אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון כלכליסט: "אנחנו נגדל ואנחנו גם יודעים איך" צילום: צפריר אביוב

ראיון כלכליסט: "אנחנו נגדל ואנחנו גם יודעים איך"

מנכ"ל כפרית אבי זלצמן מבצע שינוי אסטרטגי בחברה: סגר שתי פעילויות, נכנס לסין ולצפון אמריקה ובעיקר מחפש משקיע שיקפיץ את החברה קדימה

22.09.2009, 21:17 | רחלי בינדמן

אבי זלצמן, המכהן כמנכ"ל כפרית בשנתיים האחרונות, הספיק לחולל בה שינויים דרמטים שכללו, בין השאר, את סגירת אחד מתחומי הפעילות של החברה, רכישת חברה בסין ומשא ומתן לרכישת חברה בצפון אמריקה. אם את 2006 סיימה החברה, העוסקת בייצור של תרכיזים לתעשיית הפלסטיק, עם הפסד של כ־18 מיליון שקל, הרי שבמחצית הראשונה של 2009 נרשם הפסד של 2.3 מיליון שקל בלבד, כשברבעון השני של השנה כבר עברה החברה לרווח של 6 מיליון שקל.

זלצמן מסביר כי בדומה לחברות נוספות בתחום הפלסטיקה, גם כפרית נכוותה בצורה דרמטית מן המשבר שגרם לירידה חדה בביקושים בכל חזיתות הפעילות.

כיצד השפיע המשבר הכלכלי על החברה?

"המשבר הכלכלי הביא לירדה חדה בביקושים מצד כל לקוחותינו, וזאת אף שהפעילות של כפרית מבוזרת. אנחנו מייצרים תרכיזים עבור כל תעשיית הפלסטיק המשרתת את ענפי הבנייה והחקלאות, ומייצרת אריזות מזון, צלופנים לסיגריות ומוצרים חסיני אש. המשבר הביא לפגיעה בכל התעשיות, ומתקופה של גאות בתחום נוצר מצב שבו רוב הלקוחות שהתארגנו עם מלאי גדול נתקעו איתו. לאחר שהערך של המלאי נחתך, נוצר משבר עמוק בתעשייה".

יש חברות שכבר החלו לדווח על התאוששות בתעשיית הפלסטיק. האם אתם גם מרגישים זאת?

"אני רוצה להניח ולקוות שהגענו לתחתית בינואר־פברואר 2009. מאז אנו רואים שינוי לטובה בביקושים, שגדלים בכל המקומות שבהם אנחנו פועלים. כפרית פועלת היום באמצעות שלושה מוקדים - המפעל בישראל שמייצא חלק גדול לחו"ל, חברה־בת בגרמניה שמוכרת למערב אירופה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק וחברה־בת בסין שפועלת בשוק הסיני".

זלצמן מוסיף כי כפרית הגיעה ערוכה למשבר. "השיפור בתוצאות נובע אמנם גם מהעלייה בביקושים, אבל גם מתהליכי ההתייעלות שעשינו, שכללו הגדלת הנזילות תוך צמצום מלאים, טיפול בהון החוזר, בספקים ובלקוחות והתאמה של צוותי העבודה לביקושים. היום אנחנו דווקא מגייסים עובדים בחלק מהמקומות, אבל בשוליים".

אבי זלצמן, צילום: צפריר אביוב אבי זלצמן | צילום: צפריר אביוב אבי זלצמן, צילום: צפריר אביוב

מהלך אסטרטגי

בראשית 2009 ביצע זלצמן מהלך אסטרטגי כשהחליט לסגור את תחום הפעילות של מגזר ייצור התערובות לכבלי חשמל, תחום שבו עסקה החברה מאז היווסדה. למעשה, כבר באוקטובר 2007 ביקשה החברה לצאת מתחום זה, ואף חתמה על הסכם למכירת הפעילות לחברת טרפלקס תמורת 2.25 מיליון דולר, אולם בסופו של יום ההסכם לא יצא לפועל.

מדוע הוחלט לסגור את פעילות ייצור התערובות?

"החברה החליטה להתמקד ולהתייעל ולצאת מפעילות ייצור התערובות כיוון שהוא הסב הרבה הפסדים. ניתוח שביצענו העלה שהתחום אינו סינרגטי לפעילות התרכיזים וכן ששיעורי הרווח בו מזעריים".

מדוע עסקת המכירה לטרפלקס לא הושלמה?

"מבחינתנו, ההסכם שנחתם היה חתום וגמור, וכל שנותר היה לקבל את אישור הממונה על הגבלים עסקיים כיוון שתחום התערובות בארץ הופעל רק על ידינו ועל ידי טרפלקס. הממונה אישר את ההסכם עם תנאי: העברת נוסחאות הייצור של מוצרי התערובת לידי נאמן, שיהיה רשאי למסור אותן ללקוחות החברה שיחפצו בכך. טרפלקס סברה כי תנאי כזה מייתר מבחינתה את הרצון לקיים את החוזה, בעוד שמבחינתנו, חשבנו שעליה לקיים את ההסכם. למרות ההתדיינות המשפטית, עדיין לא הושגו הסכמות. אך בסופו של יום, התערובות ממש לא מהותיות עבורנו וכשראינו שהמכירה מתעכבת, החלטנו לצאת מהעסק".

לונדון לא מחכה לכפרית

לצד סגירת פעילות התערובות, באוגוסט אשתקד החליטה כפרית לסגור גם את פעילות הייצור והשיווק של התרכיזים באנגליה, שאותה רכשה לפני חמש שנים.

מה הרקע ליציאה מאנגליה והמעבר לסין?

"באוגוסט 2008 קנינו שליטה (51%) בסילון, חברה שוויצרית שמחזיקה בחברה סינית שפועלת בתוך השוק הסיני. לא רצינו להקים משהו מאפס אלא לרכוש שליטה בחברה במיקום טוב ומנוהלת כראוי. בשלב זה השוק הסיני בעל שיעורי צמיחה כה גדולים שאין טעם שהחברה־הבת תייצא למקומות אחרים".

באוקטובר הקרוב צפויה כפרית להשלים עסקה נוספת לרכישת השליטה בחברה שפועלת בצפון אמריקה. מתכונת הרכישה תהיה דומה לזו של רכישת החברה בסין וגם השותף הוא אותו שותף, סילון.

"כחלק מהפיתוח העסקי ניכנס לצפון אמריקה. יש שם מפעל שסילון מנהלת זה עשר שנים. כפי שאנחנו מזהים את האזור הגיאוגרפי של סין כבעל יכולת צמיחה, כך גם צפון אמריקה, וגם כאן הרעיון היה לרכוש מפעל מנוהל ומסודר", מסביר זלצמן.

לצורך המשך ההתרחבות העסקית בוחנת כפרית את האפשרות להכניס משקיעים אסטרטגיים לחברה. כך, למשל, ב־2006, לאחר מו"מ עם קרן פימי שלא הבשיל, ביקשה חברה בשם ישראקפס להשקיע בכפרית. "החברה רואה במשקיע צורך מהותי לפיתוח עסקיה. ישראקפס היא חברה שמייצגת חברה אנגלית שעוסקת בפלסטיק מתכלה, תחום שאנחנו רואים בו פוטנציאל", מסביר זלצמן. "העסקה לא צלחה בסוף כי הסתבר לנו שהמצגים של ישראקפס לגבי הזכויות בטכנולוגיה שהם היו אמורים להכניס לתוך החברה לא היו נכונים.

"אנחנו בוחנים כל הזמן אפשרויות מול משקיעים. זה השלב הטבעי הבא אחרי שמנקים חברה, לקחת אותה קדימה לצמיחה עתידית. בשנתיים האחרונות ניקינו את החברה, מיקדנו אותה, הקטנו חוב, התוצאות יותר טובות ואנחנו מתכוונים לגדול בשנים הקרובות, לכן שותף הוא בהחלט רלבנטי. אנחנו מתכוונים לגדול ואנחנו יודעים איך לגדול".

תגיות