אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרדוק שוקל: הסכם בלעדיות עם בינג - ואיסור על הפניות מגוגל צילום: בלומברג

מרדוק שוקל: הסכם בלעדיות עם בינג - ואיסור על הפניות מגוגל

ענקית התוכנה ותאגיד התקשורת ניוזקורפ, המחזיק בין השאר ב"וול סטריט ג'ורנל" וב"סאן", שוקלים שיתוף פעולה שבמסגרתו ימחקו את כל תוכני החדשות ממנועי החיפוש של גוגל ויעבירו אותם בבלעדיות למנוע החיפוש של מיקרוסופט

24.11.2009, 09:51 | סוכנויות הידיעות

מלחמת השליטה על אתרי החיפוש המקוונים עלתה שלב: חברת מיקרוסופט ניהלה משא ומתן עם תאגיד התקשורת האמריקאי ניוזקורפ כדי לשלם לו שיסיר ממנועי החיפוש של גוגל את כל הקישורים לאתרי העיתונים שבבעלותו - כך מדווח "פיינשל טיימס".

ניוזקורפ, אשר בראשו עומד המיליארדר רופרט מרדוק המחזיק בין השאר בעיתונים "וול סטריט ג'ורנל" בארצות הברית ו"הסאן" בבריטניה, הודיע זה כבר כי הוא מחפש מודל עסקי שיאפשר לו להפיק רווחים מפרסום עיתוניו באינטרנט. עם זאת, לפי "פייננשל טיימס", מיקרוסופט לא עצרה אצל ניוזקורפ, וניהלה מגעים מול תאגידי תקשורת נוספים מתוך מטרה לצרפם ליוזמה להוריד את עיתוניהם ממנועי גוגל.

אף שבחברות עצמן סירבו לאשר את הפרטים, מקורבים לעסקה אשר סירבו להזדהות מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי השיחות נמצאות עדיין בשלב מוקדם מאוד, וכי גם אם קיימת נכונות להתקדם, הרי עניין הפיצוי שתעניק מיקרוסופט לניוזקורפ נותר הסוגיה המרכזית במחלוקת. כמו כן, טרם הוברר אם נכסים מקוונים אחרים של ניוזקורפ, בהם הרשת החברתית מייספייס וחברת החדשות של פוקס, ייכללו בהסכם. אם אכן ייחתם ההסכם, עשויה ברית כזאת לשנות את התמונה העגומה בעולם העיתונות, אשר רווחי הפרסום שלו נמצאים בירידה מתמדת מאז הופעת האינטרנט.

גבריאל סטריקר, דובר מטעם גוגל, מסר בתגובה לפרסומים כי "גוגל מכבדת את רצונם של בעלי אתרים להוריד את התכנים שלהם ממנועי החיפוש שלה". לדבריו, "אנו מאמינים כי יש במנועי החיפוש תועלת רבה לבעלי עיתונים, שכן הם מאפשרים לקהל רב להיחשף אליהם וביכולתם להגיע לקוראים מחוץ למעגל התפוצה של הגרסאות המודפסות שלהם". אף שבגוגל סירבו להתייחס מפורשות לעניין מיקרוסופט או ניוזקורפ, שלחה ענקית החיפוש מסרים שאננים לכיוון מיקרוסופט. מאט בריטין, מנהל גוגל בבריטניה, אמר בישיבת עורכים כי "אתרי החדשות אינם מהווים גורם מרכזי בעשיית הרווח של גוגל. אנחנו לא חייבים אותם כדי לשרוד".

מלחמה בין מודלים

בתקופה האחרונה הגבירה חברת מיקרוסופט את מאמציה להיהפך למתחרה בעלת משקל בשוק מנועי החיפוש האינטרנטיים, ובמסגרת מאבק זה היא מנסה לגייס בעלי תוכן המעוניינים להפיק רווחים מהתכנים שלהם, זאת בניגוד למודל החינמי שמציעה גוגל. בחוד החנית של מלחמה זו עומד מנוע החיפוש Bing שהקימה מיקרוסופט, ואשר הושק ביוני האחרון.

