אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוזמה: לשנות את חוק המכרזים ולהגביל מספר הזיכיונות לפרויקטי תשתית צילום: עמית שעל

יוזמה: לשנות את חוק המכרזים ולהגביל מספר הזיכיונות לפרויקטי תשתית

ברקע לשינוי המוצע בחוק, שני פרויקטים של שפיר הנדסה שמתעכבים - סלילת כביש 531 והנתיב המהיר בכניסה לתל אביב

24.01.2010, 22:59 | ליאור גוטמן

יוזמה חדשה של המדינה תבקש להגביל את מספר פרויקטי התשתיות שמופקדות בידי זכיינית בודדת - כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה: במידה ומשבר פיננסי רחב יקשה להשיג את המימון המתאים, תוכל המדינה להמשיך ולקדם בנייה של כבישים או רכבות קלות.

נכון להיום מתנהלות רשויות המדינה תחת חוק חובת המכרזים (1992) והתיקונים שנעשו בו ביוני 2009. עם זאת, רעיון החוק - לפיו המדינה תנהל את כל מכרזיה תחת שקיפות מלאה שנותנת לכל אדם או גוף הזדמנות שווה להתמודד - לא השתנה, כך שאין מניעה להפקיד בידי גוף בודד מספר רב של פרויקטי תשתיות.

אחת הדוגמאות היא חברת שפיר הנדסה, שאחראית בין השאר גם על סלילת כביש 531 והנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, שני פרויקטים שהתעכבו לאחרונה עקב מחלוקות פיננסיות מול האוצר. גורם בכיר שמקורב לנושא סיפר שהיוזמה של המדינה תגובש בתקופה הקרובה ותועבר לעיון משרד המשפטים.

אולטימטום מהמדינה

בתוך כך, מחר (ב') אמורה המדינה לקבל עד סוף היום את תשובת חברת שפיר בנוגע לעיכוב בסלילת כביש 531. כזכור, האוצר העמיד אולטימטום לשפיר בדרישה להעמיד מתווה פיננסי מלא לסלילת הכביש, או שזיכיון החברה יבוטל. במקביל מנהלת המדינה מו"מ שקט מול החברה שהגיעה למקום השני במכרז, דניה סיבוס, שתידרש במקרה קיצוני ליטול את המושכות. הבעיה העיקרית היא שההפרש בין הצעתה של דניה סיבוס לבין זה של שפיר נאמד בטווח שבין 400 ל-500 מילין שקל לרעת דניה סיבוס, כך שבמקרה של העברת הזיכיון יתייקר הפרויקט באופן ניכר.

גורם נוסף שעתיד לדון בגורלם של הפרויקטים הללו ואחרים הוא ועדת הכלכלה של הכנסת, שתתכנס מחר לדיון בהשתתפות מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שפרט לכביש 531 והנתיב המהיר, מתכוונן גנות לסקור את התקדמות רכבת ישראל במספר תחומים, לרבות הכפלת קו נען-לוד, סלילת הנתיב המהיר לירושלים ופיתוח קו ראשל"צ מערב. בנוסף, עתיד גנות לדווח על ההתקדמות בסלילת כביש בגין דרום בואכה גילה וההפרדות המפלסיות בלוד. פרויקט מיוחד שייסקר הוא עוקף קריות, שיחד עם מנהרות הכרמל אמור לפתור את בעיות התנועה בעיר חיפה. על פי ההערכות, כביש עוקף קריות עשוי להיפתל במועד מוקדם מהצפוי, אולי אפילו שלא במקשה אחת.

תגיות