אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלוש חברות ליסינג מוותרות על מכרז הרכב של צה"ל צילום: עמית שעל

שלוש חברות ליסינג מוותרות על מכרז הרכב של צה"ל

בדיקת "כלכליסט" מגלה: אוויס, קל אוטו ומשקי רכב ויתרו מראש על המכרז, בהיקף של 3,000 כלי רכב. חברות אחרות מתנות את השתתפותן בהתחייבות מצה"ל להיקף ההזמנות

16.09.2009, 11:37 | שרון ביידר

מכרז הליסינג של צה"ל צפוי לצאת לדרך אחרי החגים. עם זאת, מסתמן בינתיים שבדומה למכרז הרכב הצה"לי הקודם, לא כל חברות הליסינג ששות לקראתו.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שחלק ניכר מחברות הליסינג הגדולות אינן מעוניינות כלל להשתתף במכרז, שהיקפו מוערך, על פי גורמים בענף הרכב, ב־3,000 מכוניות. חברות אחרות מסייגות את השתתפותן, ומסבירות שהדבר תלוי בתנאי המכרז.

בין החברות שאינן מעוניינות כלל להשתתף במכרז ניתן למנות את חברת הליסינג וההשכרה אוויס, את משקי רכב ואת חברת קל אוטו. לעומתן, אלבר, אלדן, שלמה SIXT והרץ ישקלו להשתתף במכרז הצה"לי, בתנאי שיהיה שיפור בתנאים שהציב צה"ל במכרז הקודם בשנת 2006.

ל"כלכליסט" נודע שאחד מנושאי המחלוקת המהותיים במכרז, שגורמים לחברות הליסינג הגדולות לסייג את השתתפותן בו, הוא מידת הגמישות שצה"ל צפוי לדרוש לשמור לעצמו בכל הנוגע להזמנת כלי הרכב שהוא יבקש לחכור.

בכיר בחברת ליסינג הסביר ל"כלכליסט": "החוזה בעבר היה גמיש מדי. הם לא התחייבו על כמויות ועל המועדים שהם רוצים מאיתנו את כלי הרכב".

בענף הרכב מעריכים שצה"ל יצטרך להצטייד בשלוש השנים הקרובות בלא פחות מ־9,000 כלי רכב, מהם כשליש במכרז החדש.

המכרז הקודם, שתוקפו פג בתחילת 2009, כלל 7,000 כלי רכב שאספקתם התחלקה באופן שווה בין שלמה SIXT ובין אלבר. מאז חידש צה"ל את חוזה הליסינג עם אלבר למשך שנתיים, ואילו החוזה עם שלמה SIXT לא חודש.

בינתיים, במערכת הביטחון שוקלים צעדי ביניים עד ליישום הסכם ליסינג חדש, לרבות השכרת כלי רכב לטווח ארוך, רכישת כלי רכב לקצינים בכירים, ואף חוזי חכירה קצרי טווח למכוניות ליסינג משומשות.

עוד נודע ל"כלכליסט" שמשרד הביטחון פנה לאחרונה לכמה חברות ליסינג גדולות כדי לקבל מהן הסדרי תשלומים שדומים ל"ליסינג פרטי". במסגרת הסדרי תשלומים אלה, יקבל הצבא מחברת הליסינג מכוניות חדשות וישלם על כל אחת מהן מדי חודש סכום קבוע עבור אחזקתה. עם תום תקופת החכירה, תמכור חברת הליסינג את המכוניות לציבור, והצבא ימשיך לעסקאות ליסינג מימוני חדשות.

במשרד הביטחון מאשרים שמכרז הליסינג נמצא בהתהוות, ובמקביל, יפרסם המשרד מכרז לרכישת טנדרונים.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
האזרחים ניפגעים
לאחר השימוש השוחק ביותר של כלי הרכב בצה"ל הרכב יוצא למכירה לציבור ללא שום מידע על עברו ואנכנו האזרחים הקטנים נקנה רכב קצת יותר זול אבל הרוס ממש ליפני טוטלוס.גם מנוע גם גיר גמורים. חובה לחוקק חוק שיחייב את חברות הליסינג לדווח למי הושכרה המכונית. ואנחנו נחליט אם לרכוש או לא ובאיזה מחיר.
גדי , עפולה  |  07.10.09
3.
גילוי נאות במכירת כלי הרכב בסיום הסכם הליסינג
ידוע כי כלי רכב צהליים מאבדים מערכם בצורה משמעותית ביחס לכלי רכב אחרים ואפילו ביחס לרכבי חברה. חברות הליסינג שימכרו את כלי הרכב בסוף ההסכם עם צה"ל חייבות בגילוי נאות (אף שלא בטוח שיעשו זאת) לגבי אופי השימוש ברכב ומהותו. לפני עידן הליסינג ,רכבי צה"ל נמכרו במכרזים במחירי ריצפה (בדר"כ לסוחרים) ואילו עכשיו ימכרו כמו רכב שהיה בשימוש בחברת היי טק (כלומר הפחתה מינימאלית ממחירון הרכב).
יוני , מרכז  |  16.09.09
לכל התגובות