אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תושבי קיבוץ מחניים דורשים מיגון אקוסטי בשל הרעש משדה התעופה הסמוך צילום: shutterstock

תושבי קיבוץ מחניים דורשים מיגון אקוסטי בשל הרעש משדה התעופה הסמוך

עמותת אדם טבע ודין טוענת בעתירה שהגישה לבג"ץ בנושא זה, כי לא נעשו פעולות של הגורמים הממונים להפסקת מפגעי הרעש משדה התעופה מחניים-ראש פינה, המשמש לטיסות פנים ארציות

10.01.2010, 16:31 | יסמין גיל

עמותת אדם טבע ודין הגישה בסוף השבוע שעבר עתירה לבג"ץ, באמצעות עו"ד קרן הלפרין-מוסרי, נגד שרי התחבורה, הביטחון, והגנת הסביבה, רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות שדות התעופה (רש"ת), בטענה שהגורמים הללו לא פועלים להפסקת מפגעי הרעש בקיבוץ מחניים, שנגרמים לטענתה בשל הסמיכות לשדה התעופה מחניים-ראש פינה.

"מדובר במפגע רעש קשה ובלתי סביר, שפוגע באיכות חייהם של תושבי הקיבוץ", נכתב בעתירה, "במסגרת פעילות שדה התעופה, מתבצעות המראות ונחיתות של כלי טיס שונים וכתוצאה מכך סובלים התושבים מרעש מטוסים מחריש אוזניים, בשעות שונות במהלך היממה, ללא יכולת לחזות שעות נחיתות והמראות וללא אמצעים שיסייעו להם להקטין את עוצמות הרעש".

בעתירה, שבה מפורטים מהלכי תושבי הקיבוץ בנושא זה מול הגורמים השונים במהלך השנים, מבקשת העמותה לקבוע כי תושבי מחניים יהיו זכאים למיגון אקוסטי בבתיהם. "נחיצות שדה התעופה בצפון מובנת", נכתב בהודעת אדם טבע ודין, "אך לא יעלה על הדעת שתושבי הקיבוץ יסבלו לאורך שנים, כאשר ניתן באמצעים קיימים להפחית משמעותית את המפגע".

קיבוץ מחניים נמצא כ-3 קילומטר מצפון-מזרח לראש פינה, בתחום המועצה האזורית גליל עליון, ומונה כ-400 תושבים. בסמוך לו ממוקם שדה התעופה מחניים המשמש, על פי דבר העתירה, "לטיסות פנים-ארציות מסחריות ופרטיות, וכן משרת סוגי מטוסים שונים כגון אולטרא-לייטים ודאונים, את כל מסוקי ומטוסי התובלה של חיל האוויר, את חברות הריסוס ומטוסים המשמשים ללימודי טיסה ואימונים. בשדה התעופה שני מסלולים צולבים, האחד משובש ואינו פעיל, והשני הינו מסלול מספר 15-33, עליו מתבצעות כל ההמראות והנחיתות, והוא ממוקם במרחק של כ-60-140 מטרים מבתי השכונה הדרומית בקיבוץ".

בהודעת אדם טבע ודין נמסר כי זו פועלת במקביל לקדם הצעת חוק לטיפול במטרדי רעש משדות תעופה אזרחיים השוכנים ליד שכונות מגורים: "התלונות באשר לשדה התעופה מחניים, מצטרפות לתלונות תושבי הרצליה לגבי מטרדים משדה התעופה הפועל בסמוך לבתיהם. בגין תלונות אלה כבר הוגשה בעבר עתירה ואף התקיים דיון בוועדת כלכלה בחודש שעבר".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "העתירה עדיין לא הגיעה למשרד להגנת הסביבה. כשתגיע - נגיב".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "התביעה טרם התקבלה ברש"ת. לכשתתקבל תגיב רש"ת לבית המשפט, כמקובל. לגופו של עניין נציין כי תנועת המטוסים בתעופה האזרחית בשדה התעופה מחניים, קטנה בשנים האחרונות בעשרות אחוזים ומסתכמת בתנועות ספורות ביום בלבד. דגם המטוסים שפוקד את השדה אינו מתקרב לקריטריון הזכאות למיגון אקוסטי. מיגון אקוסטי מתבצע אך ורק באזורים בהם מוכח רעש מצטבר ברמות שהוגדרו על ידי המשרד להגנת הסביבה, ואשר קיימת בהם תוכנית מתאר מאושרת".

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
לברון האדום
אין כאן שום סחטנות של תושבים. התושבים לא דורשים כסף, אלא שיבצעו מיגון אקוסטי בבתים שלהם, זה הכול. לידיעתך, הטיסות המסחריות בשדה החלו רק בשנות ה-90'. עד אז הוא שימש בעיקר כמנחת מטוסי ריסוס, ואין מה להשוות בין זה לבין שדה תעופה שמשמש לטיסות מסחריות ופרטיות. מעבר לזה, חוזה כזה כמו שאתה מתאר הוא חוזה אסור ובטל מעיקרו. מה שנקרא בשפה המשפטית - "חוזה פסול".
הטייסת  |  11.01.10
1.
הצעת ייעול למניעת סחטנות תושבים
כל מי שרוכש דירה בקרבת שדה תעופה יצטרך לחתום שבעתיד לא יתעורר ויחליט שהשדה מפריע לו. דייריי הרצליה בעיקר רכשו דירות זולות באיזו שנמצא ליד שדה תעופה ויום אחד החליטו שהשדה מפריע להם. אותו דבר תושבי מחניים. ממה שידוע לי שדה מחניים קיים עוד מימי המנדט הבריטי ולפני כן שימש מנחת לטייסים טורקיים... התנועה בשדה היום היא דלה וחסרת משמעות יחסית לשנות השמונים.
הברון האדום  |  10.01.10