אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט" - המיסוי הירוק נגד עצמו: דווקא המכוניות הנקיות יתייקרו

בדיקת "כלכליסט" - המיסוי הירוק נגד עצמו: דווקא המכוניות הנקיות יתייקרו

ההחלטה לבטל את ההטבה למערכת בקרת יציבות אלקטרונית תביא להתייקרות המכוניות החסכוניות, למרות הוזלת מס הקנייה. לעומת זאת, במכוניות משפחתיות יתקזז ביטול ההטבה עם הוזלת המס

02.12.2009, 06:57 | שרון ביידר

רפורמת המיסוי הירוק שאושרה לפני שבוע בוועדת הכספים אמורה להיטיב עם מכוניות שפולטות מעט מזהמים, אך בפועל הרפורמה תביא דווקא להתייקרות של חלק ניכר מהדגמים החסכוניים בדלק ובזיהום. כך עולה מבדיקת "כלכליסט".

הסיבה לעיוות היא שבמקביל להוזלת מס הקנייה שעליה הוחלט סופית בוועדת הכספים, מ־90% ל־83%, הוחלט לבטל את ההטבה שניתנת למערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP).

 בדגמי מכוניות משפחתיות, כגון מאזדה 3 וטויוטה קורולה, הוזלת מס הקנייה מתבטאת בכ־3,000 שקל שמתקזזים עם ביטול ההטבה למערכת בקרת היציבות. לעומת זאת, במכוניות מיני שמחירן הוא כ־60–75 אלף שקל, כגון סוזוקי אלטו ויונדאי i10,

הסכום הכספי שבו מתבטאת הורדת המס קטן משמעותית מגובהה של ההטבה על מערכת בקרת היציבות האלקטרונית שבוטלה. לדוגמה, במכונית שעולה 60 אלף שקל יירד המחיר ב־1,000 שקל בזכות הורדת המס, אך לאחר מכן יתייקר מיד ב־2,500 שקל בגלל ביטול הטבת המס על בקרת היציבות. יצוין שמינואר הקרוב בקרת יציבות היא אביזר חובה בכל מכוניות הנוסעים שייובאו לישראל.

יבואניות של מכוניות מיני, כגון מכשירי תנועה המייבאת לארץ את סוזוקי אלטו וכלמוביל שמייבאת לארץ את I10, בחרו לפי שעה שלא לייקר את מחיר המכוניות למרות העלייה בשיעור המס, אך מבהירות שייתכן שמחירי המכוניות יתייקרו בינואר.

"עליית המחירים - החל בחודש ינואר"

אורי להב, מנכ"ל סמל"ת המייבאת לארץ את פיאט פנדה, אמר ל"כלכליסט": "האוצר פוגע כאן דווקא בצרכנים של מכוניות קטנות וחסכוניות. העלייה בשיעור המס תוביל לעליית מחירים במכוניות המיני מחודש ינואר". לדברי אמיר מנס, סמנכ"ל מכירות בחברת דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו 107: "במחירון החדש שיצא שלשום הוחלט שלא לשנות את מחיר ה־107. אשר למחירי ינואר עוד מוקדם להעריך אם המחיר יעלה".

יצוין כי אחת ממטרותיה העיקריות של תוכנית המיסוי הירוק היא לגרום למחזיקי רכב צמוד לבחור במכוניות חסכוניות. מכוניות מיני כגון פנדה,

פיז'ו 107 ואלטו נחשבות לנקיות במיוחד בזכות מנועיהן הקטנים, ולכן אף נכנסו לאחרונה לציי הרכב של כמה חברות גדולות, דוגמת מטריקס. אלטו אף אזלה ממלאי היבואן. אם יעלה מחירן של מכוניות המיני בשנה הבאה, יועלה גם שווי השימוש של מחזיקיהן בשנת 2011, שמחושב לפי ממוצע המחירים של המכונית בשנת 2010.

רשות המסים: הטבת מס משמעותית לירוקות

מרשות המסים נמסר בתגובה: "החובה להתקין מערכת יציבות ייתרה את הצורך בהטבת מס בשל התקנתה. ככלל, כדי לעודד מכוניות קטנות וירוקות, ניתנה להן הטבת מס משמעותית, וזאת לעומת המצב טרם רפורמת המיסוי הירוק".

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
רק בארצנו
במקום שגם כאן יישמו את תוכנית הגריטה כמו בארצות מתוקנות כאן אימצו את שיטת הבעיטה. הם נוסעים על אוודי A8 מזהמת ונהנים מהחיים היפים ואותנו תוקעים עם איזה רכב בית שימוש כמו הפריוס ואלו שלא יכולים לרכוש רכב חדש יבעטו אותו קיבינימט שירכוש רכב ישן שמזהם עוד יותר. העיקר שהם יהנו מכל הפינוקים שיש ברכבי היוקרה. במקום שישמשו דוגמא לכולם ויסעו ברכבים ירוקים מתוך עיקרון כמו שהם אומרים להחדרת מוטיבציה של האזרח לזהם פחות, הם נוסעים במפלצות שמזהמות כמו 20 רכבים ביחד. נמאס עוד מעט גם הם ירצו מס על נשימה ושאיפת אוויר .
יורי , נתניה  |  17.12.09
18.
מגוחך
זה מגוחך שדווקא יצרניות הרכב כמו רנו מנסות להוביל מהפכת רכב ירוקה ושהממסד לפחות כאן מכניס מקלות לגלגלים. ראיתי תמונות מתערוכת הרכב העולמית והדגמים החשמליים של רנו נראים כמו משהו שיכול להתגלגל על הכבישים תוך שנתיים שלוש. עם מיסוי כל כך מטופש לנהג הישראלי לא יהיה שווה לאמץ מכונית כזו.
שימי , ת"א  |  03.12.09
לכל התגובות