אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך פוגע ביהמ"ש העליון במציאות היומיומית שלנו - בשם העקרונות

כך פוגע ביהמ"ש העליון במציאות היומיומית שלנו - בשם העקרונות

מתי בעליון יישמו איזון ראוי יותר בין הערכים הנשגבים לרפורמות הדרושות בחיי כולנו?

24.07.2009, 07:52 | מיכאל תבור

אודה ולא אבוש, מעבר לתפקידיו האינסטרומנטליים, איני מבין את תפקידו העקרוני של בית המשפט העליון: האם הוא מורה הדור, או שמא מחוקק על, או אולי מורה נבוכים להתנהלות מוסרית, או יישות עליונה איתה כולנו צריכים לשאוף להתמזג בקץ הימים?

השאלה הפרקטית שאני שואל את עצמי, האם בבית המשפט העליון הפנימו את העובדה, שאנו, נתיניהם הכנועים, חיים בעולם ריאלי, עולם הדורש משאבים, עולם שבנוסף לעקרונות נשגבים מחייב גם איזון כלשהו בין הוצאות להכנסות, בין התחייבויות לנכסים ובין רעיונות ליכולת מימושם.

להלן שני נושאים לדוגמא מתוך כמה, המעוררים אצלי ספק רב לגבי הנחה זו.

בית הסוהר הפרטי

גם גדולי התומכים בענישה מחמירה מסכימים, כי ענישה - ראוי שתיעשה במתקנים מתאימים, בהן ניתן לנהל חיי יומיום, לפקח על האסירים פן יפגעו האחד בשני, ואשר יאפשרו מינימום של כבוד אנושי - הן לאסירים והן לסוהרים. נדמה שאין חולק, כי מערכת הכליאה בישראל אינה עומדת בסטנדרטים מספיקים ואין צורך למנות את שלל מגבלותיה, שנמנו לעייפה במסמכי ועדות ובמחקרים שונים.

וראו זה פלא: ממשלת ישראל עשתה מעשה. לנוכח המצוקות התקציביות ומגבלות אחרות, החליטה הממשלה לאמץ יוזמה של בית סוהר פרטי. ואל נאמר, כי הממשלה נחפזה בהחלטתה. שנים ישבו על המדוכה, שלחו את מיטב המומחים לסבול בנסיעות על חשבון המדינה סביב העולם ולהתארח במקומות שונים, להכין דו"חות מייגעים, לבצע השוואות מלומדות ולהביא את מסקנותיהם אל שולחן הממשלה וסוכנויות הביצוע שלה.

התוצאה הזכירה גמל, שהוא כידוע סוס, שנוצר על ידי ועדה. הפחד הוא מוטיב חשוב מאוד במסקנות. לא הלכו חלילה למודל האמריקאי, תאב הבצע, המאפשר לחברות פרטיות לתפעל מתקנים מודרניים על ידי אנשי סגל מיומנים באמצעים טכנולוגיים משוכללים, ותוך שמירת כבוד הסוהר, לא פחות מזה של האסיר.

גם לא הסתפקו במודל הבריטי המחמיר. אפילו זה הצרפתי, לא היה הולם בעיניהם. המודל הישראלי נועד בעיקר לסתום את פיותיהם של כל המקטרגים וכל מגישי הבג"ץ למיניהם, שהרי מראש ידוע למתכננים, כי בקרב עם חובב בג"צים אנו יושבים וכל טיעון מופרך יוכל לתקוע תהליך, שעלותו מאות מיליוני שקלים ועלויות עיכובו עשרות מיליוני שקלים נוספים.

המפעילים חתמו על הסכם זיכיון של אלפי עמודים. על מנת לסבר את האוזן - מספר המילים בחוזה הוא פי ארבעה מכמות המילים ב"נוטות החסד" של ג'ונתן ליטל. לחובבי הארי פוטר - בערך כמו ארבעה ספרים בסדרה.

אז בואו ונבדוק את המדינה

בשיטה הישראלית יש, למשל, לא פחות מ-70 פרמטרים הניתנים למדידה יומית, על מנת לקבוע אם המוסד מתנהל כיאות ואילו סנקציות כספיות ניתן להטיל על הזכיין, במקרה שאינו עומד בפרמטרים האלה. מצד השוויון בפני החוק, מעניין אילו היינו מודדים את המדינה על פי פרמטרים אלה, בכמה מהם היא היתה עומדת בבתי הכלא שלה. האם הדבר מעניין את בית המשפט העליון?

הדמוקרטיה יכולה להרשות לעצמה תמהונים מפגינים, עושי צרות מקצועיים ואידיאולוגים המנותקים מכל מציאות. בית המשפט העליון חייב מדי פעם לתת פתחון-פה לקבוצות אלה, אבל הוא אינו יכול להיות חלק מהם. כשבית המשפט דחה את פתיחת בית הסוהר לאחר שהוצאו מאות מיליוני השקלים, הוכשרו צוותים, נחתמו חוזים והתחייבויות מצד כל הצדדים, ובשם איזה עיקרון תיאורטי, שמופר יומיום למעשה בבתי הסוהר הקיימים, הוא לקח על עצמו לגרום לכך, שבמערכת הכליאה הקיימת ימשיכו לשהות בתת-תנאים אלפי אסירים וסוהרים, שבמקומות מסויימים תנאיהם בלתי נסבלים.

בית המשפט לא קבע לעצמו גבול זמן סביר לדיון של שבועיים או אפילו חודש. פרק הזמן שחלף ועוד יחלוף הופך את ההשהיה לבלתי נסבלת. בית המשפט לא קבע גם, כי המדינה יכולה להפעיל את בית הסוהר הפרטי - אם החלטתו העקרונית תהיה שונה, יהיה עליה לרכוש מידי הזכיין את המתקן ולהפעיל אותה בעצמה, על פי העקרונות שיורה לה.

בית המשפט פשוט עצר את התהליך ויצר מציאות, בה המדינה מפסידה מאות מיליוני שקלים, הזכיין במצוקה כספית, העובדים שהוכשרו ממתינים באי-ודאות לגורלם, הכלואים ממשיכים להצטופף והסוהרים ממשיכים לעבוד בתנאים קשים במתקנים הקיימים. זה המצב כשעליך לקבל רק "החלטות עקרוניות", שאינן קשורות למציאות, אלא למציאות מדומה.

אכיפת חוזים

ישראל מדורגת במקום ה-102 בעולם במדד אכיפת הסכמים. רוצים לדעת מי מקדים אותנו? בין היתר, מעצמות משפטיות ואזרחיות כגון מלזיה, צ'ילה וכוויית, אבל גם טג'יקיסטאן, מאוריטניה וזימבאבווה.

האם יש קשר להלכת אפרופים המפורסמת, בה טילטל השופט אהרון ברק את הספינה הרעועה של כיבוד הסכמים בכנען? יש משפטנים שיוכיחו אותי אפילו על עצם השאלה. יש כאלה שייחסו את התמשכות ההליכים באכיפת הסכמים באהבת ההתדיינות שלנו כעם (אנטישמיות?), אבל הלכת אפרופים היתה רוח גבית לכל אוהבי ההתדיינות, או שמא נאמר לאלה שלא רוצים לכבד את התחייבויותיהם וסומכים על מערכת המסטיק המשפטית הישראלית, הנזקקת לכ-35 הליכים (על פי הסקר הבינלאומי) על מנת לאכוף חוזה.

אם בית המשפט העליון היה זורק מכל המדרגות את כל אלה המנסים להתחכם ומשדר לערכאות הנמוכות, כי "חוזים יש לכבד!" ומוטב אכיפת 99 חוזים צודקים וטעות אחת, מאשר אי-אכיפת 99 חוזים צודקים וגרימת עוול, לא רק ל-99 אלה שנדחו בקש וגבבה של דיונים אינסופיים, אלא גם לכל אלה שמקבלים את המסר של אין דין ואין דיין ומכינים את העוקצים הבאים, היינו מן הסתם חולפים בסערה על פני מאוריטניה בדרך לליגה ג' של סביבה עסקית, הנתמכת על ידי סביבה משפטית הולמת.

על ליגת העל עוד מותר לחלום ואפשר לצרף את החלום לזה של הרכבת התחתית בתל אביב.

הכותב הוא מנכ"ל חברת תבור כלכלה ופיננסים ודיבידנד השקעות

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
עלות פושעים מחוץ לכלא
תמיד לוקחים בחשבון את העלות הגבוהה של הקמת בתי סוהר, עלות תפעולם, תקני סוהרים ואכן נכנסו לתוך מכלול שיקולי השופט כל מיני שיקולים של צפיפות בתי הכלא ורחמים על העבריין, הרי זה היה בלהט הרגע ודעתו השתבשה עליו מאחר והמנוח הסתכל עליו וקרץ לו בממזריות (בעיה שלו שיש לו בעיה נוירולוגית - הרוצח המסכן לא יכול היה לדעת) והסכין שהוא השתמש בה בכלל נועד לקילוף מלפפונים. מה לגבי העלות הכלכלית ושמירת הזכויות של הצד הנפגע? עוגמת הנפש, אובדן זכויותיו, אובדן ימי עבודה, עלות השיקום, עלות הטיפול הפסיכולוגי/נפשי, עלות הרכוש הנפגע, והמשמעות הרחבה יותר של ירידת אמון הציבור במערכת המשפט והחוק. האזרח שומר החוק נותר בודד מול מערכת שיקולים שלא תמיד רואה אותו ואת העלויות הישירות והעקיפות הכרוכות בעבירה או בפשע שבוצע. מה שעצוב כאן הוא שרק היום מתחילים להבין שהבעיה היא לא השוטרים, השוטרים עושים עבודת קודש. הבעיה היא קודם כל במערכת המשפט שלא נותנת גיבוי למהלכי אכיפת החוק של המשטרה. שיפוט רחום פחות לעבריינים סדרתיים, רוצחים, אנסים ועוד נשמות טובות, עשוי לחזק את אמון הציבור במערכת. היצע בתי הכלא חייב להיות כזה שיאפשר את השינוי המתבקש ויתמוך במדיניות של גיבוי מערכת האכיפה.
קלקלן , קלקיליה  |  03.08.09
8.
אם כבר בנו בית סוהר פרטי, אז להפעילו ולתקן בעיות "תוך כדי תנועה"
גם אני לא מבין את היתרון של הפרטת בתי הסוהר. אבל כבר בנו את בית הסוהר הפרטי. חייבים להפעיל אותו. בכל מקרה עדיף שהעבריינים יישבו בבית כלא, מאשר ישוחררו בטענה שצפוף בכלא. נראה לי ש"צפיפות" העבריינים בחוץ גדולה מידי, בשל "רחמנות" השופטים להטיל עונשי מאסר ארוכים. מבחינת האזרחים הישרים, מה שחשוב הוא: שאסירים לא יימלטו משם. צריך למצא כלים לאימות ומעקב למניעת מצב שאסירים כבדים ישחדו את בעלי בית הסוהר ויימלטו מענישה. בנוגע לכל היתר: בהמשך צריך לבדוק ולתקן את הטעון תיקון. כתיבת ספרים עבים ולא מועילים, היא אכן מחלה גדולה. נראה לי שאהרן ברק היה אחד הגורמים שעודדו את האינפלציה הזו.
צבי גלברד , אשדוד  |  26.07.09
7.
צודק
בית המשפט וזרועותיו במשטרה ובפרקליטות צברו יותר מידי כח ומידי יום פוגעים פגיעה קשה בעיקרון הפרדת הרשויות. זה ניכר בתחומים רבים אשר התערבות השפיטה בהחלטות הממשלה היא רק אחת מהן. למשל מינוי שופטים בידי שופטים. רדיפת פוליטיקאים ועוד ועוד.. כולם אפסים ומושחתים ורק מערכת המשפט הטהורה יודעת טוב יותר. כתוצאה מכך מתחילה להיווצר ריאקציה הפוכה: איבוד אימון הציבור במערכת המשפט. הקטנת סמכויות מערכת המשפט ע"י חקיקה. דחיקת רגלם של השופטים ממינוי שופטים.
