אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשחברה אומרת "לא", למה היא מתכוונת? צילום: בלומברג

כשחברה אומרת "לא", למה היא מתכוונת?

יש סטארט־אפים עם גאווה שמסרבים להשקעות ויש סטארט־אפים שרצים לספר לחבר'ה

26.02.2010, 14:08 | מאיר אורבך ואסף גלעד

1. אין כמו שמחה לאיד

 

עם פרוץ המשבר הכלכלי מיהרו קרנות רבות להכריז שהכסף נגמר וכי חלק מהחברות שלהן ייאלצו לדאוג מעתה למימון בעצמן. לא מעט חברות הפנימו את המסר. הן פיטרו עובדים, הקטינו הוצאות והתכופפו עד כמה שניתן. חברת פאנאיה - שמפתחת תוכנה המשדרגת ומתחזקת מערכות SAP קיימות בחצי מהמחיר שמציעה חברת SAP עצמה - היא אחת מהחברות שהצטמצמו וחיכו להתאוששות. כאשר החברה יצאה לגיוס נוסף ב־2008, המשקיעה הראשונה שלה ג'מיני ויתרה על ההשקעה ומרבית אחזקותיה בפאנאיה נמחקו. אבל אז החלה פאנאיה להראות שיפור בתוצאות ולמרבית הפלא ביקשה ג'מיני לחזור - ונענתה בשלילה.

הסירוב שקיבלה ג'מיני הוא אולי הסימן הראשון לחזרה לשפיות של חברות הסטארט־אפ בישראל. הן מבינות את קרנות הון הסיכון שלא רוצות להשקיע בהן בזמן משבר ומקבלות את רוע הגזירה. אבל יש להן גם מספיק גאווה וכנראה גם מספיק ביקוש שמאפשרים להן לומר לפעמים לא. סיפורה של פאנאיה הוא סיפור הניצחון של תעשיית ההייטק המקומית את המשבר הכלכלי האחרון. אפשר בהחלט גם לדמיין תפנית נוספת בעלילה, שבמסגרתה היא נמכרת ברווח לענקית התוכנה SAP. זו בהחלט תוסיף לסיפור לא מעט שמחה לאיד.

2. איפה הקאץ'?

 

השבוע נחשפה יש מאין חברה שאיש לא שמע עליה, למעט גוגל. ענקית המידע, כך התפרסם באתר הטכנולוגיה cnet, מנהלת עם חברת הסטארט-אפ הירושלמית האלמונית קאץ'־מדיה (Catch Media) משא ומתן לרכישתה.

עצם החשיפה מעלה כמה סימני שאלה. ראשית, מדוע גוגל מדברת עם חברה שטרם השיקה מוצר? קאץ' מדיה טענה לאחר שנחשפה כי היא מפתחת בשבע השנים האחרונות מערכת המנהלת את כל קובצי המדיה של המשתמש בסלולר, במחשב ובטלוויזיה - ומציעה שירותי מסלקה המקבלים החלטות על תגמול אמנים. אלא שלדבריה, המוצר יושק רק לקראת אמצע השנה הנוכחית.

שנית, מדוע חברה הנמצאת בעיצומו של משא ומתן עם חברת המידע הגדולה בעולם ששה להתראיין בכלי התקשורת ולהכריז הכרזות מבטיחות בסגנון: "אתם עוד תראו"? מנהלי החברה טרחו אמנם לציין שאינם יכולים להתייחס למשא ומתן עם גוגל, אך לאחר מכן עברו לפאר את החברה שהקימו ולהלל את ההבטחה הגלומה בה. כלל לא בטוח שגוגל, אם היא אכן מנהלת משא ומתן כזה, תהיה מעוניינת להמשיך במגעים עם חברה שמנהליה בוחרים לרקוד עם התקשורת בהקשר החושף את כוונותיה העסקיות.

מה שבטוח הוא שקאץ' מדיה זכתה במנה גדושה של יחסי ציבור: שמה מתנוסס בכל פינה ברשת, ומה טוב יותר מאשר להימצא במנוע החיפוש הגדול בעולם בצמוד למילה גוגל? גוגל עצמה סירבה להתייחס לכל זה, אבל למי זה באמת משנה? גם אם לא התקיים מעולם משא ומתן וגם אם העסקה בוטלה, איש לעולם לא יצא מגדרו להכחיש את קיומו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות