אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המאקרו לפעמים מפספס

המאקרו לפעמים מפספס

מדד פילדלפיה מספק דוגמה לאופן שבו מדדים מפספסים את השוק

25.09.2009, 07:59 | אמיר ארגמן

ביום חמישי הקודם פורסם מדד ה-Philly Fed's Business Outlook כשהוא רושם זינוק לרמה של 14.1 נקודות  לעומת התחזיות שציפו ל-8 נקודות "בלבד" ורמה של 4.2 נקודות באוגוסט האחרון.

במדד זה חברות נדרשות לענות על מספר פרמטרים לגביהם הן רואות שיפור, הרעה או העדר שינוי. כל סעיף מקבל ערך מסוים המסמן את המגמה וסכימה של כל הסעיפים יוצרת את המדד כולו.

באופן תיאורטי, מדד חיובי מייצג אופטימיות בקרב החברות ולפיכך הוא מהווה סמן לשיפור במצב המשק כולו. אך בפועל, המציאות מורכבת יותר וכך קיבלנו דוגמה מצוינת למצב שבו שיפור במדד אינו חופף עם מצב המשק.

מה הראו הסעיפים המרכיבים את המדד?

פעילות ה"הזמנות החדשות" האטו במקצת עם ערך של 3.3 נקודות בספטמבר לעומת 4.2 נקודות באוגוסט, וזאת לעומת עלייה בהיקף המשלוחים במהלך חודש ספטמבר.

בסעיף התעסוקה ראינו המשך הרעה כאשר ביחס למספר המועסקים ראינו עלייה מערך שלילי של 12.9 נקודות ל-14.3 נקודות, המעידה על המשך פיטורים. גם לגבי כמות העבודה השבועיות ראינו ערך שלילי של 3.9 נקודות שמעיד על פחות שעות עבודה למועסקים.

אחד הסעיפים המרכזיים במדד האחרון הוא סעיף המחירים - מצד אחד רואים כי העלויות שרואות מולן החברות עולות (מ-10 ל-14.9 נקודות), מנגד, בסעיף שמודד את כוח התמחור של החברות שלהן, ראינו הרעה מערך שלילי של 1.5 נקודות הוא ירד למינוס 10.5 נקודות. מדובר בבעיה לגבי רווחיות החברות שרואות עלייה בעלויות וירידה בכוח התמחור. ייתכן והדבר מעיד על השפעת העלייה במחירי חומרי הגלם אל מול לחצים דפלציוניים חזקים שפוגשות החברות בשוק.

בנוגע למלאים - אנו יודעים שבפועל המלאים המשיכו להצטמצם בחודש יולי 2009. סקר הפד הראה כי המלאים ממשיכים להתכווץ ולאחר ערך חיובי של 0.3 בחודש אוגוסט, בחודש ספטמבר ראינו ערך שלילי של 18.1 נקודות. המשמעות היא כי החברות רואות המשך צמצום מלאים למרות "ההתאוששות".

נתון נוסף ואולי אף המטריד מכל הוא כי החברות נשאלות גם לגבי הצפי שהן רואות בעוד כשישה חודשים וכאן הערך ירד מ- 56.8 נקודות ל-47.8 נקודות, הערך הנמוך מאז אפריל 2009.

פתאום, העלייה מ-4.2 נקודות ל-14.1 נקודות נראית מורכבת יותר, כאשר כמעט כל העלייה מוסברת בכך שהעלויות של החברות עלו לעומת חודש שעבר.

אמנם במצב של שוק "נורמלי", גידול בעלויות מצביע על מצב חיובי של ביקושים גבוהים וצמיחה מהירה, אך במצב זה, התהליך אמור להיות מלווה בעלייה דומה גם בתמחור של המוצרים ללקוחות, זאת בניגוד למקרה שלפנינו.  

אמיר ארגמן הוא אנליסט באופנהיימר ישראל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות