אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחוזי הפך את ההחלטה: הקלנועית אינה רכב ממונע צילום: ערן יופי כהן

המחוזי הפך את ההחלטה: הקלנועית אינה רכב ממונע

ביהמ"ש קבע כי מי שנוהג בקלנועית ייחשב להולך רגל לצורך תביעת פיצויים. השופט: "העובדה שהמחוקק הגביל אותה לנסיעה על המדרכה, מחזקת את המסקנה שביקש להשוות בינה לבין כיסא הגלגלים"

24.12.2009, 14:25 | מארק שון
בשורה חשובה לכל בעלי הקלנועיות: היא לא תחשב לכלי רכב וכל מי שינהג בו ייחשב להולך רגל לצורך תביעות פיצויים. כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לפסיקה זו יש חשיבות רבה לסוגייה רחבה יותר - הקורקינטים. כפי שהדגישה השופטת רות לבהר שרון, שחידדה את הבעיה העתידית שתצוף: "כל קביעה אחרת עלולה להוביל לתוצאה שאינה הגיונית ואינה רצויה, לפיה גם קורקינט ממונע, אופניים ממונעים או אפילו מכונית צעצוע של פעוטות (שבחלקן יש מנוע קטן) עלולים להחשב כרכב ממונע לצורך חוק הפלת"ד".

פרשייה זו החלה במאי 2006, אז נסעה פרחיה בן ישי, אישה בת 75, בקלנועית שהיתה נהוגה על ידי בעלה, רכב התנגש בהם וכתוצאה מההתנגשות האישה המבוגרת נפצעה והגישה תביעת פיצויים. הפוגע וחברת הביטוח כלל טענו: מדובר ברכב לכל דבר והתביעה צריכה להיות מוגשת לקרנית (הגוף שמפצה נפגעי תאונות בנסיבות שאין את מי לתבוע).

בית משפט השלום בתל-אביב קבע שמדובר ברכב ממונע, ועל כן הפנה את הנפגעת לתבוע את קרנית. בית משפט השלום ניתח את הסוגיה והגיעה למסקנה שהקלנועית עונה להגדרת המושג "רכב", כיון שמדובר בכלי בעל גלגלים המסיעים אותו ממקום למקום. אלמנט נוסף שעזר להגדרה היתה העובדה שהקלנועית נעה באמצעות מנוע קטן, ולא באמצעות כוח פיזי או מכני.

היום הרכב של שלושה שופטים בראשות השופט ד"ר קובי ורדי הפך את ההחלטה. "העובדה שהמחוקק פטר את הקולנועית מחובת רישום ורישוי, ואסר באופן עקרוני את תנועתה בכביש, הגביל אותה לנסיעה על המדרכה, מחזקת את המסקנה שהמחוקק ביקש להשוות בינה לבין כיסא הגלגלים, במובן הקלאסי", כתב השופט ורדי, "אני סבור שעקרונות אלו גוברים על ה"אינטואיציה" שבעזרתה קבע בית המשפט כי קולנועית אינה כסא גלגלים".

לשופט היתה גם קריאה עקרונית למחוקקים: "אני מצטרף לקריאה למחוקק לומר את דברו ולקבוע מפורשות את מעמדה של הקולנועית בכל הקשור לחוק הפלת"ד ופקודת הביטוח".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
הבעייה שהקלנועיות נוסעות כל הזמן על הכבישים כאילו שהן מכוניות לכל דבר.
הבעיה לא קיימת בקיבוצים או בישובים חקלאיים, אבל בעיר רואים הרבה פעמים קלנועית נוסעת במהירות של 30 או 40 קמ"ש (הרבה יותר ממהירות ריצה של אדם) וממש בלב התנועה והרמזורים. בהרבה מקרים הנהג הוא זקן שירד מכסא גלגלים ועלה על קלנועית, ומעולם לא נהג ברכב. הם עוקפים ונכנסים בין הגלגלים, נוסעים באדום, חוסמים כביש חד סטרי עם נתיב אחד ושורת מכוניות נוסעות לאט אחריהם... אחד כזה נוסע "איך שבא לו" ולשוטרים יש בעייה אמיתית להוריד דבר כזה מהכביש... בדרך כלל הוא לא מבין בכלל את חוקי התנועה ולפעמים אפילו לא מה רוצים ממנו.
אמיר , פ"ת  |  25.12.09
4.
צריך להכין שבילים ומסלולים לקנועים וכן חובה לעשות ביטוח
קלנוע יכול להגיע בירידה למהירות של 40 -50 קמש זה בקלות יכול להרוג.. חכו עוד יתעררו הרבה בעיות. גם הקוקיהטים מסוכנים או שבלים מיחדים עם ביטוח או לא לאפשר לכלים המסוכהנים האלו לנוע . כי לא יעוז הם נעים גם בכבישים. ואם הם נעים על המידרכה זה כבר ממש סכנה. אבל המדינה עושה מה שנוח לה ולכן לא יהיה פיצוי סביר לנפגעים.
אבי  |  25.12.09
לכל התגובות