול וגם יצא לשוק האזרחי, אני יכול לציין מספר בעיות עיקריות: 1. שכר הדוקטורנטים - המלגות שמקבלים דוקטורנטים בארץ הן בדיחה. איך יכולים אנשים בני 27-35, שרובם גם מקימים בזמן הדוקטורט משפחה וילדים, להתקיים עם מלגה עלובה של פחות מ- 6000 שקל לחודש. אלו אנשים שצריכים לשלם משכנתא, מטפלת לילד, גנים וכו'. חבריהם, בגיל הזה כבר עובדים בעבודה מבוססת, מרויחים הרבה יותר בעוד שהדוקטורנטים לא יודעים איפה יהיו בעוד כמה שנים כשיסיימו את התואר. 2. תעשיית הביוטק - קשה מאוד למצוא עבודה בתחום כשרוצים לצאת לשוק הפרטי. לרוב המשרות אתה over-qualified ולאלו שאתה יכול להתאים, אומרים לך שאין לך נסיון בתעשייה. איך יהיה לי נסיון בתעשייה אם עכשיו יצאתי מעשר שנים באוניברסיטה. לכן מה שקורה הוא שהתעשייה היא חוג סגור שמקבלת בעיקר אנשים שכבר נמצאים בתוכה בשיטת חבר מביא חבר. לא מפרסמים כמעט מודעות דרושים בתחום ואם מישהו מחפש, אז אלו שעובדים בחברה דואגים להביא חבר שלהם כך שהמשרה נסגרת במהירות. מה שקורה זה שאנשים בורחים לארה"ב לעשות פוסט דוקטורט ואז נשארים שם או שמתפשרים, כמוני, מוצאים עבודה שהיא לווא דווקא מה שרצו ומרוויחים סכומים שהם בזיון למי שלמד 10 שנים באוניברסיטה. אני מסתכל על חברים שלי שלמדו מחשבים 3 שנים והם כבר הרבה שנים עובדים, מרוויחים הרבה, יש להם כבר ותק ואילו אני וחברים שלי אחרים שעשו כמוני דוקטורט מחפשים את עצמם בגילאים שכבר מתקרבים ל- 40, מרויחים סכומים מגוכחים ולא יודעים מה יהיה עוד שנה. בקיצור, מדעים זה המקצוע הכי לא מתגמל שקיים !
דודו , חולון  |  21.07.09
לכל התגובות