אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איתמר שמעוני: הבוס של הריביירה צילום: גדי קבלו

איתמר שמעוני: הבוס של הריביירה

מנכ"ל חברת אתרים איתמר שמעוני חולש על בתי הקפה, הפאבים, תחנות הדלק והחניונים ברצועת החוף הנחשקת של תל אביב. בראיון ל"כלכליסט", הוא מספק הצצה ראשונה לאחד ממקורות ההכנסה הפחות מוכרים של העירייה, וחושף כיצד תיראה הטיילת החדשה שלה

06.12.2009, 09:05 | דותן לוי

"היתרון שלי הוא דווקא בכך שאני לא תל-אביבי. אני מגיע מהפריפריה, ולכן זווית הראייה שלי על המתרחש בעיר נמדדת בעיניים אובייקטיביות ומקצועיות", אומר איתמר שמעוני, מנכ"ל חברת אתרים, המנהלת את רצועת החוף של תל אביב.

שמעוני מניח על שולחנו את דפי התוצאות הכספיות של החברה, ומהם בולטים גרפים במגמת עלייה, גם בשנה האחרונה שבה חברות רבות נקלעו לקשיים. "בשנת 2005 החברה סיימה פרויקטים בהיקף של 12 מיליון שקל, ואילו השנה אנחנו עומדים כבר על 90 מיליון שקל", הוא מספר בגאווה. גם בשורת הרווח הנקי נתוני החברה גורמים לשמעוני לחייך. במחצית הראשונה של 2009 הגיע הרווח הנקי של אתרים ל־11 מיליון שקל, צמיחה משמעותית לעומת 4 מיליון שקל בשנת 2008.

הטיילת החדשה של תל אביב (הדמיה). השקעה של 100 מיליון שקל הטיילת החדשה של תל אביב (הדמיה). השקעה של 100 מיליון שקל הטיילת החדשה של תל אביב (הדמיה). השקעה של 100 מיליון שקל

אתרים פועלת מגבעת עלייה ביפו ועד חוף הצוק הגובל בהרצליה, ונמצאת בבעלות שווה של עיריית תל אביב ומשרד התיירות. היא נבדלת מחברות עירוניות אחרות בכך שהיא מתנהלת ללא תמיכה תקציבית. אתרים משתכרת מדמי שכירות של הנכסים שברשותה, מביצוע פרויקטים שונים עבור העירייה ומהשבחת נכסים.

עם תיק נכסים מפואר, המבוסס על אחד משטחי הנדל"ן הנחשקים והיקרים במדינה, יהיו מי שיגידו שזו לא חוכמה להצליח. חופי הים ברחבי הארץ ובתל אביב בפרט נהפכו למשביח הנכסים האולטימטיבי. שיערוך גס יאמוד את שווי נכסי אתרים במיליארדי שקלים. רשימה חלקית של נכסי החברה כוללת את כיכר אתרים, רצועת הטיילת על המזנונים המסעדות ויתר בתי העסק שבה, המרינה ו-90 דונם מנמל תל אביב.

דילים בצל המשבר

למרות הפוטנציאל הכלכלי העצום והנתונים החיוביים, אתרים לא נשארה אדישה למשבר הכלכלי של השנה האחרונה. שיאו התבטא בנטייה של בעלי עסקים רבים לחלץ את עצמם מחוזי ההשכרה, להשאיר את המפתחות ולעזוב. ההכנסה לכל סועד במזנונים ובמסעדות שעל רצועת החוף ירדה משמעותית ובעלי העסקים נקלעו למצוקה. כדי לעודד אותם להישאר העניק דירקטוריון אתרים תמריץ לבעלי העסקים: כל מי שמסיים את תקופת השכירות יקבל פטור ממכרז ויוכל להישאר לתקופה של שלוש שנים נוספות באותו המחיר.

הנתונים של חברת אתרים הנתונים של חברת אתרים הנתונים של חברת אתרים

החלטה נוספת שיזם שמעוני בצל המשבר היתה השארת כספי הקופה של החברה בתיקי ההשקעות אף על פי שרשמו הפסדים של עשרות אחוזים. מדובר ב־40 מיליון שקל המפוזרים בהשקעות שונות, שמתחילת 2009 הצליחו להחזיר את ההפסדים ואף להניב לחברה תשואות נאות.

הנתונים של חברת אתרים הנתונים של חברת אתרים הנתונים של חברת אתרים

"לפני שנה היה לי דו"ח חייבים וכעת הכספים חזרו לזרום לחברה", אומר שמעוני. "העסקים נמצאים בתפוסה של 100%. לפני כמה שנים רק 19% מהעסקים היו עם רישיון עסק קבוע. זו תופעה שקיימת בכל העיריות. היום 85% מהנכסים בעלי רישיון עסק קבוע". אתרים השקיעה לאחרונה בתשתיות שהיו, לדברי שמעוני, "מוזנחות במשך שנים כי בכל פעם שהתחלפו זכיינים הם לא השקיעו כסף ועשו טיפול קוסמטי בלבד".

בשנים האחרונות, הבחירה של עיריית תל אביב באתרים לטובת ביצוע פרויקטים עירוניים נהפכה למהלך טבעי. הסיבה טמונה במודל העסקי של אתרים, המאפשר דילוג על מכשולים ביורוקרטיים בדרך להוצאתם לפועל של פרויקטים חדשים. סכומי כסף נזילים בהיקף של יותר מ-120 מיליון שקל מסייעים לאתרים בתחרות מול חברות אחרות. העירייה, מצדה, נהנית ממרווח נשימה שמסייע במועדי התשלומים. "נוח לעירייה להשתמש בנו לפרויקטים כי התקציב לא יוצא להם באופן מיידי מהכיס. אנחנו מבצעים את הפרויקט ושולחים חשבונית אחרי חצי שנה. יש כאן סוג של מימון ביניים", מסביר שמעוני.

הטיילת החדשה תנגוס ברצועת החוף

בימים אלה נערכת אתרים לקראת אחד הפרויקטים המרכזיים שביצעה עד כה ומהגדולים שידעה העיר - בניית טיילת חדשה בהיקף של 100 מיליון שקל. הטיילת תכלול דקלים, הצללות, שבילי הליכה ואופניים ומערך חדש של מזנונים ושירותי חוף. שוברי הגלים שהוקמו לאורך חופי העיר בשנות השבעים הרחיבו בהדרגה את רצועת החוף מטווח של 15 מטר מקו המים בשנות החמישים ועד כ־70 מטר כעת.

הנתונים של חברת אתרים הנתונים של חברת אתרים הנתונים של חברת אתרים

מבדיקה שערכו בעירייה נמצא כי חלקה המזרחי של רצועת החוף המרוחק מקו המים אינו מנוצל גם בשיא עונת הרחצה. בעקבות הבדיקה הוחלט על הרחבת הטיילת כך שיתאפשר ניצול מקסימלי של כל רצועת החוף. בפרויקט, שמתוכנן על ידי משרד האדריכלים מייזליץ כסיף, ייבנו מדרגות לכיוון הים באזור פרישמן ומתקנים למשחקי ים. בדומה לנמל תל אביב, בקטע שבין הדולפינריום למרינה תיבנה הטיילת החדשה מדקים עשויים עץ, המזנונים ייבנו בסגנון אחיד ומזנון חוף פרישמן ייהפך לקניון קטן. לצורך העניין אישר שר הפנים תב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה שתבוצע בתוך שלוש שנים, עד סוף 2012.

משתלטים על הנמל

כיכר אתרים מחכה לשדרוג "כולי תקווה שנחזיר את הכיכר לימי הזוהר שלה" הכיכר, שנחשבה בעבר לסמל הבליינות התל-אביבית, נהפכה לאחת הנקודות המוזנחות ביותר בעיר. אחד הפרויקטים שמצפים לחברת אתרים הוא שדרוגה שי פאוזנר, 8 תגובותלכתבה המלאה

