אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב על הסטטוס: גוגל נגד פייסבוק צילום: בלומברג

הקרב על הסטטוס: גוגל נגד פייסבוק

עוד לפני שהודיעה גוגל על השקת הגוגל באזז, נודע כי פייסבוק מפתחת שירות דוא"ל, ואחריו הודיעה על פתיחת זמינות הצ'אט שלה אל מחוץ לאתר. לפייסבוק יש יתרון מספרי, לגוגל יש הרבה כסף. כל אחת רוצה את הגולשים אצלה, ורק אצלה. האם האינטרנט גדול מספיק בשביל שתיהן?

11.02.2010, 16:21 | עומר כביר

אם גוגל באזז תזכה להצלחה, ובגוגל מתכוונים לעשות כל מאמץ כדי לוודא שכך יהיה, זו תהיה כנראה הרשת החברתית הכללית האחרונה שתקום. כבר היום קרוב שוק הרשתות החברתיות לרוויה, והגולשים מתקשים לתמרן בין הרשתות שבהן הם פעילים. לא בטוח אפילו שיש להם מקום לעוד רשת אחת.

נסיעת מבחן בגוגל באזז הכל כלול, לטוב ולרע הרשת החברתית של גוגל עמוסה להפליא, מהווה סכנה לפרודוקטיביות ומאגדת בתוכה את התכונות הטובות של פייסבוק וטוויטר. בדקנו שי ענבל, 4 תגובותלכתבה המלאה

גוגל נכנסה השבוע במלוא העוצמה לתחום חם מאוד, אך גם צפוף מאוד וקשה לפיצוח. גוגל יודעת את זה יותר טוב מכולם - היא כבר ניסתה ונכשלה עם הרשת החברתית orkut. אבל זה לא ריפה את ידיה, כי מדובר בתחום שגוגל אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו.

תוכן גולשים הולך ותופס מקום משמעותי ברשת. יותר משגולשים רוצים לקרוא ב"ניו יורק טיימס" על הנאום החדש של ברק אובמה, הם רוצים לקרוא בפייסבוק על הניתוח של דודה ברוריה; יותר משגולשים רוצים לשמוע מה סטיב ג'ובס אמר על האייפד, הם רוצים לצייץ על כמה הם לא אוהבים אותו.

אסור לגוגל לפספס הפעם

כיום, כשגולשים מגיעים לחפש בגוגל, הם יותר ויותר מחפשים תכנים שנמצאים בפייסבוק, בטוויטר, בפליקר ודומיהם. בגוגל מבינים את זה זה זמן, ובדצמבר הם שדרגו את מנוע החיפוש שלהם כך שיכלול עדכונים בזמן אמת מטוויטר ומפייסבוק. אבל התכנים מפייסבוק הגיעו לגוגל רק בצורה מוגבלת, הכוללת רק עדכונים מדפים שמופעלים על ידי חברות מסחריות וחסרה את הדבר החשוב ביותר - עדכוני הגולשים עצמם.

מסיבת העיתונאים של גוגל באזז, שלשום, צילום: רוברט גלבריית מסיבת העיתונאים של גוגל באזז, שלשום | צילום: רוברט גלבריית' מסיבת העיתונאים של גוגל באזז, שלשום, צילום: רוברט גלבריית

בפייסבוק לא רצו לתת לגוגל את התכנים היקרים שלהם חינם. אחרי הכל, אם הגולשים יקבלו אותם שם הם לא יבואו לפייסבוק ולא יקליקו על פרסומות מכניסות כסף. בגוגל הבינו שאם הגולשים לא ימצאו אצלם את התוכן שהם מחפשים, הם עלולים ללכת למקום אחר, והחליטו לעשות מעשה: אם פייסבוק לא נותנת לנו את התוכן שלה, נגרום לגולשים שלנו לייצר את התוכן הזה בעצמם.

שתי רשתות חברתיות - שתי דעות האם פייסבוק צריכה לחשוש מגוגל באזז? פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר. גוגל מפעילה את אחד משירותי המייל הפופולריים ביותר. פייסבוק פונה לקשת גילאים רחבה, ואילו גוגל יכולה לרתום לצידה את שירות הפרסומות המצליח ברשת עומר כביר וסוכנויות הידיעות, 2 תגובותלכתבה המלאה

גוגל באזז היא הדרך של גוגל לתפוס חזקה על העולם שבו עדכונים מיידיים מאין ספור גולשים הם הדבר המרכזי. אין לזלזל בחשיבות שגוגל מייחסת לעולם הזה ולנוכחות שלה בו. בהשקת גוגל באזז לקח חלק פעיל אחד ממייסדי גוגל סרגיי ברין, והאינטגרציה עם ג'ימייל, אחד השירותים הפופולריים של גוגל, מעיד על רצונה של החברה להשקיע את מרב המשאבים בקידומו.

