אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפיק העל של הישרדות: "כל זמן שהצופים ירצו, נמשיך" צילום: אי פי אי

מפיק העל של הישרדות: "כל זמן שהצופים ירצו, נמשיך"

מארק ברנט, מפיק־העל של "הישרדות" ו"המתמחה", מסביר בראיון בלעדי ל"כלכליסט" למה הצופים מתמכרים לתוכניות הריאליטי, תוקף את היוצאים נגד הז'אנר וטוען שתוכניות המציאות זהות לתוכניות התעודה

24.12.2009, 11:08 | תמר וילרפורט

"הצופים בכלל לא זקוקים לגירויים, אלא רק לתמהיל נכון של היצע". קצת מפתיע שהקביעה הזו מגיעה ממארק ברנט, האיש שחתום בין היתר על "הישרדות", תוכנית ריאליטי שהכריחה את משתתפיה להסתובב באיים נידחים ולאכול חרקים כשרק בגד ים לגופם. תוכנית שהמתחרים בה לא נדרשו לשום כישרון למעט הנכונות שלהם לחשוף את עצמם לכל זוועה, להתמודד עם רעב מתמיד ולהתנחם במנת ג'וקים, לחתור תחת המתחרים האחרים ולישון בגשם שוטף תחת כיפת השמים. האמא של הריאליטי.

מארק ברנט, צילום: אי פי אי מארק ברנט | צילום: אי פי אי מארק ברנט, צילום: אי פי אי

בעקבות דיסקברי

ברנט (49), יליד לונדון שמתגורר כיום בלוס אנג'לס, הוא שועל ריאליטי ותיק. בין הפקותיו תמצאו את "קומנדו נני", "אבא שלי יותר טוב מאבא שלך", "רוק סטאר", "המתמחה" ו"האם אתה חכם יותר מילד בכיתה ה'", כך שהביקורת על הז'אנר מוכרת לו היטב, וכמה מפתיע - הוא לא אוהב אותה, וגם יודע איפה האשמים גרים. לרגל עליית העונה ה־19 של "הישרדות" הוא כתב באתר התוכנית שלו ש"ריאליטי" היא הגדרה שהתקשורת יצרה: "'הישרדות' וגם 'המתמחה' מפגישות את המתמודדים עם סיטואציות שאינן אמיתיות. הרי המתמודדים לא ננטשו על אי בודד או התמודדו על משרה". לדבריו גם אין הבדל בין תוכניות תעודה לריאליטי. "יש תוכניות תעודה שאינן אותנטיות, כמו שיש תוכניות ריאליטי שהן כאלה, זה כמו לשאול מה ההבדל בין סרט כזה לסרט אחר".

בשאלה האם הריאליטי הוא ז'אנר טוב או רע, איפה אתה עומד?

"אני חושב שהשאלה היא אבסורדית - אין כאן עניין של טוב או רע. לכל אחד יש זכות בחירה במה לצפות, כל עוד התוכנית אינה פוגעת בצופים בה. יש לנו גבולות שאנחנו לא עוברים. אני לא מעוניין שאף אחד יהיה בסיכון של פגיעה חמורה, אני רוצה שזה יהיה כיף - יש לנו צופים רבים שהם ילדים, ואנחנו פועלים בהתאם.

"'הישרדות' שינתה את פני הטלוויזיה בכך שהביאה לערוץ ברודקאסט את מה ששודר עד אז רק בערוצי נישה כמו 'דיסקברי' ו'נשיונל ג'יאוגרפיק'. כמו כן, הצופים קיבלו את האפשרות להתייחס לאנשים רגילים בסיטואציות בלתי רגילות. התוכנית הוכיחה, ואחריה תוכניות ריאליטי אחרות, שיש די מקום להחזיק בסדרות דרמה איכותיות, קומדיות, ספורט, חדשות והפקות ריאליטי אלה לצד אלה וליצור פרוגרמינג מעולה".

התחיל בסקנדינביה

הגלגול הראשון של "הישרדות" - "Expedition Robinson" - הפך ללהיט סקנדינבי כמעט מיידי. מ־1997 ועד היום היא מרתקת מיליוני דנים, שבדים ונורבגים קפואים לרעיונות שמזכירים את אלה שמרכיבים גם את הגרסה הישראלית של "הישרדות".

צ'רלי פרסונס, מפיק בריטי והאבא של הלהיט הסקנדינבי, הוא בדיוק האדם שברנט חיפש כדי להגשים את החלום הטלוויזיוני שלו. כשהוא חיפש ספונסרים לתוכנית טלוויזיה אתגרית, אלו דרשו ממנו לספק גם ערך מוסף. ברנט: "החבירה ל'מסעות רובינזון' הולידה את הממד הדרמטי באמצעות התהליכים החברתיים, ושדרגה את המשימות הפיזיות. התמקדתי במיתולוגיה של ג'וזף קמבל (שחקר את דרכם של גיבורים מיתיים בעולם - ת"ו) כדי לשוות למועצת השבט תחושה של מוות ולידה מחדש. כיבוי האש המדמה חיים של המתמודד שהועף אמור לדמות את הקרבתו על ידי השבט לטובת כלל השבט. אני תמיד מנסה ליצור רגע מרומם בסוף התוכנית כדי להעניק תקווה".

אלה הגירויים שהצופים זקוקים להם היום בטלוויזיה? חיים ומוות?

"אני חושב שאם תסתכלי אצלך במדינה תביני שלא מדובר בתוכנית כזאת או אחרת — ערוץ טלוויזיה מצליח יכיל במידה שווה דרמות טובות, כמו 'המנטליסט', 'CSI' ו-'24', לצד קומדיות טובות וגם תוכניות ריאליטי טובות. זה לא דבר אחד או אחר, אלא השילוב ביניהם, ובסופו של דבר תמיד מגיעים לעובדה אחת, והיא שהעיקרון הוא לספר את הסיפור ולייצר דרמה".

המתמחה המתמחה המתמחה

למה שמישהו ירצה להשתתף בתוכנית ריאליטי? המניעים הם הרי כסף או פרסום, והשימוש בסיפור אישי הוא רק הדרך להגיע למסך.

"אני בטוח שיש אנשים שהמניע שלהם הוא כסף או פרסום, אבל חלק מההצלחה של 'הישרדות' טמון בכך שאנחנו דואגים לסנן את האנשים האלו ולהביא לתוכנית רק את אלו שמעוניינים להשתתף בהרפתקה של 'הישרדות'. התנאים הקשים הם שמאפשרים לאנשים לחשוף את טבעם האמיתי ולנהל דיאלוגים אותנטיים, משום שהם כל כך סובלים שהם לא מסוגלים לזייף.

"'הישרדות' היא בבסיסה משחק מוראלי וגם מבחן בניהול. לדוגמה, אם אתה כמנהל מפטר מישהו ומאוחר יותר הוא בא ולוחץ את ידך ואומר לך שאף על פי שהוא פוטר הוא מבין ואין לו טינה אישית כלפיך, אז הצלחת, לעומת מצב שבו המפוטר כועס עליך מאוד, ואז כנראה לא ניהלת נכון את האירוע כמנהל - כך זה גם ב'הישרדות'".

50 מדינות לא טועות

"הישרדות", ששודרה עד היום בקרוב ל־50 מדינות, בהן ארה"ב, ספרד, שבדיה, הפיליפינים וישראל, עלתה למרקע בארצות הברית במאי 2000, ואת הפרק הראשון ראו יותר מ־15 מיליון צופים. הלפיד המשיך לבעור, ובפרק הסיום של העונה הראשונה צפו כבר קרוב ל־52 מיליון איש. בתחילת השבוע הסתיימה העונה ה־19 של התוכנית "הישרדות סמואה", שפרקיה האחרונים משודרים בימים אלה בערוץ yes stars action בלוויין.

