אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה: שולש מספר ההרוגים בתאונות טיס בישראל ב-2008 צילום: ערן יופי כהן

משרד התחבורה: שולש מספר ההרוגים בתאונות טיס בישראל ב-2008

בשנה שעברה נהרגו תשעה בני אדם בתאונות טיס, לעומת שלושה ב-2007, כך עולה מנתוני הסקירה השנתית על בטיחות התעופה האזרחית בישראל, שפורסמו לאחרונה. בתעופה המסחרית לא אירעו תאונות ב-2008, ואילו בתעופה הכללית, הספורטיבית והחקלאית אירעו 33 תאונות

26.07.2009, 14:17 | יסמין גיל

עלייה משמעותית בכמות ההרוגים בתאונות טיס בישראל ב-2008, כך עולה מנתוני הסקירה השנתית על בטיחות התעופה האזרחית בישראל, שפרסם לפני כשבוע חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז. מהנתונים עולה כי בשנה שעברה נהרגו תשעה בני אדם בתאונות טיס, לעומת שלושה ב-2007.

התאונות הקטלניות המוזכרות בסקירה, הן: טיסת מטוס מסוג בוננזה, שביקש לנחות בשדה התעופה בחיפה באוגוסט 2008, התרסק, וגבה את חייהם של ארבעה בני אדם. תאונה נוספת, אירעה באוקטובר, ובה מטוס מסוג צסנה צלל אל הקרקע באזור בצרה והתרסק, וארבעת נוסעיו נהרגו. תאונה נוספת שגבתה הרוג אחד ופצוע, אירעה ביולי, במהלכה התרסק מצנח רחיפה בסמוך לחוף געש.

עוד עולה מהנתונים, כי בתעופה המסחרית, קרי הובלת נוסעים ומטען, לא אירעו תאונות ב-2008, בהשוואה לתאונה אחת ב-2007. מנגד, בתעופה הכללית, הספורטיבית והחקלאית גם יחד, אירעו בשנה שעברה 33 תאונות, בהשוואה ל-39 בשנה שלפני. מדובר, בין היתר, בטיסות פרטיות, טיסות רומנטיות, טיסות לימוד לרישיון טיס, טיסות שיטור, אמבולנס אווירי וטיסות אקרובטיקה של מצנחי רחיפה.

שיעור התאונות ל-100 אלף שעות טיסה בכלל התעופה האזרחית ירד מ-17.3 תאונות ב-2007, ל-13.8 ב-2008. חלה ירידה גם במספר התקריות שהוגדרו כחמורות, מ-34 ב-2007, ל-26 בשנה שעברה.

"ניכר שיפור קל ברמת הבטיחות של התעופה האזרחית ב-2008", מציין החוקר הראשי בסקירתו, ומוסיף: "מגמת השיפור תיבדק ב-2009, על מנת לעמוד מקרוב האם מדובר בשינוי מגמה או בנתון אקראי".

רז הוסיף כי "השנתיים האחרונות יחשבו, בראייה לאחור, כתקופת המפנה של התעופה האזרחית בישראל בכלל ושל בטיחות הטיסה בפרט. חקירתם של אירועי בטיחות חמורים שהתרחשו בישראל ובחו"ל, והיחשפותם של האירועים בקרב הציבור הרחב, הביאו למפנה ולהכרה בצורך לזהות, לבחון, ולהעריך את המגמות של התעופה האזרחית בישראל".

הורדת הדירוג - "סטירת לחי"

את מהלך הורדת דירוג בטיחות התעופה האזרחית של ישראל, בסוף 2008, על ידי מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA), מגדיר רז כ"סטירת לחי", ואומר: "חשוב להבהיר כי הורדת הדירוג אין בה כדי לקבוע כי התעופה הישראלית אינה בטוחה, אלא כדי להתריע על יכולת המדינה להסדיר את התעופה האזרחית בתחומה, על פי הסטנדרטים הבינלאומיים. יודגש כי בחצי השנה האחרונה עמלה רשות התעופה האזרחית, אשר ספגה את מירב החיצים מהמבדקים והביקורות, על חיזוקה ועל הסדרת התעופה האזרחית בישראל, מתוך מטרה להחזיר לישראל את הדירוג הגבוה".

תגיות