אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זכיינית כביש 531: "התנהלות המדינה בפרויקט - חסרת תום לב" צילום: עמית שעל

זכיינית כביש 531: "התנהלות המדינה בפרויקט - חסרת תום לב"

שפיר הנדסה בתגובה לאיום לבטל את הזיכיון שלה לסלילת הכביש: "המדינה גררה רגליים - והתעלמה ממחויבויותיה"

26.01.2010, 19:03 | ליאור גוטמן
התנהלות שנעדרת תום לב, גרירת רגליים, אי עמידה בהתחייבויות וחוסר מידתיות - אלו מקצת הטענות החמורות שמפנה זכיינית כביש 531, חברת שפיר הנדסה, כלפי משרדי האוצר והתחבורה, על רקע איום המדינה לקחת מידיה את הזיכיון.

במכתב שהועבר היום לידי משרדי האוצר והתחבורה, ע"י באי כוחה עו"ד הורביץ וחורש ממשרד י. הורביץ ושות', מתקיפה שפיר הנדסה את רשויות המדינה, ומאשימה אותן בהכשלת הליך הסלילה. לדבריה, "המדינה היא האחראית הבלעדית להפרת ההסכם, ומעשיה הביאו לסיכול יישומו".

בהמשך מסבירה שפיר כי המשבר הכלכלי הביא לקשיים במציאת מקורות המימון לפרויקט - כ-2.4 מיליארד שקל - אך עובדה זו זכתה להתעלמות מצד המדינה, אף שחתמה עם שפיר על מתווה חדש.

לפי שפיר, "המדינה 'גררה רגליים' בכל הקשור לביצוע מחויבותה", תוך "התעלמות מוחלטת מחיוביה על פי המתווה", מה שהוביל בסופו של דבר ל"התנהלות נעדרת תום לב שהגיעה לשיאה שעה שהיא הודיעה לשפיר כי בכוונתה לחלט 4 מיליון שקל מהערבות שהעמידה לפרויקט (מתוך 35 מיליון – ל"ג), בשל טענה של אי עמידה בהתחייבויות ובלי לתת לה מתן זכות שימוע או ארכה לתקן את התחייבויותיה".

למרות הכול, ממשיכים בפרויקט

אחת הטענות החמורות ביותר נשמרת לסוף המכתב, שם מאשימה שפיר את המדינה בהצגת מצג שווא, ולפיו מממני הפרויקט, בהם בנק לאומי, נטשו את שפיר והשאירו אותה ללא פתרון פיננסי נאות שיסיע בקידום הסלילה: "בנק לאומי (פנה) בכתב לרשות הממונה ביום 12 בינואר לפיה אין הם נסוגים מכוונתם להעמיד מימון".

על פי שפיר, המסקנה המתבקשת משלל פעולות המדינה בנושא היא אחת: "המדינה היא שדחתה, באופן שרירותי יש לומר, כל דיון עניני בהצעותיה של שפיר", מה שהוביל לאיום לביטול הפרויקט.

בסיום המכתב מצהירה שפיר על מחויבותה לפרויקט, תוך חידוש העבודות שהופסקו מחד גיסא, ומציאת פתרון פיננסי הולם מאידך גיסא; זאת, בהתאם ללוח הזמנים האחרון שנקבע על ידי המדינה.

כפי שנחשף ב"כלכליסט" המדינה מנהלת מגעים שקטים מול דניה סיבוס, הזכיינית שהגיעה שנייה במכרז זה, מתוך ידיעה שהצעתה המקורית יקרה ב-350-450 מיליון שקל מזו של שפיר הנדסה.

גורם בכיר שנחשף למכתב מסביר שמדובר במסמך המטיל את הכשלים לפתחה של המדינה, שנראה על פניו כניסיון להכין את הקרקע לתביעה משפטית. עוד מוסיף הגורם שהוא לא רואה היתכנות של סגירה פיננסית מצדה של שפיר עד מאי הקרוב.

יצוין ששפיר הנדסה זכתה גם במכרז הנתיב המהיר לתל אביב, שתקוע אף הוא על רקע מחלוקות פיננסיות. לאחרונה סירב האוצר לאשר פשרה של הבורר בין הצדדים, השופט זיילר, לפיה תחדש שפיר את העבודות תחת הכרה שיש לתת לה פיצוי עבור הפסדי מימון וזמן.

גורמים באוצר מסרו בתגובה ש"חברת שפיר מפרה באופן בוטה את זיכיון דרך 531 ובחרה במכתב שאינו מעיד על רצונה לקדם את הפרויקט לטובת הציבור. ועדת המכרזים תלמד אז המכתב ותגיב באופן רשמי בהמשך".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
איך מתמודד במכרז כלשהו זוכה במכרז בלי יכולת לממן אותו ?
אם לשאר המתמודדים במכרז היו נותנים את רשת הבטחון וההקלות ששפיר מקבלת, אולי גם הם היו יכולים להגיש הצעות יותר טובות ? ומדוע שהמתמודדים במכרז לא יחוייבו לחתום עם הבנקים המלווים על זכרון דברים מחייב לגבי מימון הפרוייקט בזמן הגשת ההצעות במידה והוא יצא לפועל ? ההצעות לא נפתחות ונשארות חתומות עד לסגירת המכרז וגם לא חייבים לחייב לפרט בהן את כל תנאי הליווי הפיננסי, אלא רק לתת התחייבות של בנק מלווה לממן את הפרוייקט במידה ושהוא יצא לפועל.
אבי , נס ציונה  |  27.01.10
5.
מחדלי המדינה
עדין לא ירד האסימון לפקידוני האוצר ומשרד התחבורה שאין ארוחות חינם,שכל המתחרים האחרים אינם טיפשים או חכמים יותר ומי שמציע פעם וחזור מחירים מתחת לכל אומדן סביר ומתחת למתחריו-סופו שימצא הדרך להחזיר ההפרש ויותר ושכרנו לבטח יהיה הפסדנו. האחראים הראשיים ומי שחיב לתת הדין הם אותם חברי ועדת המיכרזים שפעם אחר פעם נכשלים במלאכתם וכמובן-לעולם לא יודו בדבר ותמיד ימצאו האשם באחרים. מדובר במאות מליוני שקלים בכל פעם שלכאורה חוסכים מהוצאות המדינה ואז הפרויקט מתעכב שנים-על הנזק האדיר למשק הלאומי ובסוף-תג המחיר הסופי גדול כמה מונים-מהתחילי. פעם אחת שיתנו הדין האחראים האמיתיים לדברים ותראו הפלא שימצא התהליך היותר נכון ומתאים שימנע השנות מקרים אלה.
avi , hasharon  |  26.01.10
4.
נערי האוצר
כידוע לכל שפיר היא אחת מהחברות היחידות במשק שאינה בורסאית, חברה בבעלות פרטית נטו לא בורסה ולא אג"ח. חברת הנדסה ימית ומבנית שביצעה עשרות פרוייקטים ענקיים בצורה מרשימה כמו:גשר גולדה ,דחיקת צנרת תת קרקעית פרוייקט שפדן,גשר גילו גשר עכברה ,גשר יגאל ידין ועוד המון עבודות. מסתבר שמי שמנהל בפועל הם נערי האוצר שמהיום שירון זליכה עזב את האוצר הם אינם מסוגלים להוציא חצי פרוייקט לביצוע. כל פרוייקט והשוקס שלו ראו מקרה 431 תביעת דניה סיבוס את המדינה בסכום שלמעלה מ350 מליון ש"ח. אימפוטנציה של האוצר שמפילים על חברה פרטית.
ישראל ישראל  |  26.01.10
לכל התגובות