אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם לשלם על חניה? צילום: בלומברג

האם לשלם על חניה?

פרופ' דן אריאלי, חוקר כלכלה התנהגותית מהמובילים בעולם, משיב על שאלות הקוראים, והשבוע - האם כדאי להיכנס לחניון בתשלום או לחפש חנייה מזדמנת ברחוב

07.01.2010, 14:06 | פרופ' דן אריאלי

פרופסור יקר, מהי הטקטיקה העדיפה בעיניך לחניה בשישי בערב - להיכנס מיד לחניון ולשלם 30 שקל או להמר על חיפוש חניה בעיר? באפשרות השנייה עלולים לבזבז 40 דקות, אבל מצד שני יש סיכוי למצוא מהר חניה בחינם ולהרגיש תחושת ניצחון. מה עדיף? שירלי מגבעתיים

שלום שירלי,

אני תמיד שמח כששואלים אותי שאלות שנוגעות למהות החיים. את, למשל, שואלת שאלה על ערך הזמן. האם משתלם לשוטט ברחובות תל אביב 40 דקות בשביל החיסכון הכספי וההרגשה הטובה של לחנות בחינם. כלכלית, קל לחשב את זה. צריך רק להחליט כמה שעת בילוי שווה לך בכסף. אם שעת בילוי שווה לך 100 שקל, וחיפוש חניה נמשך בממוצע חצי שעה (שמשולה לבזבוז של 50 שקל), אז יותר משתלם לך לשלם 30 שקל בחניון. וכמובן, ככל שיש יותר אנשים במכונית כך עדיף לחנות בתשלום, כי בזבוז הזמן, וההנאה, מצטבר עבור כולם.

אפשר גם לחשב את הסבל. השווי את סבלך מתשלום על חניה, עם הסבל שנגרם לך מחיפוש חניה במשך 40 דקות ועם הסבל שאת חשה כשאת חונה בתשלום ואז מגלה שהיה מקום חניה פנוי מול המסעדה - ובחרי באפשרות הפחות גרועה. אני אישית מעדיף תמיד לחנות בחניון, כי כשאני מחפש חניה במשך 40 דקות, בזבוז הזמן ממשיך לעצבן אותי זמן רב אחרי שכבר חניתי.

ויש גם דרך להקל על הסבל שכרוך בתשלום עבור חניון: קולגה שלי בניו יורק שנא לשלם על מוניות וניסה ללכת ברגל בכל הזדמנות. בכל פעם הוא איחר והגיע ספוג מים, עד שלבסוף עשה את הדבר הבא: הוא שם 2,000 דולר בכד, והחליט שבסוף השנה ייתן את הכסף לצדקה. מאז, בכל פעם שהוא הזמין מונית, הוא לקח את הכסף מכד הצדקה. בכלכלה קוראים לזה Mental Accounting, "חשבונאות נפשית". היה לו קל להזמין מוניות, כי הוא הרגיש שארגוני צדקה מממנים לו אותן. בסוף השנה הוא אכן נתן לצדקה את מה שנותר בכד.

שימי במעטפה 500 שקל, ותחליטי שהם ישמשו אך ורק לחניה. פעם אחת זה יכאב, ואז במשך חודשים תוכלי לחנות בלי להרגיש רע. את יכולה, כמו הקולגה שלי, לשים יותר כסף ולהחליט שהעודף ילך לתרומות, ואז תרגישי עוד פחות "אשמה" כשאת משלמת לחניון. כך או אחרת, זכרי שהדבר היחיד שבאמת חשוב הוא שנהנה בערבי שישי.

הכותב הוא חוקר כלכלה התנהגותית מהמובילים בעולם

 

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

 

לכתבות נוספות במוסף "כלכליסט" לחצו כאן

 

תגיות

44 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

44.
צאו מהבלגן ...
מה יש לחפש בתל אביב ... שנים אני לא נוסע לתל אביב ... חוף ים מדהים יש לי בראשון קניות אני עושה בראשון לציון ... בילויים ומסעדות בראשון לציון ... אפילו איקקה מגיעה לראשון לציון ... תחפשו לכם עבודה מחוץ לתל אביב ... אם אתם חייבים לעבוד בת"א אולי תארגנו לכם פול לנסיעה משותפת וכך תפלו למטלת הנהיגה והחניה רק פעם בכמה ימים ... אפשרות נוספת היא לנסוע בפול במונית ... ואם אתה חסר יוזמה ואין לך פול ... סע ברכבת או בקטנוע ...
יורם מראשון  |  10.01.10
43.
לא ברורה תחושת ה"מגיע לי" בכל הנוגע לחניה במרכזי הערים
הלא כל דבר במרכז העיר עולה בכסף רב. שכירת דירה עולה לא מעט ואפילו על הנחת הישבן הענוג של הנוכח בבית קפה יש לשלם. רק מה? משום מה התפתחה התפיסה כי הפקעת לא מעט מטרים רבועים של מרחב עירוני חסר תחליף על חניה צריכה להיות בחינם לכל המעוניין. ובכן, ההפך הוא הנכון: יש לעודד תחבורה ציבורית, בין אם ע"י שיפור השירות והרחבת שעות הפעילות, ובין אם ע"י ייקור החנייה במידה ניכרת, שתשקף את תשלום השכירות על אותם מטרים רבועים לאותן שעות חניה באותו איזור יקר להשחית.
משתומם  |  09.01.10
41.
באוסטרליה למשל כולם משלמים על חנייה ומאף אחד
עוד לא נפלה חתיכה ,בכל מקום יש מדחנים ,חנייה בסיסית בקניון היא 3-4 שעות חינם ואחריי זה משלמים מחיר התחלתי של 5 דולר וזה עולה או שאתה לוקח יומי וזה עולה מחיר גלובאלי מסוים .אנשים חיים עם זה מצוין ,זה מסייע גם להוריד חלק מהעומס על הכביש כי אנשים עושים חשבון של אחד ועוד אחד ואומרים שווה לנסוע ברכבת או בחשמלית לעבודה בעלות של נאמר 3-4 דולר מאשר לקחת את האוטו לשלם דלק לשלם חנייה להיתקע בפקק (אומנם התחבורה הציבורית יותר יעילה פה מישראל וגם יותר זולה אבל יש שיקולים אחרים שגם הם מסייעים לעובדה שהרבה מהאנשים נוסעים בתחבורה ציבורית ולא ברכב לעבודה ),במרכזיי קניות גדולים נהוגה חנייה מוקצבת בזמן ללא תשלום ומעבר לזמן מסוים את מתחיל לשלם . הכסף שמגיע מאמצעי אכיפת החנייה הציבורית עוזר לתקן כבישים להקים חדשים להקים מעקפים ולפתח את העיר.אומנם החניות הפרטיות מהוות מקור הכנסה לבעליהן אך מאידך הן גם מפרישות מס קצוב לעירייה .ובניגוד לישראל כל עירייה באוסטרליה היא מעין ממשלה מקומית והיא מחוייבת בשקיפות מלאה של הכספים שנכנסים לה כתוצאה מהדוחות השונים ומהאמצעים האחרים שעומדים לרשותה לגבייתם של אלו . לא אני לא מרגיש פראייר שאני משלם חנייה כי אני יודע שזה מבטיח שתהיה לי חנייה כל הזמן מסודרת מטופחת מוארת וכיו"ב מצד שני במקומות חנייה שנכנעו ללחצים של עסקנים והם בחינם נאמר בקניונים מסוימים ,הרי שאתה מוצא את עצמך מסתובב שעות לחפש חנייה ובגלל זה הם התחילו לשנות את השיטה גם באלו ולגבות חנייה אחריי שמן מסוים קצוב .עובר פקח מסמן לך את הגלגל באיקס עם גיר במקום שרק הוא יודע ,ואם אחריי נאמר שעתיים הוא עובר ואתה עוד שם אתה אוכל דוח ,מצד שני אם תזיז את האוטו למקום אחר ,או תצא הגיר יימחק ולא תהיה לך בעיה בכלל . תיהנו ישראל
chef izzie , מלבורן אוסטרליה  |  10.01.10
40.
יש להוריד את מחירי דוחות החנייה שיהיו יחסיים למשכורות הנמוכות
לא מספיק לא להגיע לתל אביב כסנקציה על מחירי החניה המטורפים . צריך גם להלחם ולעשות לובי חזק בכנסת להוריד את מחירי קנסות החנייה ... לא הגיוני להמשיך לרשויות המקומיות להשתולל ולהתעמר בצורה האלימה כפי שזה נעשה היום באנשים שמשכורתם היא שכר מינימום הנגזר מהשכר בעולם הגלובלי השלישי, אך עלויות מחייתם גבוהות כמו בעולם הגלובלי הראשון . תבואו , יש קבוצה בפייסבוק http://www.facebook.com/group.php?gid=241112413788&ref=nf
אזרח  |  09.01.10
לכל התגובות