אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השיטה שאפשרה למנורה לנפח את הכנסותיה

השיטה שאפשרה למנורה לנפח את הכנסותיה

סוכני הביטוח הציעו ללקוחות לקבל הלוואה מחברת הביטוח בתנאים טובים, כאשר כל שעליהם לעשות הוא לפתוח פוליסת ביטוח חיים אצל מנורה ולהפקיד את הצ'ק הראשון של הפרמיה החודשית

14.09.2009, 15:30 | רחלי בינדמן

פרשת מתן ההלוואות ללא ביטחונות ללקוחות מנורה מבטחים, בתיווך סוכני הביטוח שלה, הולכת ומתבהרת. ל"כלכליסט" נודע כי השיטה לפיה זכו חלק מלקוחות החברה לקבל הלוואות בהיקפים נרחבים מתוך כספי הפוליסות של העמיתים ייצרה לחברת הביטוח שיעורי תפוקה מנופחים.

השיטה עבדה למעשה כך: סוכני הביטוח של מנורה, ובכללם שני סוכנים דומיננטיים, עזרא גבאי ומיקי גרובר, ידעו כי לקוחותיהם זקוקים למזומנים. הם הציעו להם הצעה מפתה: לקבל הלוואה מחברת הביטוח מנורה בתנאים טובים, כאשר כל שעליהם לעשות הוא לפתוח פוליסת ביטוח חיים אצל מנורה ולהפקיד את הצ'ק הראשון של הפרמיה החודשית.

כך, למשל, אדם שהיה זקוק להלוואה של 200 אלף שקל פתח במנורה פוליסת ביטוח חיים. הוא הפקיד בה מדי חודש סכום של כ־5,500 שקל תוך שהוא מקבל במקביל "גרייס" להחזר ההלוואה של שלוש שנים. בסוף תקופה זו, הלקוח לא היה צריך להחזיר את ההלוואה: חברת הביטוח לקחה לידיה את הכספים שנצברו בפוליסה. אלה היו אמורים להצטבר לכדי סכום ההלוואה - והלקוח הפסיק להפקיד כספים בפוליסה.

כספי העמיתים בפוליסות ביטוחי החיים מושקעים בשוק ההון. כל זמן שהשווקים עלו, השיטה פעלה לטובת כל הנפשות הפועלות: חברת הביטוח הציגה פרמיות חודשיות אדירות שהצביעו על נפח פעילות גבוה; הסוכנים נהנו מעמלה שנגזרת מהיקף ההפקדות החודשיות; ואילו הלקוחות זכו להלוואות שהיו למעשה ללא ריבית - כיוון שזו כוסתה באמצעות מרווחי שוק ההון. עם פרוץ המשבר הפיננסי והירידות בשווקים, לא היה בפוליסות שנפתחו די כסף כדי להחזיר את ההלוואה בתום תקופת ה"גרייס". לכן מנורה נדרשה לבצע הפרשות בגינה, שאותן השלימה, לטענתה, מכספיה שלה - כספי הנוסטרו.

לפי דרישות הפיקוח על שוק ההון, אפשר להעניק הלוואות ללקוחות מכספי הפוליסות בשיעור שלא יעלה על 80% מערכי הפדיון של הפוליסות (הסכומים שנצברו בפוליסות בניכוי קנסות) ביום מתן ההלוואה. משמעות הדבר, שניתן להעניק הלוואות ללקוחות מכספי העמיתים רק כנגזרת של סכומים שכבר נצברו בפוליסות קיימות של אותם לקוחות ביום מתן ההלוואה ולא מהסכומים הצפויים להיצבר בפוליסות ביום פירעונה כפי שעשתה מנורה.

ההתנהלות במנורה מזכירה את הפרשה המפורסמת של חברת הביטוח לה נסיונל, שעלתה לכותרות בשנות התשעים. הנדסה פיננסית ביטוחית של מכירה כפולה של אותה פוליסות ביטוח אפשרה לחברה להציג רווחי עתק, לגייס כסף מהציבור על בסיס התפוקות המדהימות שהציגה ולפנק את המנכ"ל ד"ר משה פרג בבונוסים שמנים. פרשה זו התפוצצה לבסוף ומוביליה הועמדו לדין.

תגיות