אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מותו של הפייסבוק? צילום: shutterstock

מותו של הפייסבוק?

בשבוע שעבר פורסם מאמר בדבר גל עזיבות הפוקד את האתר, אך לשמועות המורבידיות אין בסיס. הרשתות החברתיות אינן עומדות להיעלם

03.09.2009, 13:05 | שיזף רפאלי
האם פייסבוק מת? "יציאת פייסבוק", הכריזה כותרת המאמר שפורסם לפני שבוע ב"ניו יורק טיימס" ועסק בגל העזיבות שפוקד את האתר ומסמן, לפי הכותבת, את תחילת סופו. "הכל מתפרק. כבר אין למרכז כוח משיכה (...) עצוב לראות את הרשת החברתית נהפכת לעיר רפאים", נכתב שם, והטקסט הזה עבר השבוע ברשת כמו אש בשדה קוצים. בכך נהנתה השמועה על מותה של הרשת החברתית הגדולה בעולם מאחת התופעות המרתקות של הרשתות הללו: אמפליקציה, הגברה משמעותית של עניין מסוים.

אני, למשל, קיבלתי בתוך יממה 20 מסרים שהפנו אותי לכתבה (אפשר למצוא אותה בחיפוש גוגל של "Facebook Exodus"). הם הגיעו בדואל, בטוויטר, בתוכנות המסרים המיידיים וכמובן בפייסבוק. עצם המהירות של מעבר השמועה מעידה על הרשת וסגולותיה.

אמהר להרגיע: אין בסיס לשמועות המורבידיות. ההגירה של מאוכזבי פייסבוק קיימת רק בדמיונה של העיתונאית שרקחה את הדיווח הזה, לא במציאות. עשרות טוקבקים וסערה זוטא בבלוגוספירה מיהרו להעמיד אותה על טעותה: פייסבוק חיה ובועטת. כמעט 100 מיליון מתחברים כל חודש. יותר מרבע מיליארד משתמשים רשומים בעת כתיבת שורות אלה. והם מעדכנים את הסטטוס שלהם, מעלים תמונות, משתעשעים במשחקים, ממלאים שאלונים, שולחים הזמנות, רוחשים ובוחשים. מקיימים חברה וחברוּת, בעשרות שפות.

למרות - או בגלל - איסור השימוש בכמה מדינות טוטליטריות, הנהירה לאתר גוברת בכל מקום שבו הוא מותר, וגם בכמה מקומות שלא. ובמקום שבו יש כל כך הרבה אנשים, וכה רבים מצטרפים מדי יום, יש גם מספרים גדולים של עוזבים. אבל בהחלט לא נראית (עדיין?) הצטמקות. כך שכן, השמועות על מותה של פייסבוק מקדימות את זמנן.

 מרק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג מרק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק | צילום: בלומברג  מרק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג

יותר מחמש שנים לאחר היווסדה, פייסבוק היא חידה. סך הכנסותיה עדיין צנוע מאוד. הניסיונות לבנות מודל הכנסות שמבוסס על פרסום נתקלו בחומת ביקורת, ורובם קרסו. הערכות שווי של החברה לקראת הנפקה עתידית מתחרות זו בזו ומרקיעות שחקים (מיליארדי דולרים), השמועות על מועד ההנפקה מוסיפות לבלגן, והמאבקים סביב הבעלות על הרעיון ממשיכים גם היום, בבתי המשפט.

את תולדותיה הסוערים של פייסבוק מסכם רב המכר שהתפרסם בתחילת הקיץ, "The Accidental Billionaires". הסופר בן מזריך התמחה בכתיבה על הצלחות של סטודנטים מבריקים מ־MIT ומהרווארד; אחד מספריו הקודמים היה הבסיס לסרט "21", על הונאות בלאס וגאס, כך שאינטריגות, כסף והתחכמות אינם חדשים לו. כותרת המשנה של הספר על פייסבוק היא "סיפור על סקס, כסף, גאונות ובגידה", והוא נגוע בדרמטיות. אבל אולי דווקא בפופוליזם שלו חבויות תובנות. מזריך מתעד את העלייה המטאורית, כמעט חסרת התקדים, וגם את המהמורות שבדרך. הוא, אגב, אינו פוסח גם על הנקודה היהודית (רמז: גם הבוגדנות, גם הכסף, גם הסקס, לא רק הגאונות).

