אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להתראות חארטה, שלום אותנטיות

להתראות חארטה, שלום אותנטיות

לצרכן נמאס מקמפיינים מרגשים שלא אומרים כלום. הוא רוצה את העשייה ואת הסיפור האמיתי

23.12.2009, 10:08 | אלון ברנר

בואו נגיד את האמת: עולם השיווק והפרסום מלא בחארטה. קמפיינים שלא אומרים כלום אבל מרגשים "עד דמעות", הפקות גרנדיוזיות שלא נותנות ערך לאף אחד חוץ מלבמאי, הבטחות "אמוציונליות" שלא מקיימות כלום, ומצגות שמלאות ויזואלים חזקים ומשפטי מחץ.

לצרכן נמאס. הוא פיתח יכולות של גיבור־על לסנן את הקמפיינים שלנו. הוא מסנן אותם באמצעות טכנולוגיה או מנגנוני המוח ששולחים את המהלכים המשעממים ישר לסל המיחזור של התודעה. הקמפיינים שפעם עבדו מעולה ובנו מותגים לתפארת, פשוט לא עובדים יותר. האם השיווק והפרסום מתו? ממש לא. השיווק לא מת. הוא רק עובר שינויים מהותיים.

מעבר לתועלת פרקטית

אחת המגמות הבולטות בשיווק היא מעבר למהלכים שיווקיים שמייצרים כלים פרקטיים לצרכן (Brand utilities). למשל, מותג האופנה היפני Uniqlo ייצר אפליקציית תחזית מזג אוויר; פז ייצרה את ה־PPS, אפליקציה סלולרית מבוססת מיקום, המאפשרת לכל מחזיק סלולרי לדעת איפה השירותים הקרובים למקום הימצאו, וכך להניע אותו לתוך המתחם הקמעונאי; מגה בול מציעה באתר שלה לערוך רשימת קניות שתישלח ישירות לסלולרי, ובכך מקדמת את המיצוב שלה כרשת ש"עוזרת לך לקנות בזול".

במהלכים מעין אלה, המותג אינו עוסק ב"הבטחת הבטחות". הוא עוסק בעשייה ובמתן ערך מיידי לצרכן. הצרכן שמשתמש בכלים הפרקטיים חווה חוויה חיובית עם המותג, ותופס אותו ככזה שבאמת יוצא לעזרתו.

כשבוחנים את מהלכי השיווק המוצלחים ביותר בעולם בשנה האחרונה, אלה שהביאו תוצאות ועוררו שיחה של ממש, אפשר לראות מכנה משותף לכולם: כמיהה של הצרכנים לאותנטיות. כמיהה לאמת, ולסיפור אמיתי.

ברגר קינג ומשרד הפרסום שלה Crispin Porter + Bogusky הביאו את העניין לדרגת אמנות. במהלך אחד (whopper freaqout) נערך ניסוי חברתי שבו לקוחות שהגיעו לאחד מסניפי החברה גילו לתדהמתם כי החברה ביטלה את מוצר הדגל שלה, הוופר. הצילומים האותנטיים של לקוחות החברה ההמומים והמאוכזבים תרמו לקידום הוופר יותר מכל קמפיין נוצץ עם סלבריטאי הוליוודי תורן. מהלך אחר שיקף מה קורה כאשר עורכים את מבחן ה"ביג מק־וופר" המסורתי בקרב אנשים מתרבויות שמעולם לא ראו או אכלו המבורגר. התמונות המרתקות של אסקימואים המנסים להבין "איך אוכלים את זה" יצרנו סקרנות וחיזקו את הקשר עם המותג.

מתחברים לחוויה

מותג הקונדומים היפני Sagami יצר מסע אותנטי שבו שני בני זוג רצים זה לעבר זה משני צדי יפן. במשך חודש עקב אחריהם הקהל היפני, וכשהגיע לבסוף רגע המפגש, התברר שגם אהבה צריכה את המרחק שלה. מרחק של שני מ"מ, כעוביו של הקונדום. רק בנקודה זאת נחשף גם המותג שעמד מאחורי המסע.

והדוגמאות עוד רבות: להקת רדיוהד קידמה את הדיסק החדש שלה בכך שנתנה לנגני רחוב לנגן את השירים עוד לפני שיצאו לאור; אמנסטי מנעה מאזרחים זכויות בסיסיות כדי לגרום להם להרגיש את חשיבותן; והצלב האדום הקים חנות שבה יכולת לקנות "תקווה" בשקית. כל המהלכים האלה העבירו את הצרכן חוויות אמיתיות, שגרמו לו להתחבר. באמת.

אז להתראות מהלכים תדמיתיים שלא אומרים כלום לאף אחד. קבלו את היורשים: המהלכים האותנטיים, שמביאים, בלי שום חארטה, את המותגים אל לבנו.

הכותב הוא סמנכ"ל אסטרטגיה במקאן אריקסון

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
צודק! אני מכיר המון קמפיינים שהם חארטה...
הקמפיין של בזק עם רשת ה NGN, נראה לי שעלה ים של כסף ואני לא לגמרי בטוח שיש בו פוטנציאל החזר של עשירית מהתשומות. אותו דבר למלחמת החורמה של מגה בול בדיל, אני באופן אישי לא חשבתי לרגע לנטוש את רשת השיווק שלי אפילו כדי לבחון אם יש אמת בפרסום, סתם מלחמת חורמה חסרת טעם שבטוח הכניס ים של כסף למפרסם והותירה את המפרסם עני ודל.
מייק , מרכז  |  16.09.10
5.
אפשר לצרף לכאן את המהלך המוצלחת של טי מובייל בבריטינה
תחת הסיסמא "life is for sharing" שיצר באמת חיבור למותג ולצורך שלנו בתרבות הנייד, בשביל לשתף. הם עשו את זה באמצעות סרטון לייב ברכבת המרכזית בבריטניה ואח"כ בשני מהלכים מדהימים של שירה בציבור בכיכר טראפלגר ושחייה צורנית בבריכה בלונדון. גם סלולר יכול להיות מכוון, מרגש, מחבר ומפתיע...
שושנה דרייפוס , צרפת  |  27.12.09
3.
מסכים.
באמת אפשר לראות חברות, סלולר בעיקר, שמבזבזות סכומי עתק על פירסום המותג ולא התוכן, הן יוצאות במבצעים מסוימים, ומה שאנו זוכרים לבסוף זה ש"היתה פרסומת יפה מושקעת ומרגשת" ותוהים אם הנופים אמיתיים או מעובדים במחשב, אך את המבצע עצמו לא זוכרים. מישהו באמת זוכר מה רצתה להגיד נינט טייב כשגילחה את ראשה? או יעל פוליאקוב שחיה בסרט? כנראה שלא, כנראה שמה שנזכור זה שפלאפון וייס פירסמו את המותג, מה זה חשוב מהי ההטבה למנויים. הגיע הזמן לשים דגש על התוכן השיווקי שצריך לעבור, לגרות את הצופה ולגרום לכך שיזכור את העיקר ולא את התפל (כמובן שתמיד חשוב פרסום המותג, אך צריך לשלב)
מתן , ר"ג  |  24.12.09
לכל התגובות