אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: הפער החברתי לא נעלם ברשת צילום: shutterstock

דו"ח טכנולוגי: הפער החברתי לא נעלם ברשת

רשתות חברתיות משקפות את הקיטוב החברתי, לא מתקנות אותו; האקר זועם מעלה את מנכ"ל אפל על המוקש שבנה הוא-עצמו; הפיראטים נגד המפלגה הקומוניסטית הסינית; וספקית רשת אמריקאית חולמת על הגבלת הגלישה

30.09.2009, 12:42 | יוסי גורביץ

הרשת החברתית תביא שלום?

התירוץ העיקרי של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג לשורת המעשים הלא בדיוק אתיים שעשה כשהקים את פייסבוק היה שהרשת החברתית שלו תקדם את השלום והאחווה בעולם. בינתיים זה לא קרה, אבל מחקר חדש מגלה שפייסבוק היא עוד אמצעי לבידול חברתי.

חברת נילסן, שמפלחת נתונים למחייתה, מנסה להסביר למפרסמים איך לעשות כסף מרשתות חברתיות. לצורך כך היא צריכה לפצח את נתוני המשתמשים. המשמעות היא שזה הדבר הקרוב ביותר למחקר מדעי שיש לנו על המעמד החברתי ברשתות חברתיות. והנתונים מובהקים למדי: הסבירות שאנשים שנמצאים בשליש הסוציו-אקונומי העליון ישתמשו בפייסבוק גדולה ב-25% מהסבירות שאנשים שנמצאים בשליש הסוציו-אקונומי התחתון, ולהיפך: הסבירות שמוכי גורל שנמצאים בשליש התחתון יעשו שימוש במייספייס גדולה ב-37% מהסבירות שהמצליחנים יעשו זאת.

זה לא צריך להפתיע יותר מדי. קודם כל, קהל היעד של פייסבוק היה מלכתחילה זה של בוגרי קולג'ים ואוניברסיטאות, כלומר אנשים שצפויים להרוויח יותר. רק בשנים האחרונות היא פתחה את שעריה לאספסוף הרחב. יתר על כן, פילוג הגילאים מראה שמשתמשי פייסבוק מבוגרים יותר יחסית, כלומר כאלה שכבר התחילו להרוויח למחייתם. נתונים אחרים של נילסן מראים שבלוגרים ומשתמשי טוויטר הם, בממוצע, עירוניים יותר ולכן גם משכילים יותר.

כשמחברים את הנתונים הללו עם מחקר קודם, שמדווח על "בריחה לבנה" ממייספייס לפייסבוק, הרושם הנוצר מטריד הרבה יותר. רשתות חברתיות, מסתבר, מאפשרות לכל אחד ליצור את קבוצת ההתייחסות שלו – והתוצאה איננה קואליציית קשת בענן ששרה קומבאיה, אלא סגרגציה לפי קווים גזעיים וסוציו-אקונומיים. התוצאה היא שפייסבוק נתפסת כ"לבנה" ומייספייס כ"שחורה", ואפילו בתוך הרשתות החברתיות עצמן, נשמרת ההפרדה: צעירים שחורים מתיידדים עם שחורים, היספאנים עם היספאנים, וכן הלאה. מהבחינה הזו, רשתות חברתיות הרבה פחות "פתוחות" מהחיים הרגילים.

אפל עולה על המוקש שלה-עצמה

 

ב-1984 פרסמה אפל פרסומת מהפכנית, שבה יש איזשהו אח גדול שנואם בפני עבדים, וצעירה בלבוש חושפני מתפרצת למקום, מתחמקת משוטרים, ומנפצת את המסך הענק בפטיש גדול. אז, הצעירה היתה מטאפורה לאפל, והיא התיימרה להציע חופש.

זה היה מזמן.

לאחרונה, הפנה ההאקר הידוע כ-DVD Jon את הפרסומת האייקונית ההיא כנגד אפל. בגרסה שלו לפרסומת, שאפשר לראות כאן, האח הגדול הוא סטיב ג'ובס עצמו, שמלהג על כך שאפל שחררה את ההמונים מ"עריצות הבחירה" וכפתה על כולם את יחודיותה שלה. העבדים הכנועים נושאים את האוזניות הלבנות של האייפוד. ההאקר הקפיד לשנות את הסרטון באופן ניכר, כדי שאי אפשר יהיה לשסות בו איזה עוכר דין בטענה של הפרת זכויות יוצרים.

מתוך הסרטון של DVD Jon, צילום מסך: youtube.com מתוך הסרטון של DVD Jon | צילום מסך: youtube.com מתוך הסרטון של DVD Jon, צילום מסך: youtube.com

מה המטרה? בסוף הסרטון, מיד אחרי ניפוץ המסך, נאמר ש"בשישה באוקטובר DoubleTwist תציג לכם אפשרות חדשה: בחירה". DoubleTwist היא החברה של DVD Jon, וכמסתבר היא מציעה למשתמשי האייטיונז אופציית הימלטות מהכלא הזה.

זה בפני עצמו לא היה חשוב מדי. מי שהכניס את עצמו לצינוק של אפל, מגיע לו. העובדה שהסרטון, חילול קודש של ממש, התקבל בהערכה בבלוגים הטכנולוגיים – עד לא מזמן חלק אינטגרלי ממכונת התעמולה של אפל – היא החשובה. הצייטגייסט משתנה, ונקודת השבר היתה דחיית אפליקציית Google Voice.

מילה טובה על פיראטים

 

הטור הזה נוקט מדיניות של תיעוב מוצהר כנגד גנבי תוכן – ומדיניות של תיעוב מוצהר לא פחות כנגד התפיסה שזכויות היוצרים של כמה תאגידים חשובים יותר מדברים כמו הליך חוקי, או שיש להתייחס למלחמה בגניבת תוכן כמו למלחמה בטרור, ולהעניש אנשים ללא משפט.

יש, כמובן, דברים הרבה יותר גרועים מגניבת תוכן. בראש הרשימה ניצב ארגון הפשע הגדול בעולם, המפלגה הקומוניסטית הסינית, שיש לו 80 מיליוני גולגלות על החגורה. מחר (ה') צפויה המפלגה לחגוג את יום השנה לניצחונה במלחמת האזרחים, ניצחון שהוביל לחיסולה הרשמי של הרפובליקה הסינית – גוף גוסס גם כך, יש להודות – ולעריצות שהעולם עוד לא ידע כמוה.

כחלק מהחגיגות, טנקים מפטרלים להם בהרמוניה ברחובות בייג'ינג, המשטרה החשאית בהתקף פרנויה חריג אפילו לה, וחומת האש הגדולה – שמפרידה בין אזרחי סין ובין מידע שעשוי לפגוע במשטר – חוזקה משמעותית. עכשיו היא תוקפת את Tor, הכלי החביב על דיסידנטים שמנסים לחצות אותה. ולמקרה שהאזרח לא מרגיש פטריוט מספיק, המפלגה החליפה את הרינגטון שלו לשיר פטריוטי, "המולדת". היא מגדירה את זה כ"מתנה".

מול כל זה, הפיראטים נראים כמו הפוגה משמחת. הם מביאים למפלגה את הסעיף בכך שהם גונבים את שני סרטי התעמולה שהפיקה המפלגה לרגל נצחונה על העם הסיני – אחד מהם מתעד, אם זו המילה הנכונה, את הקמתה של הרפובליקה העממית; השני הוא אפוס על רקע מלחמת העולם השנייה; שניהם עמוסים כוכבים, ביניהם ג'קי צ'אן – ומפיצים אותם לכל דורש. זה, כמובן, פוגע בעסקים של המפלגה, שעוד לא תכננה להפיץ אותם ב-DVD אלא רק בבתי הקולנוע. המשטר דורש כעת מנתיניו להלשין על מוכרי עותקים פיראטיים של הסרטים, ומתכנן פעולות תגמול כנגד הפיראטים.

ספקית רשת אמריקאית רוצה להפסיק את החגיגה

 

המצב המקובל כיום במערכת היחסים בין משתמש וספקית הרשת שלו הוא שהוא משליש לה סכום סביר ביחס, ובתמורה מקבל את הזכות לגלוש בחופשיות, כמה שירצה. ספקית רשת אמריקאית מתחילה להרהר בקול שבעצם, זה לא רווחי לה.

סמנכ"ל הטכנולוגיה של Verizon אמר אתמול (ג') לעיתונאים ש"ספקיות הרשת לא יכולות להמשיך ולפתח את הרשת מבלי להעביר את המחיר למישהו אחר". לטענתו, ולמרבה הצער נראה שהיא לא חסרת ביסוס, העומס על הפס הרחב של החברה כבד מנשוא. כל ההורדות הפיראטיות האלה של סרטים טוחנות את הרשת לאבק.

עד כה נמנעה Verizon מלהודיע שהיא שוקלת להגביל את חבילות התוכן של המשתמשים – הגבלה שקיימת ברשת הסלולרית, או למעשה בשירותים הסלולריים כולם, מיום הקמתם – אבל כעת היא מדברת על כך שבמקום להציע ללקוח חבילת "אכול כפי יכולתך" במהירות מסוימת, היא תיאלץ את הלקוחות לקנות חבילות נפח מוגדרות. ורייזון הטביעה בתשתית שלה 17 מיליארד דולר השנה. מסתבר שזה לא מספיק. סביר להניח של-FCC, שחוקרת עכשיו ברצינות את נושא ניטרליות הרשת, יהיה מה לומר בנושא.

קצרצרים

 

בית משפט פדרלי הפך אתמול(ג') את פסק הדין שהרשיע את מיקרוסופט בפגיעה בפטנט של חברה אחרת, Uniloc, ופטר אותה מהצורך להשליש לה 388 מיליון דולר. במיקרוסופט נשמו לרווחה וכעת מתכוננים לערעור על ההחלטה ש-Word פוגע בפטנט של החברה הקנדית i4i.

לפאלם נמאס ממשחקי החתול והעכבר עם אפל סביב הגישה לאייטיונז, מה גם שהיא הפסידה בהם, ובגרסה החדשה של מערכת ההפעלה לסמארטפון שלה, ה-Pre, היא מפצירה במשתמשים לוותר על האייטיונז ולהוריד מוזיקה ישירות מאמזון. האם זה יעבוד? בספק.

ואם כבר אפל, היא מזהירה מפני מחסור מתקרב במחשבי iMac ו-Mac Mini, סימן מובהק לכך שהיא עומדת להוציא לשוק גרסה חדשה שלהם ורוצה ליצור מחסור מלאכותי בהם, כדי לאלץ את הלקוחות לשדרג לגרסה החדשה.

בארה"ב מחמירים את הענישה כלפי נהגים ששולחים טקסט תוך כדי נהיגה: בדרום קליפורניה הועמד נהג שדרס למוות אומנת שעה שזו חצתה מעבר חציה לדין באשמת הריגה בנסיבות מחמירות. החלאה הקטנה עסק במשלוח הודעות נמרץ זמן קצר לפני הדריסה. אם יורשע, הוא צפוי לתשע שנות מאסר. עוכר הדין שלו הגיש בקשה להוריד את חומרת העבירה בה מואשם מרשו; בית המשפט לעס וירק אותה.

מי אמר שהרשת מקדימה את העולם האמיתי? לעתים היא מפגרת אחריו באופן ניכר. היום (ד') יהיה יומה האחרון של סיומת הדומיינים yu. ששימשה בשעתו את תושבי יוגוסלביה, מנוחתה עדן. המדינה המלאכותית ההיא, עוד מפלצת פרנקנשטיין מתוצרת הסכמי ורסאי, קרסה בקול רעם – לחלוטין לא מטאפורי – כבר בתחילת שנות התשעים. עשור ומשהו ושתי מלחמות אחר כך, נמחק הסימן שלה גם מהרשת.  

