אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: המשקיעים באמזון אדישים לתחזית צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: המשקיעים באמזון אדישים לתחזית

הקמעונאית אינה שוללת ירידה של יותר מ־20% ברווח התפעולי, אך היא נסחרת במכפיל 60

05.10.2009, 07:24 | אילון ג'דה

אמזון (סימול: AMZN) כבר מזמן אינה רק חנות ספרים מקוונת. מי שהחלה את דרכה בתחום חומרי קריאה, נהפכה עם השנים לקמעונאית ענקית שצעצועים, בגדים וכלי נגינה הם רק חלק קטן ממרכולתה. באחרונה הגיחה אמזון גם לעולם "האמיתי" ופתחה בסיאטל חנויות למוצרי מכולת ומזון תחת המותג Amazon Fresh.

אמזון אינה עוד קמעונאית אלא מובילה טכנולוגית. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא "קינדל", מעין מחשב קטן המאפשר לטעון לתוכו אלפי ספרים אלקטרוניים, מסמכים ועמודי אינטרנט ולעיין בהם כאילו היו ספר רגיל.

אף שאמזון אינה מפרסמת נתונים פיננסיים רשמיים על קינדל, נראה שהוא מתקבל בשווקים באופן חיובי. המכירות (של המכשיר ושל התוכן האלקטרוני הנטען לתוכו) אמורות לשחק תפקיד חשוב בצמיחה העתידית של החברה בשוק הספרים, שעדיין מרכז את עיקר מכירותיה. מייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס ציין באחרונה בגאווה כי 26% מכלל התגובות שהתקבלו בחברה למכשיר הקינדל כללו את המילה "Love".

לאמזון תוצאות כספיות מרשימות, והכנסותיה צומחות בקצב מהיר ועקבי: אם בשנת 2004 הסתכמו המכירות בכ־7 מיליארד דולר, הרי שב־2008 הן כבר עמדו על כ־19 מיליארד דולר. במונחים של קצב צמיחה שנתי, גדלות המכירות של אמזון בכ־30% בממוצע.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

נוסף על החדשנות המאפיינת אותה ומלבד חתירתה המתמדת לחדור לתחומי פעילות נוספים, אמזון גם השכילה לבזר סיכונים על ידי הקטנת תלותה בשוק האמריקאי: כמחצית מהכנסותיה ב־2008 הגיעו משווקים שמחוץ לארצות הברית (בריטניה, גרמניה, צרפת, יפן וסין).

אותה שנה, 2008, היתה טראומטית ללא מעט חברות אך לא לאמזון: המכירות צמחו ב־29% לעומת 2007 והסתכמו כאמור בכ־19 מיליארד דולר, ואילו הרווח הנקי צמח ב־35% והסתכם ב־645 מיליון דולר.

ואולם במחצית הראשונה של 2009 חלה האטה, והמכירות גדלו "רק" ב־16% לעומת המחצית המקבילה אשתקד.

הסיבות לכך היו שתיים: צמיחה אטית (יחסית לאמזון) של 17% בלבד במכירות לשוק האמריקאי, ושחיקת שער הדולר. חולשת המטבע האמריקאי גרמה לכך שצמיחת המכירות בשווקים שמחוץ לארה"ב עמדה על 15% בלבד לעומת המחצית המקבילה. בנטרול המרכיב המטבעי צמחו המכירות בשווקים הללו בכמעט 30% לעומת התקופה המקבילה.

עם זאת, לא נראה שהמשקיעים מוטרדים מכך יותר מדי. מניית אמזון משייטת בסמוך לרמת השיא של כל הזמנים (אם כי עדיין מדובר במחיר הנמוך בכ־15% מהמחיר שנרשם בשיא בועת הדוט.קום).

מנין שואבים המשקיעים את האופטימיות שלהם? לא כל כך ברור, בפרט לאור התחזית המעורפלת שפרסם בזוס לגבי הרבעון השלישי 2009. לפי אותה תחזית, המכירות עתידות לצמוח בטווח של 11%–23% לעומת הרבעון המקביל, והרווח התפעולי ינוע בטווח של בין נסיגה בשיעור של 22% לצמיחה של 36%. לא מדובר בדיוק בתחזית נוסכת ביטחון. אבל עם מכפיל עצום (60) על הרווח הנקי החזוי ל־2009, אין אלא להסיק שהמשקיעים מצפים לעונת מכירות לוהטת במיוחד בחג המולד הקרוב.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות