אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הפרש החשמלי

במבט ראשון הוא נראה כמו כרכרה רומית, אך כשעולים עליו הוא כבר עושה חשק להתחיל במרדף. מבחן ל־T3, המועמד לשמש כניידת משטרה

08.11.2009, 22:46 | תומר הדר

לא כל יום יוצא לי לבחון רכב שמועמד לשמש כניידת משטרה. ועוד רכב אמריקאי. אני מריץ בראש תרחישים, שרובם מבוססים על סרטי קולנוע שראיתי בעבר. בצד שמאל בתוך נרתיק מאובק ימתין לי רובה ציד אימתני, או לפחות רובה באורך של מטר. באמצע יותקן מתקן לקפה רותח ולצדו מגש קטן לסופגניות טבועות בשמן. והכי חשוב, מקדימה ישכון לו מנוע ענק בעל שמונה בוכנות, שמסוגל להאיץ את הרכב למהירויות היסטריות בהינד עפעף.

ובכן, לא בדיוק. מתברר שגם בארצות הברית הבינו כוחות המשטרה שניידות ענקיות בעלות מנועים אדירים מתאימות בעיקר למרדפים בכבישים מהירים, והחליטו לאמץ כלי חדש לשיטור עירוני. הכלי, שנקרא T3 MOTION, מוגדר על ידי היצרנית כ"רכב ביטחון חשמלי" ומשמש בין השאר את משטרת לוס אנג'לס, משטרת מקסיקו סיטי ומשטרת ניו יורק.

רכבי T3 משמשים גם את כוחות הביטחון של דיסנילנד ושל נאס"א. וכעת כלי ראשון יובא לישראל כדי להיבחן על ידי משטרת ישראל לצורך הכנסה לשירות פעיל. משטרת ישראל, יצוין, אינה הגוף היחיד שמתעניין ב־T3. הכלי החדש יוצג בשבועות הקרובים גם לנציגי רשות שדות התעופה, חברות השכרה ישראליות וגם לגורמי ביטחון.

במבט ראשון ה־T3 נראה כמו כרכרה רומית לבנה שאיבדה את הסוס. אך ברגע שמטפסים על פלטפורמת העמידה השחורה והמחוספסת הכל משתנה. ראשית הרוכב על ה־T3 עומד זקוף, בגובה של כחצי מטר מעל ראשי הקהל, ושנית, מדובר בכלי יציב מאין כמוהו שכדי להפוך אותו נדרש מאמץ רב. כל בקרות השליטה של ה־T3, שעקרון הפעלתו דומה למדי לזה של אופנוע, פרוסות מול עיניו של הרוכב, ועכשיו צריך רק לנסוע. ל־T3 יש שני מפתחות הפעלה. אחד מאפשר נסיעה במהירות של עד 8 קמ"ש והשני מאפשר מהירות גבוהה באמת, של 25 קמ"ש.

אני מתחיל במהירות הנמוכה ומסובב את ידית התאוצה, כמו באופנוע. יתרונו הגדול ביותר של ה־T3 הוא העובדה שמנועו נמצא מקדימה ומחובר ישירות לגלגל הקדמי. כך קשה מאוד להגיע עמו למצב של הרמת חרטום, ולרוכב יש הרבה יותר שליטה בכלי בזכות היכולת להניע את משקל גופו בהתאם לתנאי הפנייה.

מהר מאוד 8 קמ"ש מרגישים אטיים למדי ואני עובר למפתח השני. כשמסובבים אותו מגבלת שמונת הקילומטרים לשעה מוסרת וה־T3 שועט קדימה, עד למהירות מרבית של 25 קמ"ש. בקטלוג, 25 קמ"ש לא מרגישים כמו שיא המהירות.

במציאות המצב הרבה יותר טוב. אם הגנבים יימלטו ממני בריצה מהירה יש לי סיכוי לא רע בכלל להדביק אותם ואולי אפילו לשלוף אקדח אימתני. למעשה, ה־T3 מתוכנן כך שבניגוד לרכינוע (סגוויי), הרוכב עליו יוכל באמת לשלוף נשק בלי לדאוג ליציבות המשטח שעליו הוא עומד. על מלאכת הבלימה של ה־T3 אחראים שני דיסקים ששוכנים אחר כבוד בתוך הגלגלים האחוריים. הדיסקים מופעלים באמצעות ידית בלם מיוחדת. לגלגל הקדמי אין מנגנון בלימה בכלל - מדובר בכלי קל משקל, אז לא צריך.

יתרון נוסף של ה־T3 הוא יכולת הפנייה. הגלגל הקדמי שלו יכול לפנות ב־90 מעלות הצדה, כך שה־T3 מסוגל לבצע פנייה "על המקום" ברדיוס של פחות משני מטרים. ליד ידי השמאלית ישנו מתג קטן להפעלת הסירנה, ואני לא עומד בפיתוי. אורות כחולים מבליחים מקדימה. לחיצה נוספת על הכפתור מפעילה סירנה קולנית. אני מתכונן למרדף, אך בחניון הנטוש בשעות הבוקר המוקדמות קשה למצוא פושעים אמיתיים, רק עוברי אורח המומים מנוכחותה של הניידת הזעירה.

אך מה שהכי חשוב ב־T3 הוא העובדה שמדובר ברכב חשמלי שנטען משקע ביתי וטווח הנסיעה שלו הוא כ־40 ק"מ. את הטווח ניתן גם להאריך. ל־T3 יש שתי סוללות חשמליות גדולות שניתנות לשליפה וחיבור לשקע ביתי, כך שבזמן שסוללה אחת נטענת, השנייה כבר מלאה.

"ה־T3 הוצג בפני משרד התחבורה וממתין לאישורים", מסביר יקי אנוך מחברת י.א.י.מ פיתוח עסקי, יבואנית T3. בבוא היום הכלי עצמו ישווק על ידי חברת גיל קאר, המשווקת מערכות סטריאו לרכב. כעת נשאר רק להמתין לראות אם המשטרה תאמץ את הפתרון הירוק של השוטרים האמריקאים. אנחנו מקווים שכן.

תגיות