צה"ל דורש מחברות הליסינג ערבות הדדית במקרה קריסה
ל"כלכליסט" נודע שהמכרז החדש של צה"ל, שיכלול כ-4,000 מכוניות ויפורסם במרץ, יותאם לחברות ליסינג קטנות. בצה"ל מצפים לעבוד עם כארבע חברות, במקום שתיים כיום
משרד הביטחון מתגונן מפני קריסה אפשרית של חברות ליסינג במכרז החדש לכ-4,000 מכוניות לצי הצה"לי, שיפורסם לקראת מרץ. ל"כלכליסט" נודע שהמכרז הצה"לי יכלול סעיף המחייב כל חברת ליסינג לקחת על עצמה את הטיפול השוטף במכוניות של חברת ליסינג אחרת שצה"ל עובד עמה, אם זו תפשוט רגל. הסיבה להכנסת הסעיף היא שצה"ל מתכוון לפנות במכרז זה לכארבע חברות ליסינג קטנות בשל הצורך להוריד עלויות. זאת בניגוד למכרז הקודם שבו זכו השחקניות הגדולות בשוק המקומי - אלבר ושלמה Sixt.
כדי להגדיל את מספר המתמודדות במכרז, צפוי צה"ל להקל את דרישת הסף, כגון היקף ההון העצמי, מה שיביא למכרז חברות ליסינג שלא נהנות מן האיתנות הפיננסית ששמורה לחברות הגדולות. במקביל, צה"ל צפוי לדרוש מהמתמודדות במכרז מספר נמוך יותר מהעבר של כלי רכב שאותם הם יתחייבו לספק.
בניגוד למכרז הקודם, שבו נדרשו המתמודדות לספק לצה"ל מגוון של רכבים, במכרז זה יתאפשר לחברות הליסינג להתמודד על אספקה של מגזר מכוניות ספציפי. המכרז החדש יחליף כלי רכב בבעלות צה"ל שהועברו למכירה ורכבי ליסינג שמחכיר צה"ל כיום מחברת שלמה Sixt. החל בחודש ינואר 2010 צפוי צה"ל להחזיר לשלמה Sixt כ־100 עד 200 מכוניות בכל חודש. חוזה הליסינג של צה"ל עם חברת אלבר, לעומת זאת, יוארך בשנתיים נוספות.
בענף הרכב מעריכים שצה"ל יצטרך להצטייד בשלוש השנים הקרובות בכ־9,000 כלי רכב. ל"כלכליסט" נודע שחברת הייעוץ הכלכלי מקינזי המליצה לצה"ל להרחיב את חלקו של הליסינג בצי הרכב הצה"לי במטרה לחסוך בעלויות. לאחרונה הועלו הערכות שצה"ל יפנה ליבואני הרכב ויבחן אפשרות של רכישה בתשלומים של מכוניות במקביל לחוזה שירות לטיפולן. ואולם, מבחינה רגולטורית צה"ל מנוע מלבצע עסקה כזו מפני שהתקנות מחייבות אותו להוציא למכרז נפרד את מערך השירות של המכוניות ולא לקבל את השירותים בלעדית ממוסכי היבואן.
ממשרד הביטחון נמסר: "הנושא נמצא בעבודת מטה". משלמה Sixt נמסר: "מספר הרכבים במכרז צה"ל וסוגיו אינם ידוע בשלב זה".
11 תגובות לכתיבת תגובה