  • "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
ל"הגשה" (תגובה 9)
נכבדי, אם קצת תרגע מהעלבון הצורב ומהתדהמה לגבי התגובה הנוראית והמתנשאת שלי, אולי תוכל להבחין שלא אמרתי אף דבר ביקורת כלפי ציבור הקונים את מוצרי אפל! יתרה מזאת, אני עצמי לקוח של אפל (3 מכשירי אייפון, 2 מכשירי אייפוד). אני מכיר את הנושא הן כלקוח וכן כמקצוען בתחום התוכנה. הביקורת שלי (בדומה לרוב הביקורת בעניין, ובפרט של כותב מדור מצויין זה) מופנית אך ורק לחברת אפל אשר מתכננת את מוצריה, במוצהר ובמתכוון, באופן סגור (שלא לומר טוטאליטארי) על מנת לשלוט בכל פרט ותנועה סביב מכשיריה (חומרה ותוכנה כאחד). התירוץ הרשמי הוא "שלא לפגום בחויית השימוש ע"י אפשור פעולות שיזיקו לפעולת המכשיר". כןןןןןן..... אז מי בעצם מזלזל בציבור הקונים? כמעט לכל תוכנה יש אופן פעולה בסיסי, וכן אופן פעולה מתקדם (למשל בתפריט נפרד). המשתמש ה"רגיל" מאומן לא לגשת לתפריטים שיפחידו אותו, בעוד המשתמש המתקדם מחפש את התפריטים הללו כדי להשיג את המירב מן המוצר שלו. אה, אך לא במוצרי אפל. הייתי צריך לקנות פאץ' להשגת עברית לאייפוד שלי, שלאחר ששדרגתי אותו למודל האחרון כבר לא עבד (אפל בישראל אפילו לא ידעו זאת...), כנ"ל עברית לאייפון (שימושית עבורי למרות שאני תושב ארה"ב, כדי לתקשר בעברית בסמס וכד') - רק דרך ג'יילברייק וכד' (עד לגרסה 3). אפל מוכנה שאני אסנכרן מדיה רק באמצעות אייטונז, ומנסה לבלום (משחקי חתול ועכבר) תוכנות סנכרון יעילות יותר (למשל מדיה-מונקי, שכרגע מצליחה להשאר עובדת, בקושי...) ולמה שלא אוכל להתקין תוכנה לאייפון שלא עברה דרך צינור השיווק של אפל (האפל-סטור)? כל התחושה היא כאילו ברוכשי את המכשירים, אני מתחתן עם היצרן - עם ביקורי פתע של החותנת סטיב ג'ובס בין אם הוזמנה ובין אם לאו (והיא לא מוזמנת). האם הציבור הקונה את המוצרים (ואני בכללו) מטומטם? ברור שלא. האם הוא מבצע החלטות לא בהכרח רציונליות? וודאי שכן, כמעט תמיד. למשל, האם הגיוני לקנות אייפוד במחיר כפול מנגן זהה/טוב יותר של סמסונג? כנראה. האם מתנה של אייפוד שיקי "שיש לכולם" תועדף על סמסונג אפרפר? כנראה. אני, למשל, הייתי *מאד* שמח לראות את פאלם פרה תופס תאוצה, עוקף את אפל ומחייב אותה לקרב יותר הוגן כלפי הצרכנים; אך לא הייתי מוכן להיות בקו החזית עם מכשיר חדש ולא מבוסס. כך גם רוב משתמשי אייפון, לדעתי, שעקבו בעניין - ולא עשו כלום. אפל תנצח - שוב - בזכות הפאסיביות, או, יותר נכון - אפקט העדר. לסיום, אני מסכים שהדוגמא שלי של ההגה שפונה רק ימינה היא גרוטסקית, אך זאת במכוון, כדי להמחיש. עם זאת -- שקע האזניות הלא תקני של האייפון בדגם הראשון, סוללה שלא ניתן להחליף, חיבור למחשב ששונה מכל שאר המכשירים - כולם גרוטסקות שלא עירבו את היצירתיות שלי, ואני מודה שאיני מספיק יצירתי כדי לנחש את האבסורד הבא.
בופה  |  01.10.09
9.
לבופה
אם אפל היו מייצרים מכונית שניתן לפנות בה רק ימינה, איש לא היה קונה אותה. תן לאנשים קצת קרדיט. מדהימה אותי ההתייחסות לאנשים כאילו הם טיפשים שלא יודעים מה הם קונים. סוג של התנשאות וזילזול. זו ההתנשאות הזו שגורמת לאנשים לכתוב ולדווח על כל התנהגות בלתי ראויה של אפל, אבל להמנע באופן עקבי מדיווח דומה על פעילות דומה של המתחרות. המטרה מקדשת את האמצעים. זה לא מוגבל רק לדיווחים על אפל כמובן, אפשר לקרוא את הטוקבקים כאן לאורך החודשים האחרונים ולראות איך אנשים מצביעים על הצביעות והעיוורון המכוון.
הגשה  |  01.10.09
8.
גם לפרנואידים יש אויבים
וגם לכתבים עם אג'נדה יש לפעמים מטרות מוצדקות. אם למישהו יש ספק לגבי המדיניות הריכוזית/סגורה של אפל, שהינה בפירוש נגד חופש הבחירה של הלקוח, הוא כנראה מנותק לחלוטין מן המציאות הטכנולוגית. אם אפל היתה מייצרת מכוניות, היא כנראה היתה ממציאה הגה מגניב ביותר, שמאפשר לנהג לפנות רק ימינה, בשביל הפשטות.
בופה  |  30.09.09
7.
גם לפרנואידים יש אויבים
וגם לכתבים עם אג'נדה יש לפעמים מטרות מוצדקות. אם למישהו יש ספק לגבי המדיניות הריכוזית/סגורה של אפל, שהינה בפירוש נגד חופש הבחירה של הלקוח, הוא כנראה מנותק לחלוטין מן המציאות הטכנולוגית. אם אפל היתה מייצרת מכוניות, היא כנראה היתה ממציאה הגה מגניב ביותר, שמאפשר לנהג לפנות רק ימינה, בשביל הפשטות.
בופה  |  30.09.09
6.
עוכר דין
זהו הכינוי שעיתונאי מדביק לעורך דין. אני לא חובב עורכי דין, אבל מכיר בחשיבותם לחברה. אני גם לא חובב עיתונאים, אבל מכיר בחשיבותם. משעשעת אותי העובדה שעיתונאי משמיץ את מקצוע עריכת הדין - שני ענפים שהם וריציה של ערפד מוצץ דם, לא? מר גורביץ, כתיבה תמה היא אומנות, להשמיץ כל אחד יכול. סאבטקסט, ניואנסים וכתיבה ברמזים מעניינת הרבה יותר מסתם כינויי גנאי לבעלי מקצוע אחרים.
אלון  |  30.09.09
לכל התגובות