בחלקה הצפוני של רצועת החוף מחזיקה אתרים בכ־90 דונם מנמל תל אביב. האחזקה היא תוצר של הפקעת חלקים מהנמל לטובת החברה, שהחלה בשנת 1973. החברה לפיתוח נמל תל אביב (פית"א) מחזיקה כ־70 דונם באזור יריד המזרח וגני התערוכה הישנים, וכ־30 הדונמים הנותרים מוחזקים בידי העירייה. כיום מקווים באתרים כי המתחם כולו יוחזק וינוהל בסופו של דבר תחת קורת גג אחת. החברה מקיימת מגעים עם פית"א, שבסיומם היא מקווה לקבל לידיה את חלקה בנמל, ובהמשך להגיע להסכם עם העירייה על 30 הדונם הנותרים. "תבענו כמעט את כל מי שנמצא שם, ואנחנו מקווים שכל השטחים יועברו אלינו בקרוב", אומר שמעוני.

אתרים הובילה עם אוצר מפעלי ים, מבעלי פית"א, את המהפך שבעקבותיו הוסבו שטחי הנמל למוקד קניות ובילוי מהמוצלחים בישראל. לדבריו, הקונספט המוצלח שמתקיים בנמל עובד בזכות הפעלת המתחם בכל שעות היממה, אבטחה מסיבית ותשתיות מתאימות. "זה קונספט שאם ישכילו לממש אותו בערים אחרות וישקיעו במתחמי בילוי מגובים בתשתיות כמו חניונים ואבטחה, ההמונים יגיעו. הבנתי שכדי להפוך מתחם לשוקק חיים הוא חייב להיות פעיל בכל שעות היום. היה חשוב לנו לייצר תחושת ביטחון במקום והכנסנו לשם מצלמות ושוטרי יס"מ. זה עולה לנו הרבה יותר כסף, אבל מגיעים מדי יום יותר מ־15 אלף מבקרים ובליינים", מספר שמעוני. במקביל החליט שמעוני להעלות את דמי השכירות לבתי העסק בשטח הנמל. "כשהגעתי המחיר בצפון הנמל עמד על 20 דולר למ"ר. רצינו לחדש חוזים וקבענו כי כל חידוש חוזה יחויב בהערכת שמאי. בצורה זו העלינו את דמי השכירות ל־35 דולר למ"ר. זה הקפיץ את הכנסות החברה".

רוצים את היאכטות הגדולות

בעוד הערים הרצליה ואשקלון מתהדרות בשנים האחרונות במרינות מפוארות שיכולות לשרת יאכטות בכל הגדלים, המרינה של תל אביב שהוקמה ב־1971 נותרה קטנה ומוזנחת. העומקים בתוך המרינה רדודים ומגיעים במקומות מסוימים למטר אחד בלבד, לכן יאכטות בינוניות וגדולות אינן יכולות לעגון בה. בכוונת אתרים להעמיק את המרינה, להרוס בדירוג את כל הרציפים הקיימים ובמקומם ליצור רציפים חדשים. באופן זמני ייבנו שני רציפים צדדיים שישמשו את היאכטות בזמן השיפוץ, כך שכל פעם יהרסו שני רציפים. עלות הפרויקט החדש מוערכת ב־15 מיליון שקל. נוסף על כך, בשנת 2008 הושקעו כ־10 מיליון שקל בתשתיות חדשות של חשמל ומים. חלק מכך היה לטובת אליפות אירופה לגלישה שהתקיימה השנה.

תגיות

80 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

76.
מה עם שיפוץ שוק הכרמל והריסת הדולפינריום!!!כבר שנים מדברים ודבר לא נעשה!!!
האם כל התכניות המוצגות לתקשורת על הריסת הדולפינריום ושיפוץ שוק הכרמל הינם בלוף אחד גדול כדי לתת במה לחולדאי בתקשורת????הרי כבר שנים מדברים ודבר לא זז??בבאר שבע בונים שוק מקורה חדש ואיכותי עם מערכת מיוחדת לסילוק אשפה---האם תל אביב נשארת מאחור ולא יכולה לבנות שוק יותר יפה ואיכותי ושיגרום גם לתיירים לבוא ולהתרשם???
תל אביבי  |  08.12.09
לכל התגובות