בתקופה הקרובה עתידות גוגל ופייסבוק לנהל קרב איתנים על השליטה בתחום, וכל חברה תעשה כמיטב יכולתה לפגוע ולנגוס בנתח השוק של מתחרתה. המהלך הבא של פייסבוק נודע עוד לפני חשיפת גוגל באזז: השקת שירות דוא"ל מתחרה לג'ימייל כדי לגרום לגולשים להישאר אצלה כמה שיותר ולא לפזול לעבר המתחרה. כמו כן, החברה הודיעה יום לאחר השקת באזז כי היא פותחת את שירות הצ'אט שלה לפרוטוקול Jabber, והכריזה על התחלת העבודה על Facebook Chat Connect. המשמעות היא שבקרוב מאוד כל תוכנת מסרים מיידיים תוכל להתחבר לצ'אט של החברה, וכל משתמש יוכל לצ'וטט עם רשימת החברים שלו גם ללא צורך להתחבר לאתר. בעוד ששירות המייל של פייסבוק עתיד להתחרות ישירות בג'ימייל, פתיחת הצ'אט הינה בתחרות ישירה ל-Google Talk.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, צילום: בלומברג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג | צילום: בלומברג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, צילום: בלומברג

תחום נוסף שבו עתידות שתי החברות להיאבק הוא השירותים החברתיים מבוססי המיקום. גוגל באזז כבר כוללת תמיכה מקיפה בשירותי מיקום, באמצעות האפליקציות הסלולריות של השירות שמאפשרות לעדכן את מיקום המשתמש. גם בפייסבוק טורחים על טכנולוגיה דומה, שעתידה להשתלב באפליקציות הסלולריות שלהן, שבהן עושים שימוש 65 מיליון גולשים בחודש.

קשה להאמין שגולשים יבחרו לעדכן שתי רשתות חברתיות מלאות במקביל, ואפשר להעריך שכאשר ישקעו ענני הקרב רק ענקית אחת תישאר עם נתח מספק של גולשים שיצדיק את המשך פעילותה. לפייסבוק כבר יש יתרון מספרי וגם אהבת הגולשים, לגוגל יש לוחמנות והרבה כסף. מנגד, לגוגל עבר בעייתי בהשקת שירותים חדשים ברעש גדול, וזניחתם בתוך זמן קצר. כך היה עם Knol, התשובה של גוגל לוויקיפדיה, עם גוגל לייבלי, הניסיון של גוגל להיכנס לעולמות וירטואליים דוגמת Second Life, ועם שירותים רבים אחרים.

ייתכן שגם כאן תחליט החברה שהמאמץ אינו מצדיק את התוצאה ותזנח את השירות, אך זה תרחיש לא סביר. בקרב על הפעילות החברתית של הגולשים, לגוגל אסור להפסיד. אם פייסבוק תשיק את שירות המייל שלה וגוגל לא תהיה מוכנה עם תשובה הולמת, משתמשי ג'ימייל (שהם מעטים ממשתמשי פייסבוק) עלולים לערוק ולהפוך את אחד השירותים המרכזיים שלה לשבר כלי. אם מגמה כזאת תתחזק ותשפיע גם על מנוע החיפוש של גוגל, תהיה החברה בבעיה רצינית.

הרשת החברתית האחרונה?

גם אם יימצא בעולם החברתי מקום לשתי הענקיות, ספק אם הזירה גדולה מספיק לרשת חברתית כללית נוספת. מייספייס, בעבר הרשת החברתית הגדולה בעולם, הבינה את זה, ובחודשים האחרונים פועלת להפיכתה לפלטפורמה שבמרכזה צריכת תכנים מקצועיים. בטוויטר בכלל לא רואים את עצמם כרשת חברתית, ומעדיפים להשתלב בצורה זו או אחרת ברשתות חברתיות ובאתרים אחרים. כבר היום ניתן לשרשר טוויטים לגוגל באזז, ובעתיד באזזים יתעדכנו אוטומטית בטוויטר.

אבל אין פירוש הדבר ששאר הרשתות החברתיות ייעלמו מחיינו. יש עדיין הרבה מקום לרשתות נישתיות, שמתמחות בנושאים מסוימים. רשתות כמו לינקדאין, שמתמחה בקשרים עסקיים; קאבודל, שמיועדת למכורי שופינג; או Flixter לחובבי הקולנוע. אלו תמיד יהיו כאן ותמיד ימשכו גולשים המחפשים אנשים בעלי עניין והבנה רבה בתחום ספציפי, שקשה למצוא אותם ברשתות הכלליות.

גוגל באזז לא היתה יריית הקרב הראשונה במלחמה הזאת, אבל היא המהלך החשוב ביותר בה עד כה. את הצלחתו או כישלונו ניתן יהיה לשפוט רק בטווח של חודשים. אבל דבר אחד ברור, לפחות בתקופה הקרובה יהיו הרבה יותר גולשים מבולבלים, שלא בטוחים מה המקום הכי טוב לחפש בו את החברים שלהם.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
מזה משנה זה רק אתרים
ואי זה ממש מעצבן זה רק אתרים תגידו מה נראה לכם זה בדיוק כמו שאמא תבחר את הילד המעודף עליה יש לכם בכלל שכל? לי לא נראה לדעתי שני האתרים טובים פייסבוק וגם גוגל (שלא תחשבו שאים כתבתי את הפייסבוק ראשון שהוא מעודף עליי! כי הוא לא וגם גוגל לא!)
קתי , מה אכפת לכם  |  16.02.10
5.
תמיד זה היה כך "לאחרים היה את השכל אבל לגוגל היה את הכסף "
ביל גייטס פול אלן סטיב זובס וסטיב וויזאנק שייכים לדור הנפילים ואילו ברין סרגי ושותפו שכחתי את שמו וגם מארק צוקברג שייכים לדור הנפולות איך בכלל אפשר להשוות זהב לחרא מצופה בזהב אני לא יכל לשאת צעירים חראות שוויצרים עם הרגלים לא על הקרקע כמו זה בתמונה מר רעיונות וכסף מנהלים את העולם היי מר תיכוניסט מגולומניה גם אתה יודע שזה רק מגולמוניה אחת גדולה כל הבאזזזזזזזזזזזזזזזזזזז שלך
spider (Google algorithm , ראשון לציון  |  12.02.10
לכל התגובות