אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכות: השביתה ברכבת ישראל תעלה למשק 50-30 מיליון שקל ליום צילום: אלכס קולומויסקי

הערכות: השביתה ברכבת ישראל תעלה למשק 50-30 מיליון שקל ליום

נציגי הרכבת ייפגשו מחר עם נציגי הממונה על השכר באוצר על רקע סכסוך העבודה שהוכרז בין הצדדים

19.01.2010, 19:37 | ליאור גוטמן ומיקי פלד

השבתת רכבת ישראל מפעילות תעלה למשק בין 30 ל-50 מיליון שקל ליום, כך מעריך בכיר בענף התחבורה. הסכום מיוחס להפסד שיגרם למשק בשל הפסקת תנועת הנוסעים למקומות העבודה, כמו גם הפסקת הובלת המטענים לנמלי ישראל. מחר (ד) אמורים לשבת נציגי הרכבת ונציגי הממונה על השכר במשרד האוצר, זאת על רקע איום ועד העובדים של הרכבת לפתוח בשביתה כללית בעקבות סכסוך העבודה שהוכרז בין הצדדים בשבוע שעבר. יצוין שסכסוך העבודה הוכרז בידיעתו ובאישורו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני והוא נובע עקב סירובו של הממונה על השכר לאשר את הסכם העבודה החדש של עובדי החברה.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", מדובר בהסכם שכר ראשון מאז שנת 2003, אז הופרדה רכבת ישראל מרשות הנמלים והרכבות. על פי תנאי ההסכם החדש, כל עובדי הרכבת שהוגדרו כדור א' - כלומר אלו שהתקבלו לעבודה לפני- 2003 יזכו לתוספת של כ-4%. עובדים שהתקבלו לרכבת אחרי 2003 יזכו לתוספת שכר של כ-6%. כיום עובדים ברכבת ישראל כ-2,100 עובדים.

בשנה הקרובה אמורה ההסתדרות לחתום על הסכם שכר חדש במשק, אולם עובדי הרכבת עשויים שלא ליהנות ממנו. הסיבה: באוצר מסרבים לאשר תוספת שכר כפולה, אחת במסגרת ההסכם עם הרכבת והשנייה במסגרת ההסכם הכללי. בנוסף, האוצר לא רוצה להראות כאילו הוא נכנע לדרישות העובדים, זאת כאשר ברקע מתכוונת המדינה להפריט 15% מנמלי אשדוד וחיפה עד מאי 2010 ואף לקדם את הרפורמה בחברת החשמל במסגרתה יפרשו מאות עובדים. "התוספת שעובדי הרכבת דורשים לקבל בשנה הבאה עשויה לעלות למדינה בין 5 ל-10 מיליון שקל, סכום פעוט לעומת השבתה מלאה של הרכבת. לא צריך להיות גאון מתמטי כדי להבין מה עדיף, אבל האוצר לא יכול להיראות כאילו הוא "התקפל", מסביר הגורם. ממשרד האוצר נמסר בתגובה ש"משרד האוצר לא מאשר כפל הסכמים ואנו בטוחים שניתן יהיה להסדיר את הנושא בימים הקרובים ואין צורך בלחצים מדומים"

תגיות