לצד קורות החברה והאתר, מסביר הספר איך פייסבוק מחדש את הקשרים החברתיים, את מושג החברות, ואת עולם התקשורת הבין־אישית של דור שלם. בתוך כך, העובדה שפייסבוק נוסדה על ידי זוג חברים קרובים, כמעט אינטימיים, שהיום אינם מדברים עוד זה עם זה, לא נעלמה מעיניו של מזריך. פייסבוק עצמה יציבה כרגע, אבל אולי מהתפרקותה של רעות המייסדים אפשר להכליל משהו על יציבותה של חברות וירטואלית, גרסת פייסבוק?

מה צופן העתיד לפייסבוק? האם גורלה יהיה כמו זה של האתר הישראלי חבר'ה, ושל רשתות חברתיות אחרות שדועכות או צפות בקושי? האם, למרות בריאותה והדומיננטיות הנוכחית שלה, גם פייסבוק תיעלם ותימוג?

למזריך, ההיסטוריון של פייסבוק, אין על כך תשובה. אני אסתכן ואומר שרשתות חברתיות אינן עומדות להיעלם. מיזם או אתר כאלה או אחרים יכולים להתחלף, אבל התופעה איתנה מאוד.

רשת חברתית מקוונת היא כמו הפיל במשל הסיני העתיק - מערכת ענקית, אפורה, בעלת זיכרון מדהים ועוצמה שקשה לתפוס. על ממדיה יעיד מספר המשתמשים בה. על האפרוריות אחראי הממשק הפרימיטיבי, הכמעט מעליב שלה - לא עדכני, לא מתוחכם, לא במיוחד יעיל. אם יש בה חן, הוא אינו בממשק. זיכרונה הארוך, כמו של פיל, מוזכר לעתים קרובות כעוד נקודת תורפה; כמעט בלתי אפשרי למחוק משהו שהוכנס, גם אם בטעות. ולעתים היא פיל בחנות חרסינה, בדריסת הפרטיות של המשתמשים. וכמו הפיל, אני לא ממליץ לנסות לתאר אותה רק מזווית אחת, כי כל אחד מאיתנו רואה רק פרספקטיבה מוגבלת של הענק הזה.

כך יוצא שלחידוש הזה, בן כמה שנים בסך הכל, צפויות עוד שנים ארוכות של שימושיות, הנאה וכוח עבודה. לא עיר רפאים, דווקא מצעד פילים. שייזהר מי שעומד בדרכם.

פרופ' שיזף רפאלי הוא ראש בית הספר לניהול והמרכז לחקר חברת המידע באוניברסיטת חיפה. sheizaf.rafaeli.net

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
פייסבוק
השאלה העיקרית שאני כחוקר מקרי מוות שואל את עצמי, עוד לפני שהחולה מת, האם הוא בכלל חולה. היות ומדובר בשאלה כלכלית בעיקרה. (תשתיות). אנחנו צריכים לשאול: מי הנהנה? או לחילופין, מי יפסיד כשפייסבוק תקרוס. אין לי ספק שאנשים רגילים, רגילים לא לשלם, לא מוכנים לשלם ומחפשים מיד אלטרנטיבות חינמיות. מי בכל זאת מרויח? ספקיות האינטרנט ללא ספק. בלי תוכן אין לקוחות. חברות הפרסום, מאותה סיבה. חנויות וירטואליות כנ"ל. כדי להשיט את כל אלה מישהו צריך למלא את התעלות במים ולאוג לזרימה. מי שיודע על היקפי המכירות, יודע מה קורה.
דניאל אדן , שרון  |  05.09.09
6.
רשתות חברתיות לא יעלמו עיין סימן QQ בסין
רשתות חברתיות לא תעלמנה, יותר מחצי מליארד סינים מחוברים לרשת חברתית - סינית נטו- בשם QQ, הם עושים בה הכל כולל הכל, ובעיקר תקשורת בין אישית, מאגרי תמונות, בלוגים ומה לא, אין מצב שהם יוכלו לשרוד הפסקת פעילות של QQ אגב, פייסבוק חסום בסין, לא ניתן להתחבר אליו אפילו מכל פרוקסי שתרצו, פשוט לא קיימת כתובת כזו, - היתה עד לפני מספר חודשים - וכל המידע הסיני שנצבר שם, עבר לעולם שכולו טוב - בת המשטר
יעקב אברהם , כוכב יאיר  |  05.09.09
5.
שיזף רפאלי
שיזף היה נחשב למוביל דעה לפני כמה שנים. כבר זמן רב ניכר שכוכבו דעך. זקן ומראה מכובד לא מספיקים וצריך גם תוכן. הכתבה כמו האיש דהויה וניכר שמעט עובדות ויותר פאסון עצמי עוטפים אותה. ותעיד חברת הענק שהשקיע סכום חסר תקדים בfacebook לפני חודש... הגיע הזמן לקחת את העיתון של אתמול ולעטוף את הדגם בדרך הביתה. סיונרה!
אפי , תל אביב  |  05.09.09
4.
מה זה משנה איך קוראים לזה?
לדעתי התגובות הקודמות פיספסו את הנקודה, זה לא משנה אם פיסבוק תישאר . תשרוד או לא, הנקודה (לדעתי) היא שרשתחות חברתיות וירטואליות יישארו איתנו, מה זה משנה אם יקראו להן פייסבוק, טוויטר או גוגל וייב? כל משתמש בינוני ומעלה באינטרנט מחובר לרשת חברתית כזו או אחרת, את הקשרים שנוצרו, נוצרים ויווצרו יהיה צורך לשמור ולהמשיך ליצור גם בעתיד. תמיד אנשים ירצו לראות תמונות של חברים, תמיד אנשים ירצו לשמוע המלצות על מקום לאכול, תמיד אנשים ירצו את הגאדג' החדיש ביותר (תמיד כל עוד יש ציוויליזציה שמזכירה את ימינו כמובן...), אז אם לא פייסבוק מישהו אחר יספק את השירות שיהפוך לחלק אינטגרלי מהתשתית של האינטרנט, וגוגל רוצה להיות זאת שתעשה את זה עם גוגל וייב, אישית אני מקווה שהיא תיכשל. מודל עיסקי? בעולם שבו המידע שולט כמות המידע שיש בפייסבוק שווה מיליארדים, היחידים שיתכן שיש להם יותר מידע עלינו מרשתות חברתיות הם חברות הסלולר והאשראי. שבת שלום, קוטי
kuti , תל אביב  |  03.09.09
3.
התערבות שפייסבוק תיעלם
ולי דווקא יש התערבות שתוך חמש שנים פייסבוק לא תהיה דומיננטית כמו שהיא דומיננטית היום. ולראיה: מישהו זוכר מה היה פה לפני חמש שנים? לא היה ג'ימייל, לא היה פייסבוק - ולא שהיה רק חול וחול, אלא היום המצאות אחרות שכולנו חשבנו שיהיו פה לעד. ועם קצב שינויים שהולך וגובר בפני עצמו, איזה סיבה יש לחשוב שבעוד חמש שנים (ואם לא חמש - אז עשר) כולנו נשב על אותם אתרי אינטרנט שאנחנו משתמשים בהם כיום?
סלע  |  03.09.09
לכל התגובות