אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכות: גוגל מיצתה את הפוטנציאל צילום: בלומברג

הערכות: גוגל מיצתה את הפוטנציאל

קצב הצמיחה של גוגל ירד מ-93% ב-2005 ל-4.5% בחצי הראשון של 2009. ההערכה היא כי שוק הפרסום במנועי החיפוש באינטרנט הגיע לרוויה, ולא יחזור לצמוח גם לאחר המשבר הכלכלי

26.08.2009, 17:42 | אבנר קשתן
גוגל עלולה לגלות בקרוב כי תחום הפרסום באינטרנט, שממנו מגיעים רוב רווחיה, מיצה את פוטנציאל הגדילה שלו, והשוק נהיה רווי. בעקבות זאת, תחרות מחודשת מצד מיקרוסופט תנגס ברווחיה, בעיקר לאחר שעסקת שיתוף הפעולה עם יאהו תצא לפועל, כך מעריך הוול סטריט ג'ורנל.

קצב הגדילה ברווחי גוגל התכווץ משמעותית בשנים האחרונות: לפני 4 שנים צמחה גוגל בקצב של 93%, ואילו בשנה שעברה קצב הצמיחה שלה היה 31%. במחצית הראשונה של שנת 2009, שנת המשבר הכלכלי, הגידול עמד על 4.5% בלבד. עם זאת, עדיין מדובר בקצב גדול יחסית לשאר השוק האמריקאי, שצמח ב-1.6% בלבד.

בחברות האינטרנט המפעילות מנועי חיפוש מקווים שעם סיום המשבר יחזרו רווחי הפרסום לגדול, אך אי אפשר להניח כי הם יחזרו לממדיו הקודמים או לקצב הגידול שנרשם בשנים האחרונות, מכיוון שהתכווצות שוק הפרסום במנועי החיפוש לא נגרמה רק מהמשבר אלה גם מהגעת השוק למצב של רוויה. במצב של שוק רווי, כל עלייה בנתח השוק של המתחרות תנגס ישירות ברווחים של גוגל. בחודש האחרון העלתה מיקרוסופט את נתח שוק ההקלקה על פרסומות ב-44%, אם כי היא עדיין מחזיקה רק ב-4.9% מהשוק הזה. עם זאת, הגידול ברווחיה צפוי לעלות לכשתיושם עסקת החיפוש שלה עם יאהו.

בוול סטריט ג'ורנל השוו את מצבה של גוגל לזה של אתר המכירות הפומביות איביי בשנת 2004. בשנה זו הודיע מנכ"ל החברה מג וויטמן כי שוק המכירות לא מתקרב לרוויה וכי הכנסותיה של איביי צפויות להמשיך לגדול, אך חצי שנה מאוחר יותר החלו הכנסות איביי להצטמצם ומניותיה שוות היום כחצי משהיו שוות אז.

העיתון מוצא קווי דמיון נוספים בין החברות, אשר הכנסותיהן הסתמכו על מוצר ליבה אך הן התפרסו לתחומים אחרים. בשנת 2005 רכשה איביי את סקייפ בעבור 2.6 מיליארד דולר. בשנת 2006 רכשה גוגל את יוטוב בעבור 1.6 מיליארד דולר. למרות הפופולריות של שני השירותים הללו, הרווחים שלהם לא הצדיקו את מחיר הרכישה.

העיתון תולה את המשך צמיחתה של גוגל בהתפרסות לשווקים בינלאומיים, ובמציאת ערוצים חדשים לרווח. אחד הערוצים הללו הוא מערכות ההפעלה החדשות של גוגל למכשירים ניידים, אנדרואיד ו-Chrome OS. עם זאת, נתח השוק של האנדרואיד עודנו קטן, והוא לא פועל על מכשירי האייפון והבלקברי, שני המכשירים שהובילו את הצמיחה בשוק הסלולרי. אם לא תוכיח גוגל שיש לה יותר מאשר את קלף הפרסום בחיפוש בשרוולה, היא תתקשה להתמודד עם המציאות הכלכלית של אחרי המשבר.

תגיות