ברנט ואנשיו חתומים על שתי עונות נוספות מול CBS, אם כי בחודש יוני האחרון, בפתח העונה ה־19, צוטט המגיש ג'ף פרובסט (שזכה בשני פרסי אמי על "הישרדות") באתר realityblurred.com כשהוא אומר שעבורו עשר שנים באותה עבודה זה יותר מדי. מאידך הוא אמר שהוא קרוב מאוד לברנט, ובהפקה שבה 325 עובדים קבועים קשה לו להיות זה שימצמץ ראשון.

כדי לשמר את העניין - הן לצוות ההפקה והן לצופים - הפורמט היה חייב להתפתח. העונה ה־20 תהיה עונת "הגיבורים והפושעים", ויתמודדו בה מי שנחשבו לרמאים הגדולים ב"הישרדות" לאורך העונות מול המושלמים. עוד קודם לכן, בעונה ה־11, נכנס פסלון החסינות המוחבא לשימוש, ובחלק מהעונות קיבלו המתמודדים תשלום על השתתפותם. ראסל האנטץ, אחד משני המתמודדים שעלו לגמר ב"הישרדות סמואה", הודה שהפך למפלצת, אבל טען שלא היה משנה את מהלכיו.

"כל זמן שכמות הצופים תצדיק את שידור 'הישרדות', נמשיך", מבטיח ברנט ל"כלכליסט". באתר הבית של העונה הנוכחית הוא ענה לפרובסט שאין סיבה שהתוכנית לא תמשיך גם לעשור הקרוב, ואם "America’s Most Wanted" שודרה במשך 20 שנה, גם "הישרדות" תהיה באוויר 20 שנה. בראיון לגורדון הולמס מהאתר fancast.com ציין ברנט שבין היעדים הנוספים שהוא היה רוצה לצלם בהם נמצאות גם וייטנאם ופפואה־גינאה החדשה.

עד היום צולמה "הישרדות" ב־15 אתרים ברחבי העולם. הפרסים משתנים בין הגרסאות של התוכנית, ולא תמיד הם עומדים על מיליון דולר כמו בתוכנית בארה"ב. ערכו של הפרס בישראל נאמד במיליון שקל, אבל לא כולו מחולק במזומן. בצרפת התחילו עם סכום של חצי מיליון יורו, אך כיום עומד הפרס על 100 אלף יורו בלבד. כדי לחסוך בעלויות ההפקה משכנות מדינות שונות את המתמודדים בחלקים שונים של אי או בקבוצת איים קרובים, ומשתמשות באותן פלטפורמות למשימות.

"הישרדות" הישראלית, שבה נמרח המשחק על פני יותר מ־50 פרקים, עלתה לערוץ 10 כ־5 מיליון דולר, ולמפיקים כמה עשרות אלפי דולרים נוספים עבור השימוש בפורמט. לשם השוואה, בארה"ב נוצרים כ־15 פרקים בממוצע לעונה, וכל אחד מהם עולה ל־CBS יותר ממיליון דולר. כשמביאים בחשבון את העובדה שבכל שנה עולות שתי עונות אמריקאיות, מבינים שמהפרה הזו אפשר לינוק לא מעט. כל העונות ששודרו עד 2006 התברגו בעשירייה הראשונה בטבלאות הרייטינג. העונות הבאות דורגו בעשיריה השנייה.

באילו תוכניות אתה צופה?

"'אמריקן איידול', 'אקסטרים מייקאובר', 'יורדים בגדול', 'המירוץ למיליון' וכמובן התוכניות שאני מפיק — 'המתמחה', 'האם אתה חכם יותר מילד בכיתה ה'' ו'Shark Tank'".

אבל "הישרדות" היא התוכנית האהובה עליך?

"כן, היא התוכנית המצליחה ביותר שלי, והערכים הבסיסיים שלה הם האהובים עליי ביותר. כי אתה יכול לתמרן את דרכך לזוג או שלישיית הגמר, אך לעולם לא תנצח אם האנשים שהעפת בדרך לא ייתנו לך את הפרס במתנה".

תגיות