לפי "פייננשל טיימס", מיקרוסופט מרכזת את המאמצים שלה להגדיל את שליטתה בשוק מנועי החיפוש באמצעות הבאת תוכן למנוע זה שלא ניתן למצוא באתרים אחרים. לפי נתונים מאתר קומסקור, עלה בידו של בינג להגדיל את נתח השוק שלו בארה"ב, ובאוקטובר האחרון הגיעו השימושים שנעשו בו ל־9.9%. עם זאת, הדרך עודנה ארוכה, שכן באותה התקופה תפסו החיפושים שנעשו באמצעות גוגל 65.4% מנתח השוק.

הדיווחים העדכניים על אודות שיתוף פעולה אפשרי בין ניוזקורפ למיקרוסופט תואמים את הצהרתו של מרדוק משבוע שעבר, כאשר ציין כי חברתו מקדמת את תוכניותיה לשוק התקשורת המקוון. "אני חושב ששוק זה מרגש מאוד, ובכוונתנו לפתח את השוק הזה, אשר יאפשר התפתחות של עיתונות מקוונת".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
הכל במספרים
אם מרדוק מכניס מהעיתונים 100 ש"ח בשנה, ובינג מציע לו 50 ש"ח בשנה למשל לפיצוי על אובן החשיפה, אז אפשרי שמרדוק ירצה להסכים לעסקה. גוגל לעולם לא יתנו למהלך כזה לעבור ללא תגובה ומצידם יציעו הסכמים למתחרים של מרדוק. מדובר במלחמה שתעלה למנועים הרבה כסף, מה שבטוח שזה יכול רק להועיל לבינג.
דן  |  24.11.09
2.
מי יציל את רופרט מרדוק?
בלעדיות תוכן מבוקש למנוע החיפוש של מיקרוסופט יכול להשפיע מאוד על אחוזי השימוש במנוע של גוגל. כי גוגל לא תאבד רק חלק חשוב של העיתונות בתוצאות שלה, אלא בעיקר תאבד את ההגמוניה שהיתה לה בחיפוש. מרגע שגולשים יבינו שלא הכל אפשר למצוא דרך גוגל, ושהאלטרנטיבה (בינג) מוצדקת, גולשים יתחילו להתלבט לפני כל חיפוש: גוגל או בינג? ונראה לי שזה מצב שגוגל חייבת להימנע ממנו אם כמאמר אחד מבכיריה, היא רוצה ולו רק לשרוד. מצד שני, לא בטוח שרופרט מרדוק עושה עסקה טובה. השאלה היא כמה מיקרוסופט יכולה לפצות אותו על חשיפה שהוא ייאבד? ובשורה התחתונה, האם הוא יכול להרוויח מהמהלך הזה יותר ממצבו כרגע? ואיזה נתח שוק הוא יפסיד בפיילוט הזה? בכל מקרה, הרעיון הזה של גביית תשלום מחברות ענק כמו מיקרוסופט, יש לו סיכוי טוב בהרבה לעבוד, מאשר גביית תשלום מהגולשים. אבל אם מרדוק ינסה לשלב בין השניים, הוא יצא קרח מכאן ומכאן. כלומר, אם גולשים ידעו שאפילו חלק מהכתבות הן בתשלום, שימוש במנוע של מיקרוסופט הופך באחת להרבה פחות כדאי. אין ספק שגוגל, למרות התגובות השאנניות, עוקבת בעניין רב אחרי המהלך הזה. למרות שגוגל כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש, מנוע החיפוש הוא הפרה החולבת העיקרית שלה כרגע. ומעניין איך גוגל מתכוננת ליום שאחרי. תביעה משפטית? הצטרפות למודל בתשלום? המתנה לנפילתו של מרדוק ותחנונים מרים לחזור גם לחיקה של גוגל?
קפטן אינטרנט  |  24.11.09
לכל התגובות