אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנתיב המהיר: גרסאות סותרות של המדינה צילום: גלעד קוולרצ'יק

הנתיב המהיר: גרסאות סותרות של המדינה

במחלוקת עם זכיינית הנתיב המהיר טוענת המדינה כי הקמת הפרדה "רכה" לא תפגע בהכנסותיה. אולם ממסמך שהגיע לידי כלכליסט עולה כי המדינה מסרה עמדה הפוכה לביהמ"ש לפני כשנתיים

31.01.2010, 07:02 | ליאור גוטמן

המדינה סותרת את עצמה בכל הנוגע להפעלת הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. ממסמכים משפטיים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שהמדינה, באמצעות חברת נתיבי איילון, טענה לפני כשנתיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב שפתיחת הנתיב לתנועה, כשהוא מצויד ב־600 המטרים האחרונים בהפרדה "רכה", עלולה לגרום לנזק כלכלי כבד לזכיינית, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. עמדה זו מנוגדת לטענה הנוכחית של המדינה שלפיה פתיחת הנתיב לציבור כשהוא מצויד בהפרדה רכה בחלקו האחרון אינה עתידה לפגוע בהיקף הכנסות הזכיינית.

כיום קיימת בעיה בחלקו האחרון של הנתיב בנקודת החיבור לצומת קיבוץ גלויות: בעיות של תכנון והקצאת שטחים מונעות הפרדה קשיחה בין הנתיב הציבורי לנתיב האגרה לאורך כ־600 מטר, כך שקיים חשש שנהגים עלולים "להידחף" לנתיב המהיר מבלי לשלם. הדבר מעמיד בסכנה את יישום הפרויקט מכיוון שהזכיינית, שפיר הנדסה, תכננה אותו בהתאם לצפי הכנסות מסוים. אם ההכנסות בפועל יהיו נמוכות מהתחזית עלולה שפיר להפסיד מיליוני שקלים, מה שהופך את הפרויקט ללא כדאי. יצוין שהבעיה התגלתה בדיעבד, כלומר רק לאחר ששפיר זכתה בפרויקט והחלה בתכנונו. עלות הפרויקט נאמדת ב־1.4 מיליארד שקל.

באפריל 2008 השיבה המדינה, באמצעות חברת נתיבי איילון והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לתביעה שהוגשה נגדה על ידי עמותת אדם טבע ודין. אדם טבע ודין ביקשה לבחון שוב את אישורי הפרויקט ביחס לנזק הסביבתי. אחת הטענות שעלו היא שיש להקים במקום הפרדה "רכה" בין הנתיבים. המדינה השיבה שחייבים להקים במקום הפרדה קשיחה, למרות שהיא אינה תואמת את התוכניות המקומיות (במקום אמורה לעבור מסילת ברזל — ל"ג). "התוספת שעבורה מבוקש ההיתר לשימוש חורג היא תוספת מזערית ביחס להיקף הפרויקט כולו ושבלעדיה אין כל דרך לקיים את הפרויקט", הסבירה המדינה בתשובתה. הפתרון שהציעה המדינה הוא הצרת הנתיב לרוחב של 3.4 מטרים, ברמה שיקשה על חילוץ או תיקון תקר במקרה שרכב נתקע בו.

בתוך כך, לפני כשבועיים עצרה שפיר הנדסה את העבודות במקום והצדדים נמצאים בבוררות משפטית בראשות השופט זיילר. לאחרונה ביקש זיילר להיהפך מבורר למגשר, מה שיקל על חידוש העבודות, אולם המדינה סירבה. הבוררות נקבעה למאי הקרוב, והנתיב, שהיה אמור להיפתח בסתיו הקרוב, יחכה לשנה הבאה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו מצפים שהזכיין יעמוד בהתחייבויותיו ואין מניעה לקדם את הפרויקט עם הפרדה רכה והצרת נתיבים, כפי שהוצע".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הנסיעה היום בכסיש מס 1 היא סכנת נפשות, אין שוליים בכלל !!!
איך יכול להיות כביש מהיר ללא שוליים, ועם נתיבים צרים ממה שמותר בתקן . מספר פעמים כמעט התנגשתי ברכב שנתקע על הנתיב הימני, וזה למרות שאני נוסע 70 קמ"ש. אז הורידו את המהירות בכביש הזה מ 100 ל 70 קמ"ש אבל כלל לא אוכפים שם את המהירות,והנהגים מצפצפים ונוסעים מעל 100 קמ"ש. נשאלת השאלה למה לא אוכפים שם את המהירות ? 2 סיבות : 1. אם כולם יסעו 70 יווצרו פקקים איומים בכביש הזה, והמדינה מודעת לכך 2. שוטרי אגף התנועה מפחדים לעמוד עם ניידת במקום שאין בו שוליים , כבר אמרתי - סכנת נפשות וכל הבלגו הזה נמשך כבר 5 שנים , הכל בשביל בצע כסף וממשלה שמתנערת מהאחריות שלה על הכבישים חלם זה כאן
31.01.10
1.
מתי תפסיק המדינה להיות כאחרון התגרנים
מתי יבינו הפקידים שהאחריות שלהם היא לא רק למקסם את התוצאה הנקודתית בנושא המונח לפניהם. לפקידי מדינה יש אחריות לעיצוב המרחב הציבורי, המדינה צריכה לחשוב איך נראית הציבוריות הישראל. אבל כנראה שאלו הפנים הישראליות, חוסר עקביות, העדר אמינות ובעיקר הבטחות ללא כיסוי, כי בסוף יהיה בסדר. ישראל 2010.
אחד מהרחוב  |  31.01.10