רן , מרכז  |  25.07.09
6.
1+1=1
בדוגמה הראשונה הכותב מציין כי ניתן להבטיח את זכויות האסיר ואיכות המתקו, באמצעות "הסכם זיכיון של אלפי עמודים". בדוגמה השניה הוא טוען שאכיפת סכמים בישראל הינה מהגרועות בעולם. בחינה לוגית, הטיעון השני מבטל את הראשון. אותי מפחידים אנשי שוק הון שמזלזלים בערכים ועקרונות, ומכנים כל מי שחולק עליהם "עושה צרות מקצועי". אני לא מבין, "אידיאולוג" זו מילת גנאי? דיון בבית המשפט העליון צריך להיות לא יותר מאשר "פתחון פה"? מר תבור מודה שה"מודל" של הכלא הפרטי עוצב בצורה שנועדה "לסתום את פיות המקטרגים". זו תפיסת עולמו של הקפיטליסט האולטימטיבי: לא דיון ציבורי זה, מעוררי מחלוקת הם "עושי צרות מקצועיים", םבית המשפט העליון תפקיד "אינסטרומנטלי" ולא ערכי. את הדאגה לערכים תשאירו לפוליטיקאים, לאולמרט והירשזון, לשולה זקן ולמצא, לביבי וליברמן, תעזבו אותנו מיפי נפש ותנו סוף סוף לעשות פה קצת כסף.
שימי , קרית אונו  |  25.07.09
5.
צודק!!!
בתור מי שרואה את המערכת המשפטית מבפנים, אני מבקש לתמוך באמור במאמר: עודף של עורכי דין מביא לירידת הרמה המשפטית מחד ולעומס על בתי המשפט מאידך. כך יוצא שהשירות אותו מקבל הציבור מבתי המשפט הולך ומידרדר. תקציב בעייתי מחמיר כמובן בעיה זו. למרות שלכאורה ריבוי המשפטנים אמור לייצר הצע (ופוטנציאל) שופטים טוב יותר, זה בהכרח זה מה שקורה: הלחץ הכלכלי הנובע מהצפת השוק גורם לביקוש למשרה המכובדת ששכרה הגבוה, יחסית בצידה. כלומר, " לא הייתם מרוצים ממנו\ה כעו"ד, תקבלו אותו\ה כשופט\ת". מה שתורם עוד לכך הוא המאסות האדירות של השפיטה שהן, כאמור, תוצאה של אותם התהליכים. אז איך מבדילים בין שופט טוב לשופט רע? כנראה שלא תמיד מבדילים. זה לא שאין שופטים טובים אולם, מקודם מי ש"נתפש" כטוב יותר, כלומר זה\זאת שמקושר\ת טוב יותר (בן\בת של, אשתו של, מי שהתמחה במשרד בעל השפעה רבה יותר וקשרים טובים יותר וכיוצ"ב). עוד תרומה היא ההתמקדות בתחומים: התוצאה היא טכנוקרטים מצויינים של תחום מסוים המפספסים באופן קבוע את התמונה הגדולה. ואת מי יקדמו למחוזי? את מי ש"נתפש" כטוב יותר (ור' הסבר לעיל). ואת מי לעליון: את מי ש"נתפש" כטוב יותר (ור' הסבר לעיל). וכך אנו רואים קוצר ראייה, קידום אג'נדה פוליטית\מדינית אישית כמו אצל ברק (שבמקרה גם אשתו הגיעה למשרה רמה באותה המערכת) ועוד ועוד. כן, מר תבור. בהחלט!
ארז עו"ד  |  24.07.09
לכל התגובות