צילום: suhtterstock
הטלוויזיה של פרטנר, המכ"מ של סלקום, הניווט של פלאפון
חברות הסלולר מחממות את מנוע הרווחים האמיתי שמאחורי האייפון: האפליקציות ושירותי האינטרנט
08.12.2009, 17:05 | עומר כביר ושי ענבל
בלילה בין רביעי לחמישי יתחילו חברות הסלולר לשווק את האייפון בישראל. אבל כבר מהרגע הראשון הן עתידות להתמודד עם בעיה משמעותית: איך לשכנע לקוחות פוטנציאליים לבוא דווקא אליהן. בגלל הכללים הנוקשים שכפתה אפל, ימכרו החברות את האייפון במחירים דומים, ואף ינהלו קמפיין פרסום אחיד. הקרב האמיתי ביניהן עתיד להתנהל בזירת הערך המוסף - התוכנות והתכנים המיוחדים שיציעו החברות רק ללקוחות האייפון שלהן.
אפליקציות: פלאפון הגיעה ראשונה לשוק את יריית הפתיחה בתחום זה שחררה פלאפון, שלפני כשלושה שבועות השיקה אפליקציית GPS לאייפון. בניגוד לאפליקציות GPS מסורתיות, שבהן משלם הצרכן תשלום חד־פעמי גבוה בתמורה לתוכנה שמאחסנת את כל המפות במכשיר, האפליקציה של פלאפון מורידה את המפות באמצעות הרשת הסלולרית והשימוש בה כרוך במנוי חודשי בסכום של 19.90 שקל בחודש, שאותו יכולים לרכוש רק לקוחות החברה. נוסף על ניווט מכתובת לכתובת, אפשר לנווט לפי נקודות עניין דוגמת אזורי בילוי, תחנות דלק ועוד. אבל פלאפון לא תישאר לבדה בזירה. במקביל להשקת האייפון עתידה פרטנר לשחרר שתי אפליקציות משלה. הראשונה: אפליקציית GPS אשר דומה מאוד לזו של פלאפון. ולא במקרה: שתיהן משתמשות בממשק של חברת Telmap. גם בפרטנר יוכלו רק לקוחות החברה לרכוש מינוי חודשי, שעלותו 21 שקל. האפליקציה השנייה של פרטנר תאפשר למשתמשים לנצל את המסך הגדול של האייפון לצפייה בשידורים חיים של יותר ממאה ערוצי טלוויזיה, בהם CNN, חדשות ערוץ 2, ערוץ הספורט ועוד. מדובר, בעצם, בשכפול של שירות קיים לטלפוני דור שלישי אחרים של החברה, וגם עלותו שווה — 29.9 שקל לחודש. גם במקרה זה רק לקוחות החברה יוכלו ליהנות מהשירות. אגב, שירות זה יהיה זמין רק באמצעות הרשת הסלולרית, ואי אפשר יהיה לצפות בערוצים באמצעות רשת WiFi — וזאת, ככל הנראה, בגלל סוגיית זכויות יוצרים שנועדה למנוע צפייה בערוצים אלו מחוץ לישראל. נוסף על כך, הכינו פרטנר ופלאפון גרסה מיוחדת של האתרים שלהן לאייפון. באתרים אלו יוכלו הלקוחות לקבל מידע נרחב על מצב החשבון החודשי, נפח גלישה ודקות שיחה. האתר של פרטנר יאפשר גם גישה לאתרים שונים שהותאמו לאייפון, בהם גם אתרים ישראליים דוגמת ynet, שכיום אינם זמינים בגרסה מיוחדת לאייפון. שירות זה לא יוצע באתר של פלאפון, שיכלול לעומת זאת מדריכים לאייפון והמלצות על אפליקציות. סלקום סירבה לפרט את תוכניותיה לאייפון, ואולם לפני כשלושה שבועות העלתה החברה ל־App Store אפליקציה בשם "המכ"מ", שמאפשרת ללקוחות החברה לצפות בנקודות עניין על גבי מפת ישראל. ואולם אחרי שדווח על האפליקציה באתרים ישראליים המוקדשים לאייפון, היא הוסרה מחנות היישומים. חבילות הגלישה: אורנג' תמכור סרטים וסדרות השירותים השונים של חברות הסלולר מיועדים לא רק לבדל אותן לעומת המתחרות, אלא גם לעודד את הלקוחות להתחייב לחבילות גלישה יקרות יותר, כדי שיוכלו ליהנות מכל השירותים האלו בלי הגבלה. שירותים אחרים שישיקו החברות בעתיד הקרוב יאפשרו להן לייצר עוד הכנסות לא רק מתשלום עבור חבילות גלישה, אלא גם מרכישות שיבצעו הלקוחות. לדוגמה כבר בתקופה הקרובה תציע פרטנר את שירות Orange Time ללקוחות האייפון, שיאפשר למשתמשים לרכוש סדרות וסרטים לצפייה לפי דרישה. גם פלאפון עתידה להציע שירות דומה, בשלב ראשון באמצעות אתר אינטרנט שמותאם לאייפון, ולאחר מכן דרך אפליקציה רגילה בשם SuperTV. עוד קודם לכן אמורה פלאפון להשיק את אפליקציית אייפון של שירות Musix, שתאפשר ללקוחות לרכוש שירים ולהאזין להם בסטרימינג. בגלל מגבלות של אפל לא יוכלו המשתמשים להוריד את השירים שרכשו ישירות למכשיר, וההאזנה להם תתאפשר רק דרך הרשת הסלולרית. לפחות בשלב הראשון תהיה גם אפליקציה זו זמינה רק ללקוחות
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה